Adoptera (något problematisk) vuxenhund

Som malleägare ser jag inte problemet med en hund som dödar. Det är tämligen vanligt i "min" ras och gamlingen tar katter, grävling och annat smått som rör sig om han kommer åt.
Jag inser inte heller vad sambons familj har att göra med ert införskaffande av hund? Den ska ju bo hos er, inte hos dem.
Så länge man är medveten om att hundar som dödar inte brukar upphöra med det och håller koll alternativt har koppel ser jag inget problem med hunden.
Jag kan också trösta er med att hundar som dödar brukar lugna sig med åren..
Sådär runt tio års ålder typ... :D ;)
Och det låter ni hända? Låter väldigt konstigt i mina öron.
Ja... I mina med måste jag säga när jag nu såg att det stog katter och annat småvilt. Katter särskilt är ju i princip alltid nån husdjur (katastrof för djuren och deras ägare), och man kan ju inte ha sin hund som "jägare" av vilt.
 
Alltså jag måste bara säga WOW! Har aldrig ställt någon fråga på hundforum innan, men var så rädd för att möta en massa förståsigpåare med dömande kommentarer. Vad fina människor som hänger här!

Jag tycker själv detta hundforum har en bra ton (jag kom hit bara för det)! Men alltså, ni är vuxna, seriösa och verkar ha funderat en hel del över vad som krävs + ni har erfarenhet av rasen så det är inte bara gissningar. Inte mycket som går att döma..

On topic igen. Jag kan ju inget om boxrar, men jag har hört om de hälsoproblem som finns. Nu är ju den här hunden 4 år så rimligtvis så kan ni veta väl hur hälsostatusen på henne ser ut? Är det något på den fronten som är värt att fundera över? Om den inte dras med nått särskilt så är det ju ett plus bara då ni slipper ovissheten som ni skulle ha med en valp.

Oavsett vad så tycker jag som de andra här att det är ni som ska ha hunden som bestämmer om det är värt eller inte, ni är ju vuxna personer med jobb som dessutom gör att ni inte behöver lämna över hunden på andra eller ha den vara ensammen under dagarna, låter ju bara bra. Jag har själv ett arbete där jag oftast sitter ensam (hemma eller eget kontorsrum), så det är som jag ser det bara trevligt att ha sällskap då med.
 
On topic igen. Jag kan ju inget om boxrar, men jag har hört om de hälsoproblem som finns. Nu är ju den här hunden 4 år så rimligtvis så kan ni veta väl hur hälsostatusen på henne ser ut? Är det något på den fronten som är värt att fundera över? Om den inte dras med nått särskilt så är det ju ett plus bara då ni slipper ovissheten som ni skulle ha med en valp.

Att boxern redan är fyra betyder hälsomässigt sett ingenting. Det är en väldigt sjuk ras och problem kan uppstå i princip när som helst under hundens levnadsår. Jag tror dock att TS är medveten om detta med tanke på hennes tidigare erfarenheter av just boxer, och därför tänker på saker som att inte byta försäkring etc.

/Fd boxerägare
 
Jag sällar mig till dem som ser smådjursdödandet som ett mindre problem.

En hel drös hundar är sådana men har aldrig haft möjligheten, för att de inte är lösa utomhus där det vandrar katter. (tänk stadshund t.ex.). Eller är lösa där det finns lösa marsvin och kaniner.

Det finns terriers som dödar allt som kan dödas om de kan. De jagar råttor och de nyper höns och annat om de kan. Men man låter det inte ske.

Ärligt talat hade jag själv inte ens sett det som något handikappande bekymmer. Bara som ett faktum att hunden är sådan. Hur ofta har man hundar lösa utomhus i närheten av smådjur?
 
Ja... I mina med måste jag säga när jag nu såg att det stog katter och annat småvilt. Katter särskilt är ju i princip alltid nån husdjur (katastrof för djuren och deras ägare), och man kan ju inte ha sin hund som "jägare" av vilt.
Hur mycket vilt tror du katter tar då? (Jag tycker det är ett jäkla ofog att vi får ha katter frigående, men det tillhör en annan tråd)

Jag fattar inte riktigt resonemanget när människor upprörs över, och till och med avlivar sina hundar för att de dödat ett annat djur. Det är ju rovdjur! Vad tror folk egentligen? Det känns ungefär lika som att förvånas över att hästar väljer gräs framför pellets.

Sen är det inte tillåtet att hundar tar vilt, men det betyder ju inte att driften försvinner.
 
Jag skulle kunna ta en sådan hund, men jag skulle ju aldrig ta med den hem till någon med katt eller annat lutet husdjur som riskerar att vara i fara.
Jag är otroligt glad att alla hundar jag haft gått bra ihop med alla andra husdjur.
 
Hon bor med en katt nu, katten kan lätt gå och stryka sig mot henne utan att något händer. Ligger bredvid varandra och sover. Det är som du säger, när de katten är ute och rör på sig så ser hunden rött.
Den tillhör flocken för henne, det är nog det som är skillnaden.
 
Ärligt talat hade jag själv inte ens sett det som något handikappande bekymmer. Bara som ett faktum att hunden är sådan. Hur ofta har man hundar lösa utomhus i närheten av smådjur?

Fast här var ju kopplingen att de brukar besöka sambons mamma som har katter.

Oh, när det bodde en ridgeback i min trappuppgång ... Jag hade katastroffantasier om hur den kom åt mina katter när jag var på väg till kattpanget eller veterinären och hunden ANFÖLL burarna så att de GICK SÖNDER och hunddjäveln BET mammas älsklingar. Kunde ha strypt den med mina bara händer (trots att jag aldrig ens mötte den när jag hade katterna med mig och trots att jag är livrädd för ridgebackar ... :o)

Jag är alltså helt på sambons mammas sida i frågan. :up:

(Det var för övrigt en väldigt vacker hund)
 
Fast här var ju kopplingen att de brukar besöka sambons mamma som har katter.

Oh, när det bodde en ridgeback i min trappuppgång ... Jag hade katastroffantasier om hur den kom åt mina katter när jag var på väg till kattpanget eller veterinären och hunden ANFÖLL burarna så att de GICK SÖNDER och hunddjäveln BET mammas älsklingar. Kunde ha strypt den med mina bara händer (trots att jag aldrig ens mötte den när jag hade katterna med mig och trots att jag är livrädd för ridgebackar ... :o)

Jag är alltså helt på sambons mammas sida i frågan. :up:

(Det var för övrigt en väldigt vacker hund)
:rofl: :rofl: :rofl:

Se där hur olika hund- resp. kattmänniskor kan tolka verkligheten.
Den fantasin skulle jag inte ens kunnat tänka ut med ordentlig betänketid :D

Ingen ridgeback jag träffat har varit kattilsk.
 
:rofl: :rofl: :rofl:

Se där hur olika hund- resp. kattmänniskor kan tolka verkligheten.
Den fantasin skulle jag inte ens kunnat tänka ut med ordentlig betänketid :D

Ingen ridgeback jag träffat har varit kattilsk.
Men precis! :D Även om mina katter är döda idag (utan hjälp av hund) så identifierar jag mig fortfarande som kattmänniska. Och katastroftänk är min bästa gren så jag fick nästan panikanfall när jag läste om trådens boxer. Jag hatar den intensivt - nästan lika mycket som den fredliga ridgebacken som aldrig bevärdigade mig med så mycket som en blick när jag mötte den. Utan att någonsin ha katterna med mig. :o
 
Den tillhör flocken för henne, det är nog det som är skillnaden.
Skillnaden är att hunden inte är i jaktläge... Jag har bekanta som hade katt och hund. Katten och hunden funkade jättefint inne. Men när hunden träffade på katten ute när den sprang, så tog den katten.
Jaktdriften är mycket stark hos en del hundar.
Det är heller inget konstigt då somliga raser avlas för att ha lust att förfölja. Många raser avlas också för att bita och ruska (dvs samma beteende som vid dödande).
 
Skillnaden är att hunden inte är i jaktläge... Jag har bekanta som hade katt och hund. Katten och hunden funkade jättefint inne. Men när hunden träffade på katten ute när den sprang, så tog den katten.
Jaktdriften är mycket stark hos en del hundar.
Det är heller inget konstigt då somliga raser avlas för att ha lust att förfölja. Många raser avlas också för att bita och ruska (dvs samma beteende som vid dödande).
Det finns antagligen exempel på både det ena andra. Jag vet en hund av labbetyp (skriver så eftersom det är en hund i Grekland, härstamningen finns i Matrix ;)) som tog grannens kycklingar men inte familjens egna, dem var hon bara nyfiken på.
 
Fast här var ju kopplingen att de brukar besöka sambons mamma som har katter.

Oh, när det bodde en ridgeback i min trappuppgång ... Jag hade katastroffantasier om hur den kom åt mina katter när jag var på väg till kattpanget eller veterinären och hunden ANFÖLL burarna så att de GICK SÖNDER och hunddjäveln BET mammas älsklingar. Kunde ha strypt den med mina bara händer (trots att jag aldrig ens mötte den när jag hade katterna med mig och trots att jag är livrädd för ridgebackar ... :o)

Jag är alltså helt på sambons mammas sida i frågan. :up:

(Det var för övrigt en väldigt vacker hund)
Katter brukar ju inte heller vara dummare än att de håller sig ifrån kattätande hundar.
Förutom min grannes katt då. Den är uppenbart självmordsbenägen. Och en annan grannes katt, de är båda långhåriga, kanske är det något genfel:D den ena har min kattgalna hund fått tag på, den hade "gömt" sig i busken en meter från vår ytterdörr, så där hjälpte inget koppel i världen, ett bra "släpp" funkade bättre.
 
Fast här var ju kopplingen att de brukar besöka sambons mamma som har katter.

Oh, när det bodde en ridgeback i min trappuppgång ... Jag hade katastroffantasier om hur den kom åt mina katter när jag var på väg till kattpanget eller veterinären och hunden ANFÖLL burarna så att de GICK SÖNDER och hunddjäveln BET mammas älsklingar. Kunde ha strypt den med mina bara händer (trots att jag aldrig ens mötte den när jag hade katterna med mig och trots att jag är livrädd för ridgebackar ... :o)

Jag är alltså helt på sambons mammas sida i frågan. :up:

(Det var för övrigt en väldigt vacker hund)

Jag håller helt och hållet med.

Vrålet från mig när grannens hund:devil:ar kom in på min gård lösa och gav sig på ena katten var inte nådigt. Jag tror inte de var ute efter att döda (de är vana vid katter och det såg mer ut som lek) men jag tände på alla cylindrar. Just då kunde jag döda. Händer det igen kommer jag att prata med föräldrarna att jag tolererar inte lösa hundar på min gård (en av slynglarna passade hundarna och mitt förhållande till de grannarna är inte det bästa).

Min gård - mina katters hem - mina regler.

/kattmänniska med två hårbollar
 
Jag håller helt och hållet med.

Vrålet från mig när grannens hund:devil:ar kom in på min gård lösa och gav sig på ena katten var inte nådigt. Jag tror inte de var ute efter att döda (de är vana vid katter och det såg mer ut som lek) men jag tände på alla cylindrar. Just då kunde jag döda. Händer det igen kommer jag att prata med föräldrarna att jag tolererar inte lösa hundar på min gård (en av slynglarna passade hundarna och mitt förhållande till de grannarna är inte det bästa).

Min gård - mina katters hem - mina regler.

/kattmänniska med två hårbollar
Du har min fulla förståelse. Förutom att jag skulle säga Dina katters gård - dina katters hem - dina katters regler :angel:
 
Du har min fulla förståelse. Förutom att jag skulle säga Dina katters gård - dina katters hem - dina katters regler :angel:

Ja, jag klantade mig där. Det blir så när man försöker jobba samtidigt :(

Men ingen fara, Tassa kommer säkert att bita mig i fingrarna i natt när jag somnat, för att få mig att klia henne mer...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 317
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 897
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 772
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp