5 annorlunda/roliga/speciella fakta om dig och din häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Snor egentligen grundidén från ett annat forum, där formuleringen var "5 *kalla det vad du vill* fakta om dig själv". Men så tänkte jag, det måste man väl kunna göra en häst/ryttarversion av? :D
Så, vad finns det för roligt att säga om dig och din häst?

Jag som TS får väl äran att börja.

1. Jag och H.H är precis lika stora - 162 cm. Han är också ganska exakt 10x så tung som mig.
2. Jag har aldrig lyckats ramla av honom - faktiskt inte ens varit i närheten av det.
3. Det har inte hänt en enda gång att han inte gått på transporten på första försöket.
4. Om han är skummig runt munnen efter en dressyrlektion föredrar han att använda mitt ansikte som "näsduk" för att torka bort det. :yuck: :rofl:
5. Ska man sitta upp på honom kan man inte korta tyglarna - för då ryggar han.
 
Hej!

1. Min pärla kräver uppsittning från "fel" sida. Vägrar stå still om jag försöker från det som är "rätt" sida.
2. Min pärla kommunicerar man med med hjälp av säte, vikt och röst. Pressa in henne mellan kraftiga skänklar och hon står på bakbenen.
3. Vi gosar genom att stå och hänga på varandra - kli, pussar mm är förbjudet.
4. Prinsessan accepterar ICKE att få grus i ansiktet när man rider i galopp bakom andra hästar, då studsar hon, kastar med huvudet och blir allmänt skitförbannad.
5. Jag är en mycket väldresserad matte till min väldigt speciella prinsessa.

/L, älskar sin mycket speciella arabprinsessa :heart
 
Häst 1
-Enda gången han står still och njuter är när man knoppar manen.
Han trasslar inte runt annars men är ingen gos- och pysselhäst som står still och njuter av klappar och ryktning.
-Han går knappt framåt och vänder helst hem om någon sitter upp och bara åker häst. Han är snäll men har urtråkigt!
-Om jag sitter upp efter någon han segar sej fram med, går han plötsligt framåt med driv och spetsade öron :love:
-Om han kommer lös vet han att han är lös och går bara att fånga med hjälp av godis.
- Snabb som vinden

Häst 2
- Är lika stor som häst ett men maffigare och egentligen kortare, behöver ändå längre täcken :angel:
- Går bara att lasta på högersidan.
- Är helt galet säker på foten.
- Har varit oerhört osocial och mest varit arg på människor men är idag den mest sociala jag träffat tror jag :love:
- Kvalar nog in på att ha världens tjockaste svans :grin:

Jag
- Tycker om alla hästar jag träffar och ser alltid något jag kan lära mej av dom. (Dvs jag skulle vara en usel uppfödare/hästhandlare :angel:)
- Drömmer om att få köra travhäst :D
- Drömmer även om att jobba som beridare/utbildare el dyl.
- Tycker det är knepigt att hoppa trippelbarr
- Skulle aldrig nånsin sitta upp på en häst utan hjälm. (Har glömt och skrittat tio meter men det får väl räknas som mänskligt att glömma)
 
Intressant tråd.
  1. Jag och min häst är mer lika än man tror.
  2. Vi gillar att gå nära stora maskiner, ju större desto bättre och de får gärna va igång också.
  3. Man kan släppa en bomb bredvid oss och vi skulle bara undra "ville du något".
  4. Vi älskar att hoppa, gärna terränghinder.
  5. Vi brukar va morsorna i gänget när vi ridet ut.
Jag tror det där skulle sammanfatta det hela ganska bra, kort och koncist. Annars är det risk att det blir en hel novell. :D
 
Häst 1

- Han ser alltid skeptisk ut, till allt. Han är musblack och hans fläckar över ögonen ser ut som ögonbryn och när han gör vissa miner så ser han som sagt, skeptisk ut.
- Han tycker det är ytterst nedvärderande att han ska få följa med "på släp" efter vagnen när man kör den andra.
- Han älskar hö. Kraftfodret är något man kan låta vara en stund för att äta när man vill. Det blir aldrig något över men är inte lika viktigt som hö.
- En fantastisk maratonhäst där jag egentligen inte behöver göra annat än titta åt det håll vi ska. Snabb som tusan, det lilla trollet.
- Till naturen lika lat som jag och lurar alla medryttare att seg-gångarter är det snabbaste han kan. När jag sitter bakom vet han dock att det är allvar och gör sitt absolut bästa även om jag ibland får påminna honom att det ju är jag därbak. Vi är som ett gammalt gift par.

Häst 2

- Den absolut snällaste häst jag känner/känt. Det lyser snällhet i hans ögon.
- Föredrar kel framför mat på morgonen när man ska ta ut i hagen.
- ääääälskar sitt kraftfoder och vet han att det är på gång kan han inte äta hö förrän han fått sitt kraftfoder.
- Även om han är hungrig är det aldrig något tjafs i boxen. Alla andra står och krafsar, går runt eller gnäggar men han står still och vilar på ett ben ända till man öppnar boxen och hänger upp hönätet.
- Älskar sin husse (inte min man utan kompisen som jag delar honom med) och sin medryttare här hemma, lika mycket som han älskar mig. När medryttaren kommer hem från någon veckas frånvaro är det kel-tid först när hon hämtar i hagen.

Jag skulle kunna göra listorna hur långa som helst.
 
- Tigger godis efter ridpass genom att titta surt på mig med öronen bakåt.
- kissar alltid i transporten, oavsett körsträcka.
- hoppar alltid, fast det klokaste ibland varit att stanna för att undvika krasch.
- rädd för fåglar som låter.
- världens bästa:heart
 
Min vuxna häst och jag:

Har lite samma sorts panikångest och måste få reda ut det själva utan inblandning från andra.

Är båda överambitiösa och förekommer ofta, även där det inte passar sig

Har långa halsar, små huvuden och konvexa nosryggar. Och kärlekshandtag.

Har dåliga knän (fast han "vinner" eftersom hans ligament är sämre än mina)

Har problem med andningen. Han är struppipare och jag har astma.

... ganska lika alltså!
 
Jag och Olga hoppar båda högt vid oväntade intryck.

Olga står för gasen och jag bromsen, annars hade våra ridturer slutat i länsgränsen varje dag.

Olga är den gladaste och mest pratglada häst jag nånsin träffat och hon älskar alla människor.

Vi är båda känsliga för smärta/klåda och andra fysiska tillstånd.

Olga är den svåraste häst jag nånsin ridit. Roligt, men ibland svårt och jobbigt. Hon lär mig saker varje dag!
 
Både jag och kuslingen är rödhåriga, känsliga, överrörliga, har temperament och gillar när det händer saker. Pojkvännen som är vår kiro tycker vi är som gummislangar båda två och skojar om att det är pga min egen överrörlighet jag kan rida såna hästar.

Pålle är en väldigt komplicerad individ som vid första anblick kan tyckas se okomplicerad ut. Det är samma med mig.

Han är den svåraste hästen jag jobbat med. Men också en av de roligaste.
Enligt uppfödaren(som är min vän) är jag hans första och enda kärlek.

Vi har gått genom eld och helvete ihop. Men det har svetsat ihop oss och vi har båda lärt oss mycket. Idag är det mest himmel.

Pålle stannar hos mig tills han dör. Vi är nog menade för varann. Jag lär mig fortfarande av honom varje dag och jag har så kul ihop med den lilla dåren. I början ville jag inte sälja för att jag inte ville sätta honom i skiten eller göra så han skadade någon annan. Idag när det inte är lika stor risk för det mer har vi vuxit ihop och hittat en annan glädje och lätthet i samvaron. Så nu stannar han främst pga det skälet.
 
Vi är lite av ensamvargar båda två, men trivs i varandras sällskap.

Han visslar genom näsborrarna och har skrämt upp folk när han gör det. För mig är det en signal om att han tycker något är konstigt.

Han vrider tungan och sticker ut den genom mungipan och fladdrar med den när han är stressad.

Han backar upp rumpan mot en i hagen för att man ska klia honom i svansen. Det är jag som vant honom vid det...

Han har aldrig bockat med ryttare och skulle aldrig få för sig att göra det men leker gärna rodeo i hagen och har gjort en kullerbytta en gång. På samma tema har han sprungit in i en parkerad bil...
 
1.Min lilla häst brukar göra som ett litet hål i sin höhög där hon trycker ner nosen ända till botten. Sedan frustar hon när näsan blir full av "bös".

2.Min häst gillar inte att bli smutsig. Hon rullar sig sällan, och gör hon det så är det bara på gräset.

3.Min häst ger mig "onda ögat" om jag är lite vårdslös med borsten när jag borstar huvudet så jag råkar peta henne i ögat. :o:o:o

4.Min häst är världens snällaste att resa med och ha med sig på okända platser. Hon finner sig verkligen i *allt*.

5.Min häst är som Dr Jekyll och Mr Hyde när det kommer till ridning. Hon är suuuperenkel och snäll från marken, men sitter man på så kräver hon sin ryttare och hon ger en ofta fingret om man inte gör rätt. :D

Min häst är verkligen nummer 1 för mig. :heart
 
Vilken rolig tråd :)

Både jag och ponny tycker att trimma på ridbana är dö-tråkigt.
Vi lallar helst runt i skogen (vi är nog lika bekväma båda två)
Vi tycker om att mysa och testa nya och konstiga saker ihop.
Kallar henne för min hund för hon följer mig och har stenkoll på vart jag är och vad jag gör.
Vi är extremt tjuriga båda två och har humörsvängningar (vilket inte alltid är så bra kanske:laugh:)
Vi följer inte normen nånstans och vi är lika konstiga båda två.
Vi har båda udda kroppsform och har svårt att hitta utrustning/kläder som passar perfekt :D
Båda är alltid hungriga och kissnödiga :rofl:
 
Snor egentligen grundidén från ett annat forum, där formuleringen var "5 *kalla det vad du vill* fakta om dig själv". Men så tänkte jag, det måste man väl kunna göra en häst/ryttarversion av? :D
Så, vad finns det för roligt att säga om dig och din häst?

Jag som TS får väl äran att börja.

1. Jag och H.H är precis lika stora - 162 cm. Han är också ganska exakt 10x så tung som mig.
2. Jag har aldrig lyckats ramla av honom - faktiskt inte ens varit i närheten av det.
3. Det har inte hänt en enda gång att han inte gått på transporten på första försöket.
4. Om han är skummig runt munnen efter en dressyrlektion föredrar han att använda mitt ansikte som "näsduk" för att torka bort det. :yuck: :rofl:
5. Ska man sitta upp på honom kan man inte korta tyglarna - för då ryggar han.

Kom förresten på 5 saker till:
6. Jag gillar att "spöka ut" H.H till den ponnyn som han faktiskt är, dvs. klä honom i t.ex. Mulle-schabrak och blingpannband. Han blir jättesöt då! :p
7. Hans riktiga namn är så långt att det på läkemedelsetiketterna endera står "Medges Ej" eller hans IRL-smeknamn :rofl: Namnet är dock faktiskt "bara" 18/20 tecken långt beroende på hur man räknar mellanslagen...
8. Han är allergisk mot melass och vetefodermjöl.
9. Han har blivit så bortskämd (:angel:) att han om man ska ge vatten efter ridpasset, måste hålla upp hinken åt honom. Står den på marken tittar han bara på först den, och sen mig, som "vad ska jag göra med den där matte?" :confused: När han sedan druckit klart så puttar han till hinken så att hälften av resterande innehåll skvimper i huvudet på än. :grin: I hagen förstår han dock att han ska dricka ur hinken som står på marken.
10. Hade han själv fått bestämma menyn för en dag hade den bestått av gräs i obegränsad mängd toppat med "tée-blommor" och hinkvis med Kwikbeet strösslat med morots/äppelbitar :laugh:
 
Oj nu ska vi se.. ;)
1. Hon pussar på mig i ansiktet när hon vill ha godis
2. Hon kollar _alltid_ argt på en om man är i paddock utan hinder iO_o
3. Hon smyyyger över is och skulle aldrig gå i lera i onödan :nailbiting:
4. Hö är de godaste (utom morötter ;)) som finns enlig henne. Kraft e blä! :D
-
De var ngr tokigheter min pålle håller på med :D
 
1. Wilda är alltid hungrig och smakar gärna på allt, särskilt om det prasslar. Dricker man kaffe kring henne får man passa på muggen, annars är där snart en Wilda-tunga och lapar.
2. Wilda lägger huvudet på sned, ibland nästan upp och ner, när hon tigger godis. Vilket inte borde vara fysiskt möjligt med hennes korta hals. Det är extremt gulligt :love:.
3. Wilda går halvt ner i spagat med frambenen för att kunna beta under tråden i hagen. Ibland ner på ena knäet som en bugning.
4. Hon springer gärna och leker och skuttar som en rodeohäst i hagen (och ibland även under ryttare, tyvärr eftersom jag är en räddhare :meh:) men är ganska klumpig. Skor flyger all världens väg och hon brukar "stuka arslet". Jag känner direkt när jag sitter upp om hon har haft en riktig busdag, då får vi ägna en god stund åt att rida lösgörande och stretchande tills rumpan har "lossnat" igen. Innan det lossnat är hon tvärsur och bara går och tjurar, sen kommer frustningarna och den lilla glädjeskruven med halsen. Hon är dock kräsen med underlag och ogillar halka.
5. Vi brukar kalla Wilda för "ingenjören", hon är väldigt nyfiken och orädd och klampar gärna fram och nosar på, drar i och puttar på grejer medan de andra hästarna står en bit bort och ba ":nailbiting:!!", typ stora fordon eller presseningar som ligger slängda i diket. Hon är över lag väldigt kommunikativ och kontaktsökande, "stor personlighet" :D.
5. Jag älskar min häst djupt (och vill gärna tro att hon älskar mig också ;)), jag blir helt pirrig av lycka när jag kommer till stallet och hon tittar upp med spetsade öron och ba
"Åh! Matte! :)". I mig bor det ännu ett hästtokigt barn.
 
1. Min häst ska tydligen alltid morgonkissa när han hör att granntanten får sitt kraftfoder.

2. När höet är serverat ska han alltid "kasta iväg det" (svårt att beskriva, han gör liksom en knyck med nacken).

3. Han vill gärna bestämma vägen själv när man rider ut. Vet man inte om detta, och är tillräckligt bestämd, kan man få problem :p Jag vet att han gillar att vara förberedd så jag brukar låta honom veta vart vi ska långt innan vägen delar sig genom att puffa lite på honom med skänkeln.

4. Han rids typ enbart med säte, röst och skänklar. Blir vansinnigt vrång om man drar honom i munnen.

5. Jag står (typ) alltid i lätt sits i trav/galopp vid uteritt. Detta pga att mitt ansikte hamnar närmare hans öron då och han hör bättre vad jag säger :D
 
Ok då kör vi!

S:
1.Ska alltid kissa såfort hon kommer in oavsett när hon kommer in.
2. Älskar när man kliar på de rätta ställena. Då somnar hon nästan.
3. Behöver mer tid på sig men är nu den finaste av alla hästarna.
4. Har gått från att alltid vara den mest ranglåga (hennes mamma var likadan) till den med mest pondus och självsäkrast.
5. Ser oerhört missnöjd ut om inte HON får kraftfodret först av alla hästarna.

V:
1. En häst med humor! Vi håller inte alltid med varandra men jäklar vad kul vi haft det genom åren :D En häst som överraskar!
2. Riktig dammsugare. Äter allt och älskar mat!
3. Visade ingen trav öht förren efter 4 års ålder. Nu travar han som en klocka :up:
4. Han är extremt renlig i boxen. Skiter på exakt samma ställe och kissar när han kommer ut helst annars precis bredvid bajshögen.
5. Gillar klassisk musik.
Tillägg: har världens ljusaste tjejröst, låter jättefjanting om han ropar på någon :rofl::love:

T:
1: en häst som kan vara antingen en surpuppa eller skitpositiv beroende på humör :D.
2. Hingstig.
3. Älskar uppmärksamhet!
4. Är rätt cool av sig men kan få fjung på typ små grejer som vi passerat femtielva miljoner ggr.
5. Ser inte så wow ut rent extreriöt men växer under ryttare och är väldigt trevlig och okomplicerad på så viss.
 
*Barb skulle egentligen hetat Hollywood Barbie Queen-ett namn som hade passat henne ypperligt!
*Barb har väldigt stor integritet och tycker inte om att bli pussad och kramad på-hon står över sånt trams.
*Barb är piggare att dressyra med än vad hon är ute i skogen.
*Barb älskar att tävla! Hon växer inne på banan och kan busa till det om jag lägger på för mycket ben.
*Barb är pälsigaste pälsponnyn ever! Den växer som ogräs och om hon tvlar under höstsäsongen klipper jag var tredje veckan from augusti...

*Burb är den vänligaste häst som finns!
*Burb är en typisk spejare som vill ha kontroll på sin omgivning oavsett det är i hagen eller när vi rider.
*Burb hoppar på transporten istället för att traska på
*Burb älskar att hoppa
*Burb har en förmåga att verkligen göra mig trygg att sitta på henne, har aldrig haft en häst som jag ridit så mycket barbacka på och då busar vi runt en hel del i skogen :).
 
Har tre ponnys, men då min puff är the one true love så får han stå för inlägget.

1. Jag och Prins är väldigt lika, om jag ska beskriva mig själv "med tre ord" eller ex på en arbetsintervju behöver jag bara tänka på honom och så blir det lätt. Uppfinningsrik, påhittig, smart, problemlösare, hög intigritet, envis, lätt att umgås med, rättvis..

2. Det finns bara en sak som man inte vill stöta på under ridturer med Prins - kor. Allt annat är hur lugnt som helst, även grisar och får.

3. Jag är den enda som får bossa runt på honom. Han tycker inte att någon annan är värdig, han sköter sig men så får han en finurlig blick och hittar på bus.

4. Prins tar illa upp om man inte litar på honom. Han vill vara lös, få bestämma väg, ta sig förbi krångliga saker osv. Då känner han sig duktig och ansvarsfull och blir väldigt stolt. Jag är likadan.

5. Han är den pilligaste häst jag mött. Är han på bushumör så plockar han ner saker, viftar med dem, drar i täcken och plockar av kompisarna diverse utrustning såsom grimmor eller luvor.

6. Han är en fantastisk ordningsvakt i hagen, alltid rättvis och lugn. Men det finns bara en häst som han verkligen bryr sig om och inte kan vara utan och det är hans bror som han älskar mest av allt.

7. Han vill alltid gå först när man är ute och rider, och han har sina knep för att lura mig och slinka förbi hästen framför.

8. Han tycker det är ganska onödigt att bli borstad, men älskar när man pillar med manen :)


Sen får det vara nog, kan hålla på en halv evighet :D
 
Han gnussar ofta mulen mot min byst, vilket resulterar i att mina stallkläder alltid har två strategiskt placerade smutsfläckar...

Han äter allt, utom kladdkaka.

Någon gång om året bestämmer han sig för att han inte vill bli fångad i hagen, men det räcker med att man fortsätter gå mot honom när han försöker gå iväg, så ger han upp och stannar.

Han är världsbäst med nybörjare och småbarn, men min dressyrtränare som tävlat SM fick kliva av efter 5 min för att han blev för svår. Don efter person liksom.

Saltstenen får inte flyttas i boxen. Jag hängde den på ett nytt ställe, men han fortsatte slicka på väggen där han tyckte att den skulle vara, och ignorerade saltstenen tills jag flyttade tillbaka den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp