Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har själv tagit upp den frågan med vården för flera år sedan och också blivit utredd för det. Men psykologen hänvisade alla besvär till autism (som jag inte heller fick diagnos på den gången).

Idag fick jag frågan av arbetsterapeuten angående add för hon såg att det fanns tecken på det. Men ja, vården tycker ju inte att jag har add.

That´s it liksom.
 

@Wille Arbetsterapeuten kanske kan hjälpa dig få en second opinion. Minns inte om du fått det.

Vissa som utreder kan ju påverkas av sina egna tankar och åsikter och kanske diagnosticerar fel pga det. Någon annan tolkar det den ser på ett annat sätt och sätter diagnos.
Själv fick jag nog ADD-diagnosen mkt pga av det min familj svarade på frågorna de fick, men när jag fick se en del av svaren och ifrågasatte det inför läkaren så sa hon att "det är bara vad de sagt", ungefär som att det inte spelade nån stor roll egentligen.
För mig har medicineringen av min ADD inneburit att jag inte sover hela dagarna utan kan faktiskt få saker gjorda. Fast jag har fortfarande igångsättningsproblem och svårt att planera och genomföra saker men det kan bero på att jag tar flera mediciner mot ångest och sömnstörning som sänker dopaminet.
Jag fick en second opinion på autismen, men inte på addn.
 
Är det sant? Att det finns folk som inte har en massa tankar i huvudet hela tiden?

Enligt egen utsago i alla fall, från ganska många personer vid det här laget eftersom det gjorde mig nyfiken nog att fråga runt :)

Min make är en sån, för att nämna ett exempel. Säger han att han tänker på ingenting, så verkar det vara så. Andra gånger klurar han och planerar för fullt, men det finns liksom ett av-läge också. En lite mer vilsam hjärna, kanske? Han har inte alls det filmiska tänkandet som vårt barn och jag har.
 
Jag har aldrig varit aktuell för någon utredning, men har definitivt fullt ös i huvudet non stop :) Det var först för några år sedan som jag insåg att det är många som har det… tomt. Inga röster, musik, filmer och tja, konstant brus. Att vissa inte tänker i ljud och bild alls.

Är det ett konstant brus eller tystnar det när du gör något du är koncentrerad på? Något hantverk, läser, rider eller vad det kan vara?
 
Är det ett konstant brus eller tystnar det när du gör något du är koncentrerad på? Något hantverk, läser, rider eller vad det kan vara?

Hmm, i en riktigt bra bok/film/pod kan handlingen ta över en stund om jag är i rätt stämning, har bra fantasi och inlevesleförmåga.

Vid tex ett ridpass eller en träning med hunden så blir det inte tyst, det är helt klart en inre monolog (eller dialog, kan ju höra tränares röster också). Det är inte i motsats till fokus/koncentration utan en del i det.
 
Hmm, i en riktigt bra bok/film/pod kan handlingen ta över en stund om jag är i rätt stämning, har bra fantasi och inlevesleförmåga.

Vid tex ett ridpass eller en träning med hunden så blir det inte tyst, det är helt klart en inre monolog (eller dialog, kan ju höra tränares röster också). Det är inte i motsats till fokus/koncentration utan en del i det.

Låter som en normal hjärna, det ovanliga är väl folk som har en tom och blank hjärna..
 
Låter som en normal hjärna, det ovanliga är väl folk som har en tom och blank hjärna..

Jag säger inget om normalt, däremot att det verkar vara vanligare än vad jag själv trodde att ha en tystare tankevärld.
Frågan tidigt i tråden var om det är vanligt att tankarna hela tiden går hos autister eller folk i allmänhet. Jag är inte autist men har absolut tankar som går hela tiden.
 
Konstant! Planerar mycket vad jag vill göra, drar igång massa projekt som jag inte alltid orkar slutföra pga perfektionism eller bara att jag blir utmattad/uttråkad etc. sitter och funderar på vad jag vill göra om 1 månad, 6 månader, ett år och ännu längre fram, Hittar på olika scenarion för olika utfall i planerna osv... 😅
Men herregud.., det där är ju jag? Plus att jag har dialoger eller monologer i huvudet hela tiden.
Under skolgången kunde jag skriva 4-5 skrivböcker på en kort period om olika historier som min hjärna producerade. Jag skrev mängder med a4 sidor om allt från berättelser om mig själv (påhittade) så till framtidsberättelser.
 
Hmm, i en riktigt bra bok/film/pod kan handlingen ta över en stund om jag är i rätt stämning, har bra fantasi och inlevesleförmåga.

Vid tex ett ridpass eller en träning med hunden så blir det inte tyst, det är helt klart en inre monolog (eller dialog, kan ju höra tränares röster också). Det är inte i motsats till fokus/koncentration utan en del i det.

Jag fattar. Hos mig är det inte tyst men jag tänker inte på annat än hur jag ska lösa uppgiften vid tex ridning. Är det en monolog som handlar om uppgiften du håller på med vid tex ridningen eller är annat inblandat också? Vi kanske beskriver samma sak på olika sätt?
 
Jag fattar. Hos mig är det inte tyst men jag tänker inte på annat än hur jag ska lösa uppgiften vid tex ridning. Är det en monolog som handlar om uppgiften du håller på med vid tex ridningen eller är annat inblandat också? Vi kanske beskriver samma sak på olika sätt?

Jag tror vi beskriver samma :)
 
Jag tror vi beskriver samma :)

Då kanske det mest är skillnad övrig tid när man inte koncentrerar sig på en uppgift. Jag känner inte alls igen att tankarna går hela tiden eller att jag tänker dialoger eller filmer. Tomt är det inte, men inget brus heller. Verkar jobbigt!
 
Då kanske det mest är skillnad övrig tid när man inte koncentrerar sig på en uppgift. Jag känner inte alls igen att tankarna går hela tiden eller att jag tänker dialoger eller filmer. Tomt är det inte, men inget brus heller. Verkar jobbigt!

Det är sällan jobbig, mest bara som vanligt för mig :) Men jag förstår att andra kan uppleva det jobbigt eller störande!
 
Verkar ändå var vanligast att det pågår tankar i hjärnan mest hela tiden, utifrån hur folk här har svarat. Dvs ingen har svarat att det är ”tyst”, även om vissa har svarat att de vet att det är tyst hos andra.
 
Verkar ändå var vanligast att det pågår tankar i hjärnan mest hela tiden, utifrån hur folk här har svarat. Dvs ingen har svarat att det är ”tyst”, även om vissa har svarat att de vet att det är tyst hos andra.
Fast det är viss skillnad på att det pågår tankar eller om det är ett konstant tjatter 24/7.

Min hjärna är som min webbläsare, 14 flikar öppna, fyra har hakat upp sig och var fan kommer musiken ifrån.
 
Fast det är viss skillnad på att det pågår tankar eller om det är ett konstant tjatter 24/7.

Min hjärna är som min webbläsare, 14 flikar öppna, fyra har hakat upp sig och var fan kommer musiken ifrån.
Jösses va bra du beskrev min hjärna 😂 och så undrar folk varför man är trött. Kroppen är hur trött som helst men den där förbannade hjärnan går i 280 knyck, dygnet runt. Folk tror det är lättare med ADD än ADHD. Jo, tjena 🙄
 
"alla" säger att jag "har" ADHD (ADD) men alla tester jag gör (på nätet) säger inte så, och nu på äldre dar är det nog änny mindre än som tonåring.

Min hjärna kan def va lugn och "tom" ibland =) Som nu. =)
Fast det är klart jag har tvättmaskin som jag ska hänga upp, sitter med datorn i knät och skriver här medans jag kollar på mentalist ;) Och så är jag seg som få sen några månader tillbaka...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 091
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 975
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp