Bukefalos 28 år!

9åring på kvartsamtal.. *långt*

lynxlady

Trådstartare
Nu är det dags igen. Min Jerry har börjat i trean och vi ska ha utvecklingssamtal. Allt kan självklart inte vara bra, men fröken klagar missnöjt på småsaker som hon sen erkänner inte är viktiga men hon får barnet att bli ännu mer off mot skolan..

Barnet i fråga tycker inte om skolan, har inte gjort sen han började ettan.

Barnet är inte speciellt högljudd, han är ganska lugn och sansad precis som sin far (jordens salt ;)) och ställer sig inte upp framför klassen om han inte måste. Vilket självklart retar henne då han måste börja ta för sig!! Måste VILJA! :crazy:

Han har gott om vänner och leker på rasterna("men jerry jag ser ju aldrig att du bara leker med ett och samma barn i flera dagar, vill du inte ha en speciell kompis??" Är det fel att ha många vänner undrar jag då..), aldrig i bråk, han har kommit så långt som han ska i sina ämnen, men han är ofta trött och ofokuserad.


Strax innan skolstarten nu så hamnade jag på sjukhus och hmm, utgången var lite osäker där ett tag. Jag var borta en månad. Självklart påverkades han även av detta.
Sen är pappa lite dålig på att hålla läggtiderna, normalt sett har vi varannan vecka men det är först nu jag kunnat ha honom igen.


Till saken i mitt vimsiga inlägg; Om barnet hunnit så långt han ska i sina ämnen, är snäll mot barn och fröknar, gör det han blir tillsagd, hur kan man då hota med att "annars kanske du måste gå om ett år Jerry!" bara för att i nästa sekund ändra sig och säga att han kommit så långt han ska? Dåligt ledarskap i mitt tycke, hon borde hellre berömma kan man tycka?
"Du är duktig på det här och det här, och det här behöver vi jobba mer på" tex. Positiv förstärkning?

Sen kan hon prata en stund och börja om igen med "om det blir sämre kanske du måste gå OM ett år Jerry!"

Fler än jag som har lite problem med utvecklingssamtalen?
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

men jag fösrtår inte öht?

varför skulle anledningarna vara att han skulle behöva gå om ett år?

alltså vad jag förstår det, så handlar frökens missnöje om att J inte utgår från hennes sociala normer samt att han inte jublar över skolan (men sköter det och med tillräckliga resultat?)

alltså för mig låter det så tokigt, nästan som om du måste ha missförstått något om hans resultat? är de kanske inte så bra som du uppfattat?

jag menar, man låter väll inte barn gå om ett år för att dom inte älskar skolan mest av allt? (jag har då aldrig behövt gå om av den anledningen ^^)
och enda anledningen jag kan se till att han skulle behöva gå om för de sociala anledningarna så skulle det ju betyda att han mer eller mindre är socialthandikappad och det verkar han ju långt ifrån vara?

är det så på allvar att han riskerar att gå om eller är det bara något hon hotar med? är det så att hon bara hotar med det så skulle jag ta ett möte tillsammans med henne och rektorn för att reda ut det hela och att det inte är uppskattat att hota barnen till att prestera bättre. det gör ju bara att barnen blir rädda och stressade.. uppmuntra och lär på ett sätt som barnen tycker är roligt istället...
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Precis så tänker jag med.. Jag fattar liksom inte vad hon menar när hon hattar så? Men jag har ju sett hans resultat på proven och hon ändrar sig och säger att han kan allt han ska.


Sist så sa jag att det kan ju inte vara upp till mig att göra skolan och lektionerna roligare, och alla är inte klassens clown och älskar uppmärksamhet! (Jodå, när jag kommer igång så håller hon med om allt jag säger.. :confused:) Jag kan ju bara stötta honom och förklara varför skolan är viktig!

Lektionerna är det väl upp till henne att göra intressanta? Ska jag stå och :banana: i bakgrunden??

Och om det nu skulle vara så illa borde de inte fixa nåt stöd då?
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Har inte alls barn i den åldern men funderar över om du inte kan fråga hur han ligger i alla ämnen var coh en för sig. (tex, jaha hur är det med matten, behöver han gå om för matten? hur är det med svenskan behöver han...) Sedan när hon säger "du kanske måste gå om ett år" så blir frågan, vilket/vilka ämnen är det han ligger efter i?

I övrigt borde hon faktiskt låta bli att säga sådana saker när han är med! Speciellt vimsiga hot.

Vad är det för fel på att tycka skolan är tråkig förresten? så länge man lär sig ngt. Det är ju tråkigt för en själv men jag tycker inte läraren ska lägga sig i.

(Cattan tyckte ganska illa om skolan, de flesta lärarna och en hel del av skolböckerna ända fram tills dess hon började på universitetet som var helt ok! :) Bara irriterande var vuxna och skolkamrater som tyckte att man borde tycka det var sååå roligt.)

Din son kanske bara är helt rimlig med egna åsikter om vad som lärs ut och hur.
 
Senast ändrad:
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Mesig är hon inte, bara vimsig och o-koncis. Gammal tant som verkar fastnat i sina egna idéer.
Vi går igenom varje ämne för sig.

Visste man att jahaaa matten är problemet, ja men fine, vi läser mer!:laugh:
Men det kryper ju som fram att han är ju där han ska, kan det han ska, men det vore ju bra om han kommit nån sida längre i boken. Sen talar hon om att han absolut inte ligger sist av barnen utan typ i mitten! :confused: Ska halva klassen underkännas då eller?

Man får liksom ingen reda på saker, och efter varje möte är hon skitnöjd och det enda vi kommit fram till är typ att han borde äta mer frukt på skolan för att bli piggare..

(Nej, han vill inte då inte de andra ungarna inte gör det..)
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Det låter som att du har väldigt många frågetecken över vad det är som egentligen gäller?
Om jag varit du, hade jag pratat med läraren, bokat ett möte utan J och eventuellt med rektorn.
Förklara att du inte riktigt förstår VARFÖR han skulle behöva gå om? Red ut allting en gång för alla och kommer det fram att läraren kanske hasplade ur sig det utan att tänka sig för eller la upp det som ett hot, prata om det, förklara varför du inte tycker det är okej att komma med sådana hot och om hon "råkade" säga det utan att tänka sig för, red ut det och gå vidare. Att ha en mamma som har en dålig relation till sin lärare är inte roligt.. jag har själv vart med om liknande där man blir dömd och ned tryckt pga vuxnas dåliga relationer..

Är det så att J faktiskt riskerar att behöva gå om så får du be om att gå igenom varje ämne och reda ut vad ni kan göra hemma för att undvika det.

Det känns helt enkelt som att även om risken är väldigt liten att du missförstått läraren och att J riskerar att behöva gå om, så är det inget jag personligen hade vågat riskera om risken så var minimal och hade därför velat reda ut det en gång för alla. Visar det sig att läraren bara va pucko och hotade så kan du ta det med henne och släppa det sen så slipper du gå och störa dig på henne :)

Har du provat att ge honom vitaminer på mornarna? Jag fick det ett tag när jag var liten pga att jag var trött... försök hitta något som smakar gott bara.. mina smaka äckel och inte ens att de var formade som nallar gjorde att det var minsta roligt, haha.
Annars kanske du kan ge honom en dextrosol att ta i skolan till någon rast? Fast småknattar kanske blir ohanterbara på dextrosol? ^^ Tänkte att det kanske var lite roligare än frukt..
 
Senast ändrad:
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Det låter som om din son har fått den lärare min dotter hade i mellanstadiet. Trots att dottern låg mycket bra till hotade hon hela klassen med jämna mellanrum att de inte skulle klara målen istället för att ta det enskilt ihop med föräldrarna och de elever det gällde. Min dotter kände sig så pressad att hon fick migrän :(
Jag frågade henne åtskilliga gånger varför hon höll på som hon gjorde och till slut så kröp det fram att det var ett sätt att hålla kontrollen över klassen. Behöver jag säga att hon var hatad av varenda unge som någonsin hade haft henne? En riktigt elak bitch är hon som inte borde få vara i närheten av ett barn :mad:

Ta upp det med rektorn är mitt råd så att ni en gång för alla får det ur världen och säger hon det en gång till så fråga henne rakt ut vad hon pysslar med. Det är hennes jobb att göra skolan intressant och klarar hon inte det så borde hon säga upp sig.
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Management by fear. Verkar som om människan har en antipati mot din son och använder honom som hackkyckling. Jag har sett (och upplevt) det beteendet från lärare som inte riktigt kan hantera elever som har åsikter. Helst ska ju sådana hålla sig på mattan, tycker sådana personer, och då agerar de därefter. Ger omotiverat låga betyg, hackar på småsaker, mobbar, hotar, etc.

Jag blir beklämd - det är (snart) 20 år sedan jag började skolan och det är ledsamt att se att det än idag finns sådana lärare.

Jag tycker absolut att du ska prata med rektorn och en gång för alla få läraren att tala ur skägget och förklara vad hon menar egentligen. Utan att komma med undanflykter.

Ska nog sluta här. Blir så arg å din sons vägnar.
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Jag håller med övriga, be att få ett möte med lärare och rektor utan barn för att reda ut hur det ser ut utan att han ska behöva sitta och lyssna på massa hot.
Att gå om en klass är ett väldigt stort steg, det är inget läraren själv kan ta beslut om utan det ska föregås av flera möten och diskussioner med föräldrar och resursteam.
Det kan vara bra för rektorn att få se läraren "in action" och få höra kritiken, det är inte så lätt för rektorn att göra något om den inte vet hur det är.
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Hej! Känner igen mig i rätt mycket av vad du skrev. Jag har också en 9-åring som tycker skolan är pest. Det har han tyckt sedan skolstarten i stort sett.
Han är också på rätt nivå i ämnena, men har jobbigt med skolan för han är så totalt omotiverad när det gäller svenska och matte. Han har heller ingen "bästis" utan leker med olika, vilket ingen kommenterat på negativt vis i och för sig. men... vi har märkt på utvecklingssamtalen att skolan verkar tycka det är väldigt jobbigt att ha ett barn som inte gillar skolan alls. De vet inte hur de ska bete sig och verkar inte speciellt intresserade av det heller. Det viktiga för mig är att försöka ta reda på varför min son egentligen inte tycker om skolan. Vi har varit hos specielpedagoger nu ett par gånger och det visar sig att han har vissa svårigheter som gör att det tar en enorm energi av honom, vilket i sin tur leder till ännu mindre motivation och motor.
Det är ju inte säkert din son har samma svårigheter, men det kan ju vara värt att titta på för om inte annat kunna räkna bort det.
Hur som helst så får inte skolpersonalen hota din son med att få gå om en klass. Det låter horribelt. Om de pratar med er vuxna på ett moget sätt är ju en sak, men för katten inte med barnet. Vissa lärare borde inte få vara lärare. Prata med läraren och tala om hur du känner. Får du ingen respont tycker jag du ska ta upp detta med rektor för så får det inte gå till.
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Gammal lärare? Ett utvecklingssamtal ska vara utvecklande, ge positiv feedback och strategier för att stärka upp elevens svagare sidor.
Många lärare av den gamla skolan nöjer sig med att klaga ...
Jag skulle reta mig massor på att få höra att mitt barn inte har en bra egenskap när han kan umgås med alla ...
Ta upp det hela med rektorn och be om ett samtal där både klassläraren och rektorn är med, däremot inte barnet som ska slippa höra sådant.
Hot om kvarsittning är allvarligt.

Vi var med om något liknande när vår byskola stängdes, våra ungar hade kamperat ihop i grupp sedan de hade blöjor och var väldigt tajta, de höll koll på varandra och hjälpte varandra som de var vana att göra, var någon ledsen så tröstade någon - det fick vi föräldrar höra på utv.samtalen att det var inte bra!
Har sällan varit så irriterad och arg i mitt samarbete med skolpersonalen.
 
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

*hugger en knapp*
Hoppar in här lite snabbt, hinner inte svara på allt men tusen tack för svaren! :love:

Mötet gick över förväntan, vi lämnade faktiskt Jerry hemma trots att man inte ska.:o

Men vi satte oss, lyssnade, (jag)ställde frågor. Sen kom målen fram igen, inget hot om att gå om utan nu kläckte hon ur sig att de fått stödpersonal till hela klassen för att, hrmm, ja många barn i den klassen behövde extra hjälp.
(Vad säger det om henne själv?;)...)

Jag drog upp hoten om att gå om däremot och sa att negativa meningar som den får ungen att absolut inte se nån vits med att gå till skolan! Vilket redan är ett problem. Ditt jobb är att stötta och pusha på, funkar inte det ska du kontakta oss så får vi prata med Jerry om det. Det höll hon med om.

Sen frågade hon om vi tyckte att han inte skulle ha nån press på sig tidsmässigt typ "om 20 minuter ska du ha gjort den här sidan", om vi tyckte det var bättre han fick sitta av tiden och göra mer hemma istället?
Say whooot??:eek:

Nej, sa jag, vi har knappt tid att ses som det är, att bråka om ännu mera läxor varje kväll skulle inte göra saken enklare, vi hinner helt inte! Dessutom ska han lära sig på skolan, vi ska öva hemma, det är det som är läxa. Jag är ingen lärare.. :crazy:

Men på det stora hela lät det bra, lite annan attityd när inte barnet var med.

Tröttheten ville hon lösa genom att han skulle kliva upp tidigare. Han kliver upp 6. :P Då ändrade hon sig.
_______________________________________________________________
Och ang. lärare med agg till vissa barn så är den här skolan fanimej helt extrem. Jag gick högstadiumet där så jag fasar tills Jerry börjar 7an.. :S Men å andra sidan är inte jag lika blind som min egen mor, det blir räfs och rättarting! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 9åring på kvartsamtal.. *långt*

Skönt att deras inställning var bättre nu. Hoppas det ordnar sig. Det är jättejobbigt att vara orolig för sina barn.
Om du orkar diskutera sånt här mera skickar jag gärna PM. Jag skulle behöva en förstående person att prata med om liknande saker.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 571
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 624
Senast: Araminta
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 195
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 841
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp