Bukefalos 28 år!

Abort gränsen kan komma sänkas

Och vad tycker ni om det?

Bakgrunden är att barn som är födda sent i v.21 har räddats.

Det går väl att lösa förvisso, ta bort att socialstyrelsen ska ha något att säga till om oavsett när/varför aborten sker. Tex om något fel upptäcks vid rutinultraljudet och kvinnan vill göra abort, då borde det kunna bokas in redan samma/nästa dag (om kvinnan vill). Vet inte hur lång handläggningstid socialstyrelsen har men gissar att den är nån vecka iaf.

Inte bara för fel vid rul då, utan oavsett varför man vill göra abort (typ de som ångrar sig sent, upptäcker det sent osv).

Kanske göra kub för alla som vill oavsett ålder, upptäcker man skador redan där så har man ju gott om tid på sig att besluta om ev abort.
 
Jag tycker det är bra. Man borde kunna undersöka om saker är fel tidigare än vid RUL och de som inte önskar en graviditet borde kunna komma på det tidigare också.
 
Om man sänker tycker jag det är viktigt att tänka på konsekvenserna. Dvs jag har läst en utredning om detta som menade att de aborter som utförs så sent så handlar detom så svåra skador att barnet inte skulle ha överlevt eller personer som av olika anledningar mår mkt dåligt, har en svår situation eller unga som inte fattat att de var gravida.

Detta skapar ju fler frågor- ska en kvinna då bära ett barn X antal veckor till trots att man vet att barnet inte kommer överleva efter födseln?
 
De foster som tillåts att abortera såpass sent som efter v 20 är i de flesta fall gravt missbildade eller inte ens livsdugliga. Det kan också handla om fara för den gravida kvinnans liv.
Så jag tycker egentligen inte att gränsen behöver ändras. Men det är förståeligt att det behöver diskuteras eftersom gränsen för när man kan klara livhanken på foster, utan att det ger bestående men, flyttas neråt hela tiden.

Vad jag däremot tycker är att rutinkontrollen med ultraljud borde göras något tidigare så att det faktiskt finns möjlighet att göra abort inom den lagliga tiden för fri abort om det upptäcks några fel.
 
De foster som tillåts att abortera såpass sent som efter v 20 är i de flesta fall gravt missbildade eller inte ens livsdugliga. Det kan också handla om fara för den gravida kvinnans liv.
Så jag tycker egentligen inte att gränsen behöver ändras. Men det är förståeligt att det behöver diskuteras eftersom gränsen för när man kan klara livhanken på foster, utan att det ger bestående men, flyttas neråt hela tiden.

Vad jag däremot tycker är att rutinkontrollen med ultraljud borde göras något tidigare så att det faktiskt finns möjlighet att göra abort inom den lagliga tiden för fri abort om det upptäcks några fel.

Tycker också man borde göra rul tidigare. Minns inte exakt datum vi gjorde men var v 20 om jag minns rätt. Hade något varit fel hade det ju blivit tight med tid att få göra abort. Nu hade vi förvisso gjort kub och sett att allt var bra. Men ändå.
 
Det går väl att lösa förvisso, ta bort att socialstyrelsen ska ha något att säga till om oavsett när/varför aborten sker. Tex om något fel upptäcks vid rutinultraljudet och kvinnan vill göra abort, då borde det kunna bokas in redan samma/nästa dag (om kvinnan vill). Vet inte hur lång handläggningstid socialstyrelsen har men gissar att den är nån vecka iaf.

Inte bara för fel vid rul då, utan oavsett varför man vill göra abort (typ de som ångrar sig sent, upptäcker det sent osv).

Kanske göra kub för alla som vill oavsett ålder, upptäcker man skador redan där så har man ju gott om tid på sig att besluta om ev abort.
Enligt min lärare (BM och numera doktorand/doktor (tror det sista men glömsk) behövde man inte direkt fråga socialstyrelsen utan det kunde ske fort.
 
Allmant tycker jag ocksa att man skall gora ultraljud tidigare MEN det spelar ingen roll i manga fall for man kan inte upptacka felen forren runt vecka 20 anda.

Aven om vi kan radda "barn" i vecka 5 sa kommer det finnas foster som bor tas bort i senare veckor. Bara for att nagot kan overleva ska det inte betyda att allt annat maste ga ut tiden ocksa.
 
Allmant tycker jag ocksa att man skall gora ultraljud tidigare MEN det spelar ingen roll i manga fall for man kan inte upptacka felen forren runt vecka 20 anda.

Aven om vi kan radda "barn" i vecka 5 sa kommer det finnas foster som bor tas bort i senare veckor. Bara for att nagot kan overleva ska det inte betyda att allt annat maste ga ut tiden ocksa.

Det är inte foster förrens v 7 så vecka 5 lär inte vara aktuellt
 
Tycker också man borde göra rul tidigare. Minns inte exakt datum vi gjorde men var v 20 om jag minns rätt. Hade något varit fel hade det ju blivit tight med tid att få göra abort. Nu hade vi förvisso gjort kub och sett att allt var bra. Men ändå.

Jag var tvungen att boka om RUL och fick flytta en vecka framåt. Den barnmorskan var ganska spydig och bara ja, det är ju i senaste laget om något är fel. Som om jag hade tänkt ta bort det då ändå liksom? Alla kanske inte vill göra abort även om något skulle vara fel. Jag hade också gjort KUB och allt såg bra ut på det man kunde se där.
 
Allmant tycker jag ocksa att man skall gora ultraljud tidigare MEN det spelar ingen roll i manga fall for man kan inte upptacka felen forren runt vecka 20 anda.

Aven om vi kan radda "barn" i vecka 5 sa kommer det finnas foster som bor tas bort i senare veckor. Bara for att nagot kan overleva ska det inte betyda att allt annat maste ga ut tiden ocksa.
Sen tror jag inte på att de flesta fel upptäcks runt v.20, varför skulle då rul vara i v. 18?
Rul är inte till för att föräldrarna ska se sitt barn utan för att upptäcka fel
 
Jag tycker det är viktigt att ha kvar den gräns som finns idag. Det är ofta människor med svåra problem av missbrukarhem som upptäcker så sent att de är gravida och då finns det medicinska och humanitära skäl till sena aborter. Jag tycker att aborträtten är något av det bästa vi har i Sverige. Jag kan inte se det etiskt försvarbart att rädda hur små barn som helst till vilket pris som helst.
Jag upptäckte själv sent att jag var gravid, och andra upptäcker det på förlossningen. Men det normala är att tid finns, och vill man ha tidiga UL finns möjlighet att bekosta detta själv.
 
Jag är så tveksam till att barn som räddats i v 20 verkligen utvecklas som de ska. Så jag är mycket delad i frågan.
Nu är det sen v 21vi pratar om, inte 20. Alltså nästan v.22 där abortgränsen går idag.
De lär ha outvecklade organ men jag kan inte säga om de kan få normala liv eller ej
 
De foster som tillåts att abortera såpass sent som efter v 20 är i de flesta fall gravt missbildade eller inte ens livsdugliga. Det kan också handla om fara för den gravida kvinnans liv.
Så jag tycker egentligen inte att gränsen behöver ändras. Men det är förståeligt att det behöver diskuteras eftersom gränsen för när man kan klara livhanken på foster, utan att det ger bestående men, flyttas neråt hela tiden.

Vad jag däremot tycker är att rutinkontrollen med ultraljud borde göras något tidigare så att det faktiskt finns möjlighet att göra abort inom den lagliga tiden för fri abort om det upptäcks några fel.

Detta var précis det jag skulle skriva. När jag var gravid fick de inte in mig på RUL innan vecka 19 utan vi var inne I vecka 20. Detta pga högt tryck på KvinnoKliniken. Men det är ju problem även idag, resurser måste finnas att hinna göra RUL I tid så att ev skador har en chans att hittas.

Så länge de kvinnor som är gravida har en chans att få veta ev problem, ev controller för att styrka dessa problem mm hinns med innan gränsen går ut så struntar jag I om abortgränsen är I vecka 20 eller 21, så länge allt hinns med.

Har en vän som satt I den sitsen; RUL vecka 18 (17+3). Gravt fel upptäcks, sköterksan hämtar läkare för kontroll. Läkaren förklarar att det inte ser bra ut utan remiss till Goteborg ska ske. Går iväg och ringer, de får en tid dagen efter. Ner kontrolleras och konstaterar att det är en grav hjärnmisbildning. Fostret kommer inte att överleva graviditeten ens. Hon behöver en dag att smälta och får då en tid dagen efter att träffa läkare. Väl där vill hon göra abort (framkallat missfall kallades det visst av personalen) - och stöter på problem. Finns Inga tider, det är fullt osv osv. De lyckas få in henne på helgen några dagar efteråt på ett sjukhus långt bort mm. Men tank om hon inte hade haft sådan tur att det hade funnits så manga sjukhus runtomkring? Eller att hennes kille inte kunde kört henne (hon var inte I skick att köra, mycket efterlängtat barn). Detta var min stora noja när jag var gravid kan jag saga...
 
Detta var précis det jag skulle skriva. När jag var gravid fick de inte in mig på RUL innan vecka 19 utan vi var inne I vecka 20. Detta pga högt tryck på KvinnoKliniken. Men det är ju problem även idag, resurser måste finnas att hinna göra RUL I tid så att ev skador har en chans att hittas.

Så länge de kvinnor som är gravida har en chans att få veta ev problem, ev controller för att styrka dessa problem mm hinns med innan gränsen går ut så struntar jag I om abortgränsen är I vecka 20 eller 21, så länge allt hinns med.

Har en vän som satt I den sitsen; RUL vecka 18 (17+3). Gravt fel upptäcks, sköterksan hämtar läkare för kontroll. Läkaren förklarar att det inte ser bra ut utan remiss till Goteborg ska ske. Går iväg och ringer, de får en tid dagen efter. Ner kontrolleras och konstaterar att det är en grav hjärnmisbildning. Fostret kommer inte att överleva graviditeten ens. Hon behöver en dag att smälta och får då en tid dagen efter att träffa läkare. Väl där vill hon göra abort (framkallat missfall kallades det visst av personalen) - och stöter på problem. Finns Inga tider, det är fullt osv osv. De lyckas få in henne på helgen några dagar efteråt på ett sjukhus långt bort mm. Men tank om hon inte hade haft sådan tur att det hade funnits så manga sjukhus runtomkring? Eller att hennes kille inte kunde kört henne (hon var inte I skick att köra, mycket efterlängtat barn). Detta var min stora noja när jag var gravid kan jag saga...
Är barnet så gravt missbildat att det inte förväntas överleva så finns det ingen övre abortgräns.

"Fördelen" med att hinna innan utgången av v17 är att man inte behöver blanda in socialstyrelsen.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 989
Senast: Ramona
·
Relationer Känner att jag vill ge ett par jag ska hälsa på snart en present när jag kommer hem till dem. par i medelåldern två barn två med...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: hastflicka
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 643
Senast: Nixehen
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp