Adoptera (något problematisk) vuxenhund

Som malleägare ser jag inte problemet med en hund som dödar. Det är tämligen vanligt i "min" ras och gamlingen tar katter, grävling och annat smått som rör sig om han kommer åt.

Jag ser inte heller några problem i situationen, bara förutsättningar. Att hundar jagar ser jag som helt normalt, det ligger i deras natur.

Vad resten av världen tycker känns heller inte intressant för mitt hundägande, om jag inte själv bjuder in till diskussion.

Våra går lösa på inhägnat område hela dagarna, och kommer något in som de blir sugna på kommer de självklart att ta bytet. Nu är ju inte jättemånga djur sugna på självmord by dog, så problemet är obefintligt just nu (även om en och annan fågel fått gå till de sälla jaktmarkerna under historiens gång).

Grannen hade en räv som bröt sig in (klättrade in) hos jakthundarna i hundgården. Gissa hur det gick för den räven?
 
Jag tycker själv detta hundforum har en bra ton (jag kom hit bara för det)! Men alltså, ni är vuxna, seriösa och verkar ha funderat en hel del över vad som krävs + ni har erfarenhet av rasen så det är inte bara gissningar. Inte mycket som går att döma..

On topic igen. Jag kan ju inget om boxrar, men jag har hört om de hälsoproblem som finns. Nu är ju den här hunden 4 år så rimligtvis så kan ni veta väl hur hälsostatusen på henne ser ut? Är det något på den fronten som är värt att fundera över? Om den inte dras med nått särskilt så är det ju ett plus bara då ni slipper ovissheten som ni skulle ha med en valp.

Oavsett vad så tycker jag som de andra här att det är ni som ska ha hunden som bestämmer om det är värt eller inte, ni är ju vuxna personer med jobb som dessutom gör att ni inte behöver lämna över hunden på andra eller ha den vara ensammen under dagarna, låter ju bara bra. Jag har själv ett arbete där jag oftast sitter ensam (hemma eller eget kontorsrum), så det är som jag ser det bara trevligt att ha sällskap då med.

Hon är hitintills helfrisk och har aldrig behövt åka till vet (förutom när hon fick valpar och vacc och liknande). Men saker kan såklart hända, men det kan det ju alltid.

Precis vad jag tänker, SÄLLSKAP. Vilken grej. Himmelriket för den ensamma frilansaren.
 
Ursäkta om jag är för oinsatt i hälsoläget hos Boxrar. När jag skrev att man vet mer om en 4-åring än en valp tänkte jag på tex HD-ED som man då rimligtvis redan har/kan röntga för. Men nått rasspecifikt har jag ingen koll på!
 
Ursäkta om jag är för oinsatt i hälsoläget hos Boxrar. När jag skrev att man vet mer om en 4-åring än en valp tänkte jag på tex HD-ED som man då rimligtvis redan har/kan röntga för. Men nått rasspecifikt har jag ingen koll på!

När man talar om boxern som sjuk ras handlar det inte om HD/ED-statistik. Den statistiken ser god ut. De är svindyra att försäkra av den anledningen att de tyvärr ofta drabbas av allergier, cancer, spondylos, furunkulos, epulider etc etc etc. Listan kan göras lång.
 
Jag har en fråga till! Vid flytten ska vi alltså ner från Stockholm till Skåne, för att hämta alla våra grejer (inkl säng och andra stora möbler).Så om vi skulle plocka upp tjejen på vägen tillbaka till Stockholm kommer hon komma fram till en lägenhet utan grejer. Och behöva leva i kaos i några dagar. Är det bättre att plocka upp henne vid ett senare tillfälle för att hon ska få komma till ett "klart hem"? Hon har bott på gård innan och flyttar som sagt till stan nu, vill inte behöva sätta extra press på henne..
 
Jag har en fråga till! Vid flytten ska vi alltså ner från Stockholm till Skåne, för att hämta alla våra grejer (inkl säng och andra stora möbler).Så om vi skulle plocka upp tjejen på vägen tillbaka till Stockholm kommer hon komma fram till en lägenhet utan grejer. Och behöva leva i kaos i några dagar. Är det bättre att plocka upp henne vid ett senare tillfälle för att hon ska få komma till ett "klart hem"? Hon har bott på gård innan och flyttar som sagt till stan nu, vill inte behöva sätta extra press på henne..

Jag hade definitivt hämtat hunden på vägen.
 
Jag hade definitivt hämtat hunden på vägen.
Okej, tror du det gör någon skillnad för hunden? Funderar på vad som är jobbigast, att köra ner en extra vända eller att ha med en hund man inte kan lämna ensam i en flytt (+ flyttstädning av gamla lägenheten).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 323
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 897
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp