Bukefalos 28 år!

8600 kvm mark - räcker det?

kolblakkur

Trådstartare
8600 kvm mark till två shettisar, uppdelat i en liten vinterhage och en större sommarhage - kan det gå? :confused: Dundersvårt att få någon uppskattning om hur mycket det är.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Jag har 13 000 kvm till 3 stora hästar och det räcker definitivt inte till bete. Skulle vilja ha i alla fall 1-1,5 ha/häst.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Men det är ju en viss skillnad på shettis och en stor häst.
Många shettishagar behöver ju klippas...
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Vår tomt är på 5000 (plus 2,5 hektar till hästarna)... men å andra sidan hade vår gamla granne en valack, ett sto med föl och en hingst (av varierande raser men alla över 1,50 iaf, utom fölet då förstås) på tomten som var 2700 kvm. Hon tyckte inte om när jag hade mina hästar på bete ute i hagen vid deras hus för hingsten sparkade i boxväggen/sovrumsväggen då så hon inte kunde sova. Sååå allt går ju... :rofl:
Skämt åsido, till två shettisar tror jag nog det skulle funka. Kanske inte för bete, men två sheettis-hagar skulle du nog kunna få ut, och så får du kanske stödfodra lite.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Om du har en liten trist vinterhage och dränerar och grusar den, och är beredd att stödfodra sommartid och inte räknar på en hel betessäsong, så går det väl. Jag anser dock att även för shettis blir det för lite.

Måste du ha separata hagar? En liten grusa & dränerad rasthage för geggperioden, och sen en stor hage. Hagarna blir så små att du iaf måste mocka, och då behöver du inte ha separata sommar/vinterhagar annat än för ev söndertrampning (vet inte hur det brukar vara med minus hos er).

100 m * 100 meter hage, dvs en fyrkant med vardera sida 100 meter är 10 000 kvm. Ett ridhus på 60 * 40 m är 2400 kvm.Så får du lite jämförelser. Dvs om du ska göra en sommar och en vinterhage så kan du ha t ex 60 * 40 meter vinterhage och 100 * 60 meter ´sommarhage, det blir totalt 8400 kvm. Dvs du får hur du än vrider det små hagar och betesmässigt lär det inte räcka. Kan ju finnas en fördel att betet INTE räcker till shettisar dock :angel:
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Det blir lätt upptrampat här, skånsk lera är inte att leka med... Därför tänkte jag ha seperata hagar. Här nere är det inte ovanligt att man får ha hästarna på ridbanan vintertid :crazy: Därför tänkte jag ha en liten vinterhage och satsa mer på vår/sommarhage isåfall.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Jag personligen hade inte tyckt att det räcker ens för två shettisar.

I kommunen där jag bor är det krav att ha minst 1 ha/häst oavsett ras och din totala yta är ju mindre än 1 ha för två hästar...
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Det blir lätt upptrampat här, skånsk lera är inte att leka med... Därför tänkte jag ha seperata hagar. Här nere är det inte ovanligt att man får ha hästarna på ridbanan vintertid :crazy: Därför tänkte jag ha en liten vinterhage och satsa mer på vår/sommarhage isåfall.

Då skulle jag vända på det. Stor vinterhage - mindre sommarhage.

För de går större del av året i vinterhagen än sommarhagen. Så hellre grusa och dränera stor vinterhage, och så ha en mindre sommarhage och så stödfodra.

Alt gör en stor vinterhage av allt, sänd iväg på bete/ha på bete en bit bort.

Men, jag tycker fortfarande det är för liten yta, även om det säkert GÅR att ha 2 shettisar på den ytan.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Ja i djurskyddslagen står väl inget sådant? Jag menar hur stora rasthagar en häst bör ha. Bara någon luddig skrivelse om att hästen skall kunna utöva normalt beeteende.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Dvs det ska finnas plats att galoppera. Sen har olika länsstyrelser valt att sätta en måttdimension för att slippa ändlösa diskussioner, t ex att hagen ska vara minst X meter lång för en stor häst ska anses kunna galoppera i den.

De måtten är dock långt under 1 ha/häst.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

I kommunen där jag bor är det krav att ha minst 1 ha/häst oavsett ras och din totala yta är ju mindre än 1 ha för två hästar...

Din kommun kan inte bedriva ridskola då med andra ord, säg att det finns ex. 13 stycken ridskolehästar, då ska det vara 13 ha mark då...och kanske ex. 9 privathästar, 9 ha mark till...

det låter inte rimligt.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Jag personligen hade inte tyckt att det räcker ens för två shettisar.

I kommunen där jag bor är det krav att ha minst 1 ha/häst oavsett ras och din totala yta är ju mindre än 1 ha för två hästar...

Va, skojar du nu?!? Vad är detta för kommun?!
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

det där har du helt fått om bakfoten, det finns ingen kommun med en sån regel.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Det känns inte troligt nej, eftersom det inte ens är kommunerna som har hand om djurskyddet längre...
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Jo- det har du helt rätt i- men TS frågade ju om shettisar ;) En shettis trampar ju inte sönder och behöver äta såsom en stor häst.
Att man skulle ha flera hektar till shettisar- skulle inte det inbjuda till fång? Eller det är bara ytan som är det viktiga? Hur får man ner näringen då? Och hur håller de rent?

Jag hade iaf provat- med bra underlag och lite mockning i hagen tror jag lätt att det går. Grannen får hålla sin i trädgården för att den blir alldeles för tjck om den kommer ut på betet.... ohälsosamt tjck.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 331
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 240
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 287
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp