Bukefalos 28 år!

Adobe CC app för att skapa interaktiva bilder?

Aliche

Trådstartare
Jag använder CC suiten i jobbet och vi skulle nu vilja skapa en interaktiv bild för att illustrera delar av vår verksamhet, jag är inte så hemma på hur man gör men vill väldigt gärna lära mig! Jag är ganska van att jobba i InDesign och Illustrator, delvis PS. Vilken av CC apparna är bäst för att skapa en bild där delar ska vara klickbara för att få mer information om just den delen? Gärna att den delen man hovrar över typ lyser upp eller markeras på annat sätt och sedan när man klickar på den så kan man få upp en liten textruta med en mer utförlig förklaring. Är det någon som har gjort något liknande och kan tips om vilken app ni använde och gärna om det finns nån schysst video tutorial :)
 
ID är mer ett program utformat för att skapa filer med mycket text, till skillnad från dom andra två du nämnde. Du kan ju ha bilder där i men jag tror det är sällan man skapar bilder där, utan man monterar isf in bilder som är skapade i andra program. Vilken av IL eller PS som är bäst kan jag inte svara på, verkar vara olika vad folk föredrar där och jag har ingen erfarenhet av att skapa avancerade bilder. En skillnad mellan dom två är iallafall att IL är vektorbaserat och PS är pixelbaserat.

Vet inte om mitt svar är till någon direkt hjälp, men jag tycker iallafall att du kan räkna bort ID :p om man googlar turtorial + det program du väljer brukar det komma upp en hel del bra videor! Det kan dock hända att många av dom är på engelska..

Lycka till! :)
 
Hmmm... Jag tror faktiskt inte att CC har någon produkt som är direkt anpassad för att göra det du är ute efter. Du beskriver ju typ en hemsida, en presentation eller en slags interaktiv animation. Jag tror du får fundera lite på hur du vill att slutprodukten ska presenteras; ska den ligga på webben eller ska den vara som en egen presentations-fil?

Några (förmodligen inte optimala) alternativ:
- En prototyp i Adobe XD. En webbplatsprototyp borde ju funka, men jag vete katten om det som exporteras är värt att använda "i längden"? XD är ju gjort för att skapa just prototyper av appar/hemsidor och alltså inga färdiga projekt.

- En interaktiv animation i Animate CC (tidigare Flash). I Animate kan man skapa interaktiva element (typ "klicka här och få upp en inforuta"), och du kan antingen skapa grafiken direkt i Animate eller importera från PS/AI/AE. De flesta tutorials är anpassade för spel och animering, fast det går ju förstås att improvisera lite när du väl lärt dig grunderna. Slutprodukten blir hur som helst ingen "bild" utan du kan t ex exportera ett HTML5-canvas-dokument som kan läggas in på en hemsida.

- En hemsida, med grafiken gjord i PS/AI och den interaktiva biten kodad i HTML/js. Dreamweaver CC/Muse kanske kan vara till hjälp...?

Om du struntar i CC, kan Prezi vara ett alternativ? Eller good old Powerpoint (det är ju väldigt enkelt att liksom länka ihop grafik i Powerpoint och bygga menyer så att man inte enbart behöver gå till nästa slide)? En snygg, enkel presentation är ju faktiskt aldrig fel :)

Och om det är just ledningssystem du vill modellera kan jag rekommendera 2c8; det är väldigt lättanvänt och är anpassat för att illustrera processer, organisationer osv. Det är "lagom" interaktivt åt det tråkigare hållet, alltså inte en massa glitter och popupfönster, men det är tydligt och användarvänligt. Inte gratis, men jag tror de har en lite-version som du kan kika på!
 
Tack för väldigt utförligt svar :) Det jag vill illustrera är hur vårt arbete har gett upphov till produkter och intressegrupper som i sin tur utvecklats vidare, lite från rotsystem ut i en ständigt växande organism om man så säger. Av det jag kan utläsa från din text så tror jag att jag ska testa Dreamweaver och Muse för vi ska främst använda den på en webbsida men vill kunna använda den i digitala presentationer också, möjligtvis att jag får skapa 2 varianter som är mer anpassade för sitt syfte. Fördelen med att ha CC suiten på jobbet är att man får tillgång till alla apparna så man kan testa hej vilt :)
 
ID är mer ett program utformat för att skapa filer med mycket text, till skillnad från dom andra två du nämnde. Du kan ju ha bilder där i men jag tror det är sällan man skapar bilder där, utan man monterar isf in bilder som är skapade i andra program. Vilken av IL eller PS som är bäst kan jag inte svara på, verkar vara olika vad folk föredrar där och jag har ingen erfarenhet av att skapa avancerade bilder. En skillnad mellan dom två är iallafall att IL är vektorbaserat och PS är pixelbaserat.

Vet inte om mitt svar är till någon direkt hjälp, men jag tycker iallafall att du kan räkna bort ID :p om man googlar turtorial + det program du väljer brukar det komma upp en hel del bra videor! Det kan dock hända att många av dom är på engelska..

Lycka till! :)
Tack för ditt svar :) Jo jag har ganska bra koll på vad de olika programmen är ämnade för, det var mer hur jag använder de i något annat för att skapa interaktiva bilder men det fick jag bra svar på ovan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp