Bukefalos 28 år!

8600 kvm mark - räcker det?

Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

8600 kvm mark till två shettisar, uppdelat i en liten vinterhage och en större sommarhage

Ja det tror jag. Men jag tror också att du kommer att inte kommer kunna ha dem på regelrätt "bete" (dvs där de får i sig tillräckligt mycket med gräs utan att falla ur), utan du kommer nog få behöva stödfodra under sommaren om du inte har en jäkla bra tillväxt :)
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Haha! Ta det inte så :) Du får jättegärna svara! Men ibland önskar jag att mina halvbld inte hade sönder mer än grannens shettis...
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Haha. Nej regelrätt bete bör vara en utopi på en yta som ett stort ridhus, även för 2 shettisar, det faller liksom på sin egen orimlighet.

KL

finns väl i.o.f inget som är problematiskt för två shettisar med just den ytan. Underlaget bör hålla sig kanon,med så små småttingar på den, och bete behöver de sällan i kvanitet du får utfodra x antal ggr om dagen istället för att hålla dem i hull. yta nog att röra sig på lär de ha : )
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

8600 kvm mark till två shettisar, uppdelat i en liten vinterhage och en större sommarhage - kan det gå? :confused: Dundersvårt att få någon uppskattning om hur mycket det är.

om jag vore du skulle jag göra en stor hage med möjlighet att stänga av till en liten vid den sämsta lertiden...
de små tror jag inte trampar sönder så mycket... sen kan du stödfodra på sommaren om det behövs.

Jag tror att de små liven skulle må bra av den stora hagen...

Jag längtar till våren när våra hästar får tillgång till den stora hagen som inte kan användas just nu pga plöjning...

MMBetsybabe
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Är det möjligt att göra en stor hage att använda vintertid, då det är kallt och skönt att ha dom hemma. Och sen ha dom på bete någon annan stans över sommaren? Brukar ju finnas bönder och så som har mark som dom lånar/hyr ut, eftersom att dom får eu-bidrag för detta.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

ja tycker det vettigaste sku vara att han en stor hage. Men med ett sk.a skilje"vägg" som har en grind. Så man kan välja i vilken hage man har hästarna. Dvs.låter den andra hagen vila emellan eller så har man grinden öppen och låter dem gå i en stor hage. Dock vet jag inte nått om marken räcker eller inte :)
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

min kompis hade sina 2shettisar på 1 1/2 tunnland året runt(fast dom gick i 1/2 tunnland på vintern och det var inga problem ,dom behövde ej fodra på sommaren.
 
Sv: 8600 kvm mark - räcker det?

Haha. Nej regelrätt bete bör vara en utopi på en yta som ett stort ridhus, även för 2 shettisar, det faller liksom på sin egen orimlighet.

KL

Sen finns det undantag. Om jag inte missminner mig så hade en bekant till mig två hästar, ett varmblod och en arab, på "bete" på en hage ca 50*50 m samt en på ca 100*50. Jag vet inte hur hon lyckades, men båda var sommarrunda och vålmående. Gräset måste ha vuxit som :devil: för jag förstår fortfarande inte hur den storleken på hagarna kunde göda två hästar med storhästsmått. Hade det varit mina hästar som gått där hade det varit uppätet efter en, högst två, veckor.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 331
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 245
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 287
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp