Bukefalos 28 år!

4år och prova på???

K

KESO

Vad tycker ni om att starta en 4-åring i Prova på ritter bland annat för att miljöträna hästen.

Jag har en häst som nästa år är 4 och jag är sugen på att åka på 1-2 prova på ritter. Han har ju varit på 2 utställningar i år och det var bra för miljöträningen.
Så jag skulle vilja komma ut på nån prova på ritt just för att miljöträna, träffa andra hästar och att lära sig veterinär besiktningarna.


Så dela med er av vad ni tycker :bow:



Eks-Arabians
 
Sv: 4år och prova på???

Hade jag en 4-åring skulle jag helt klart åka ut med den.
Tror att så länge man bara tar det lungt och lyssnar mycket på hästen kan det va en perfekt träning.
Skulle även träna en hel del hemma med en äldre häst på att gå över broar i vatten mm
/cissi
 
Sv: 4år och prova på???

Tarja skrev:
Hade jag en 4-åring skulle jag helt klart åka ut med den.
Tror att så länge man bara tar det lungt och lyssnar mycket på hästen kan det va en perfekt träning.
Skulle även träna en hel del hemma med en äldre häst på att gå över broar i vatten mm
/cissi


Tack för ditt svar :)
Är det några andra som vill dela med sig av sina åsikter?

Är det några här som har ridit Prova på med sina 4-åringar??
 
Sv: 4år och prova på???

Jag har aldrig ridit en prova på men skulle göra det om jag hade en fyraåring, förutsatt att den är något ridtränad föstås ;)

Kul att du ska ut, är det hingsten? :love:
 
Sv: 4år och prova på???

Jag har en häst som blir fyra nästa år som jag skulle vilja komma ut till 1-2 pp med. Men vad jag har sett på årets proppar så är det inte alla arrangörer som tillåter 4 åriga hästar. Jag vet att vi som anordnade Ekenäsritten i år blev tillsagda från Bo K att vi var "tvugna" att ha samma regler som för CR, fast det kävdes dock ingen gul bok.

Är det någon som vet om någon pp nästa år som kommer att tillåta fyraåringar?

Jag vill komma ut för miljöträningens och gemenskapens skull. Jag har planerat att gå/springa brevid halva sträckan...

/Karin
 
Sv: 4år och prova på???

neywaz skrev:
Jag har aldrig ridit en prova på men skulle göra det om jag hade en fyraåring, förutsatt att den är något ridtränad föstås ;)

Kul att du ska ut, är det hingsten? :love:

Japp det är hingsten :) Har du hört att han vann sin klass på RIKS :D

Det var många som gillade honom och jag fick förfrågningar på betäckningar hihi.
Men jag vill ha ut honom som prestations hingst och inte bara springa i snöre hingst ;)

Så till våren blir det Avelsvärdering för Araber och om något år vill jag prova honom för Ridponny avel.

Har du varit inne på hans hemsida? Eks-Arabians
 
Sv: 4år och prova på???

Fanatic skrev:
Jag har en häst som blir fyra nästa år som jag skulle vilja komma ut till 1-2 pp med. Men vad jag har sett på årets proppar så är det inte alla arrangörer som tillåter 4 åriga hästar. Jag vet att vi som anordnade Ekenäsritten i år blev tillsagda från Bo K att vi var "tvugna" att ha samma regler som för CR, fast det kävdes dock ingen gul bok.

Är det någon som vet om någon pp nästa år som kommer att tillåta fyraåringar?

Jag vill komma ut för miljöträningens och gemenskapens skull. Jag har planerat att gå/springa brevid halva sträckan...

/Karin

Jag såg oxå att vissa bara ville ha hästar som minst var 5år. :cry:
Jag hoppas att vi får vara med på våra 4-åringar nästa sommar, det är ju gukd värt att få ut dom i olika miljöer och att få träffa andra hästar.

Kanske vi åker till samma :) Då skulle det vara kul att rida tillsammans.
 
Sv: 4år och prova på???

Du får inte starta några prova på ritter. Man har beslutat att de prova på som är samma dag som annan distanstävling kräver att hästen är fem. Jag tycker definitivt att fyraåringar skall starta prova på och tycker den regeln är dålig. Men, som tur är så arrangeras en hel del träningsritter. De kan du alltid ge dig iväg på och varför inte ordna några själv. Det är inte så svårt.
Hälsning Maja
 
Sv: 4år och prova på???

Joo jag läste faktiskt det någonstans - GRATTIS!!!

man får väl lite rabatt för man e bukefalosare hahahaaa ;) Ska bli jätteskoj att se honom på tävlingsbanan sen, jag håller tummarna för att det ska gå bra för er!! :bump:
 
Sv: 4år och prova på???

Stopek skrev:
Du får inte starta några prova på ritter. Man har beslutat att de prova på som är samma dag som annan distanstävling kräver att hästen är fem. Jag tycker definitivt att fyraåringar skall starta prova på och tycker den regeln är dålig. Men, som tur är så arrangeras en hel del träningsritter. De kan du alltid ge dig iväg på och varför inte ordna några själv. Det är inte så svårt.
Hälsning Maja

:cry: :cry: :cry: :cry:
Men vad typiskt :crazy:
Gäller det bara om det är tävlingsklasser samtidigt?
Tänkte på Berga ritten där brukar dom bara ha PP 20 och CR 40 men inga tävlingsklasser.
 
Sv: 4år och prova på???

neywaz skrev:
Joo jag läste faktiskt det någonstans - GRATTIS!!!

man får väl lite rabatt för man e bukefalosare hahahaaa ;) Ska bli jätteskoj att se honom på tävlingsbanan sen, jag håller tummarna för att det ska gå bra för er!! :bump:

Tack tack :bow:
Jag blev lite chockad över att han vann, har nog inte fattat det riktigt än :D

Det ska bli superkul att få komma ut med honom på tävlingar, han är så positivt inställd till allt.
Jag tror att du kommer gilla honom, hehe en Buke rabatt kanske vore något ;)
 
Sv: 4år och prova på???

Hej!
Det kommer i april/maj att ordnas en utbildningsritt utanför Karlskoga, där vi kommer att tillåta 4:åriga hästar att starta, då det som sagt är till för att utbilda både hästar och ryttare inom distansen ;)

Nått att sikta på om det inte ligger för långt bort.... :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: yamyam
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
873
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 293
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 057
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp