Bukefalos 28 år!

A-ponny som vill se ut!

K

KingCarex

Hej!
Har försökt följa lite trådar här på Bukefalos angående hur man löser det bäst för en shettis så att den kan få se ut genom boxdörren. Han kommer få bo i en 9m2 box. Dock ser han ju inte ut!

Dörren består av skjutdörr och det är väl där som jag tänkt att man skulle kunna hitta någon lösning. Nederdelen av dörren är i någon slags massivt trämaterial, hårt, med en glatt yta.

Någon som vet om man kan beställa måttanpassad skjutdörr som passar och som bara är att haka på resten av den befintliga boxen?

Eller tror ni att det går att såga i dörren på något sätt? Och hur löser man det då med galler så att det blir så säkert som mäjligt? Han är en riktig Emil-i-Lönnebarga-ponny och behöver en säker och hållbar lösning.
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Kolla upp vad det är för tillverkare på dörrarna. Har för mig att det finns någon som har galler i hela dörren... Är dock inte säker
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Vi har vanliga skjutdörrar med träfyllning, alltså plank som är lodrätta.

Vi har en shettis på 80 cm som precis som du gärna vill se ut.
Så de tre mittersta planken i skjutdörren har vi kapat på hälften, där han stick ut sitt huvud, inga vassa kanter och omöjligt att ta sig ur.

Inga extrakostnader utan bara en såg behövs !
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Ja fram med sågen helt enkelt!

Vill man ha en måttanpassad dörr så kan man annars vända sig till en smed t ex - men det kostar en slant. Vår skjutdörr in till lösdriften + 5 fönstergaller + 25 m U-profil gick på 10 000 kronor...
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

I vårat stall har dom satt för ett typ metall staket som dom bygger får boxar av vid lamning säsongen. Inte så bra förklaring kanske men en del av ett staket helt enkelt :P Sen så har man själva dörren öppen.
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Min första tanke är en grind som denna.

gggrind_30mm.jpg


Gjorda för får men kan tänka att de även passar bra till små ponnyer. Finns i olika höjder, tror den ena är 1,05 m hög och den andra är 1,25 m hög, ligger på någon tusenlapp i de flesta fall. Fäster den i väggen genom att borra fast två öglor på var sida, en uppe och en nere, sen kör man med en lång stav genom öglorna både i grinden och i väggen, enkelt att mao ta bort hela grinden och öppna om det skulle behövas.
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Jag skulle inte förstöra den befintliga dörren.

Jag tycker att iNHALE hade ett bra förslag alt så beställer du bara en ny skjutdörr till boxen med längre del galler och lämplig höjd med träfyllning.

Det senare alternativet har vi beställt 2 dörrar från Hammars i förra stallet för att småponnysarna skulle se ut.
Men då var ju övriga boxdelar också från Hammars var inte speciellt dyrt och inga problem att få precis de måtten vi ville ha heller :)
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Ta reda på vem som tillverkat boxarna och kontakta dem. Skjutdörrar med galler i hela dörren finns att få tag i allt eftersom efterfrågan ökat.
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Hemma har vi också en A-ponny som gärna vill kunna titta ut från sin box. Därför beställde vi helt enkelt en dörr med lägre front till honom! Kostade såklart en slant, men nu har han det lika fint som de andra :)
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Det är bara att såga upp en öppning i den befintliga dörren och lägga in eget galler/stålkant. Har en bild i min externa hårddisk på exakt en sån lösning, ska ta fram den imorgon!
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Aha! Behöver inte vänta tills imorgon, hade bilderna färdigt ute på photobucket!:)

Boxen är på glänt när jag fotade. Som du ser är det kapat i den storlek och höjd jag ville ha, och den övre delen av träet är utbytt från plank till en list. Alla träkanter som kan bli utsatta är skyddade med antingen galler eller U-profil. På höger sida (sett från fotografens högra) är det galler, precis sådant som syns på bilden på vänster sida, fast fler på rad då. Det för att man dels ska kunna hänga upp grimman på boxdörren utan att den blir uppäten, men också för att han skulle kunna se ut men samtidigt vara "skyddad" om en tjurig häst går förbi.
IMG_0411.jpg


En ganska dålig bild, men här ser man i alla fall lite av gallret jag pratade om samt en bättre helhet.
IMG_0425.jpg
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Att såga av plankor är inte att förstöra. Är bara att öppna upp den ordiniarie U-profilen och byta ut de avsågade plankorna mot plankor i fullt längd, så är fronten som ny!:idea:;)
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Visst det går att göra så och ideén är inte helt dum.

Men som tex i ditt fall då om man vill ha plank i full längd då kommer de ju inte bli samma färg på de nya som de gamla och det är ju inge fint..
Även om man byter alla plankor i dörren så blir det ju skillnad mot övriga boxväggar.

Om det hade varit mitt stall så hade jag inte varit jätteförtjust i det, men ja jag vet att jag är lite petig på sånt med :)

Jag hade hellre köpt en extradörr i galler eller så även om det kostar en slant.
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

Har bytt ut plank i boxarna tidigare och inte har det blivit någon färgskillnad, så jag förstår verkligen inte vad du pratar om? För övrigt är boxarna klarlackade och därför ganska "färglösa", är bara skiten som ger olika nyanser.

Och har man inte klarlackat så är det ju bara att måla om boxen, det behövs ju göras ibland ändå.
 
Sv: A-ponny som vill se ut!

vi har skjutdörrar i stallet med galler som täcker nästan hela dörren, men en liten ponny kan inte stå och hänga/titta ut i den bemärkelsen,men en liten kan åtminstone se vad som händer utanför;) tyckte det såg smart ut den bilden med ett utsågat "fönster" i nedre delen av dörren:idea:
32324822.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 891
Senast: iddiss
·
B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
37 287
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp