Bukefalos 28 år!

"å har du en BC jag har precis beställt..

KopparbergsEmme

Trådstartare
..två blandraser som är 75% BC och resten är en sån där helsvart hund, vad de nu heter. Jag hade ju en renrasig BC förut men den var alldeles för mycket för mig, så krävande."

Sa tanten till mig i förmiddags när hon såg min hund. Det brast lite inom mig när hon sa så, mitt hjärta slog snabbare och jag fick hela tiden tänka "lugn och fin". Jag frågade tanten lite hur hon då kunde tänka sig en hund med så mycket BC i eftersom hon inte kunde ha den förra.

"Jo men nu är de ju två så då kan de leka med varandra, sen kan man ju ta en promenad utöver det" var svaret.

Jag försökte behålla lugnet och sa att de kanske skulle behöva lite huvudarbete också, en uppgift.

"Jaha, huvudarbete, vaddå, vad menar du nu?" Sa tanten och såg helt förvånad ut.

"Beror ju på vad man är intresserad av att lära dem, men min hund tränar bruks och vallar, så hon ska få nått att tänka på" sa jag (forfarande så där jobbigt arg inombords).

"Ja nu har ju inte vi några andra djur eller så, vi får hoppas att de inte blir vallningsintreasserade. De värsta är ju att BC vill valla allt."

Sen var damen TVUNGEN att gå, jag tror hon märkte att jag inte alls blev så glad som hon trodde jag skulle bli av att prata BC korsningar. Och tur var väl de, innan jag han brista hel. Jag är så arg så jag var tvungen att skriva av mig. OKEJ ha blandras, men snälla läs på raserna lite (eller tänk till i detta fall) så man vet vad man kan tänkas få...

...sedan fick jag dessutom reda på att den andra, svarta % delen i hunden var en golden retriver genom att läsa lappen på ICA. Grattis. :crazy:
 
Sv: "å har du en BC jag har precis beställt..

Vild gissning att det inom en snart framtid sitter en ny lapp på ICA med "BC korsningar bortskänkes pga av tidsbrist" ?:crazy:
 
Sv: "å har du en BC jag har precis beställt..

Ja alltså, känns så konstigt för..hon hade ju haft en BC som hon tyckte krävde för mycket. Hon tycker inte hon borde satsa på en annan ras, eller blandning då? Själv skulle jag bli avskräckt...
 
Sv: "å har du en BC jag har precis beställt..

Sån där svart sak, kan det vara Labbe kanske?
Perfekt med BC/Jakt blandisar.
NOT!
:eek:
 
Sv: "å har du en BC jag har precis beställt..

Min första gissning på den "svarta" delen i blandningen var Flat, det hade väl också varit härligt?
 
Sv: "å har du en BC jag har precis beställt..

oh.. om det hade varit flat+bc... energisk hund lär det bli oavsett vad den får från vilken förälder i vilket fall som helst. :crazy:


Tycker synd om personen som skulle köpa hundarna som inte har kunskap nog att köpa något som verkligen passar hennes liv. Att ha hund ska vara kul och det blir ju så mycket lättare att få ett kul hundliv om man tänker några gånger extra på allt vad det innebär att köpa en hund.
 
Sv: "å har du en BC jag har precis beställt..

oh.. om det hade varit flat+bc... energisk hund lär det bli oavsett vad den får från vilken förälder i vilket fall som helst. :crazy:


Tycker synd om personen som skulle köpa hundarna som inte har kunskap nog att köpa något som verkligen passar hennes liv. Att ha hund ska vara kul och det blir ju så mycket lättare att få ett kul hundliv om man tänker några gånger extra på allt vad det innebär att köpa en hund.

Precis! Det skall vara roligt, och därför blev jag så..Paff! För om den förra hundan var för mycket borde man kanske tänka på en annan hund...hur fin nu man tycker en viss ras är, så kanske man inte passar ihop!

KL
Jag tänkte flat eller labbe direkt när hon sa svart. Men det visade sig vara golden...
 
Sv: "å har du en BC jag har precis beställt..

Känns som om det är alldeles för många som tror sig få en BC-light genom att para ut rasen med något annat.

Liksom "Få alla egenskaper du vill ha utom vallning och aktivitetsbehovet - Köp en mixad BC!"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 137
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 186
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp