Bukefalos 28 år!

Äldre fraktur i carpus

emeli

Trådstartare
Jag brukar inte vara på forum.. Men nu behöver jag hjälp av hästvärlden.

Jag har en 6 årig hbl valack. Jag köpte han som 3 åring med fina röntgenplåtar. Han hade då en galla på vä fram carpus Efter en olycka i hagen som 2 åring. Men ingen röntgen förändring. Allteftersom har gallan gått ner, men den finns fortfarande och går genom mellersta carpalleden.

Han har som 4 åring och 5 åring presterat med topp resultat och haft en fantastisk inställning till arbete.
Som 4 åring blev han halt. Väldigt diffus hälta. Nästan som den typ av rörelsestörning unghästar kan ha när de finner balansen i kroppen. och han röntgades då igen i fram. Utan skillnad. Hältan försvann med vila och sen i maj förra året när han va 5 blev han halt igen. Diffust och de gick inte riktigt att säga vart hältan satt. Ryggen och alla fyra benen behandlades utan resultat. Tillsist fick vi till en MR på vänster fram knä i tron om att de var en ligamentskada. De visade sig då vara en lite fraktur på ett litet fyrkantigt ben på 1,5x1,5cm som va splittat rakt av. En gammal skada troligtvis från när han skadade sig som tvååring. Frakturen kommer aldrig läka, men är stabil.

Han har nu gått på lösdrift i 6 månader för att se om de blivit bättre. Och han är fortfarande rejält böjprovshalt men ren i ridningen och longering . Pigg och glad och full i rackartyg.

Så nu är order att sätta igång försiktigt. För att i princip se om han håller.
Att han ska få va hopphäst utesluter ja eftersom ja tror att han blivit värre då han belastats mer med hoppningen. Trots att de är de roligaate han vet.
Men min förhopppning är att han håller för dressyr. Och klarar gå de höga klasserna som han har kapacitet för.

Så nu vänder jag mig till er, är de någon som har erfarenheter av liknade skador? Speciella träningstips? Eventuella behandlingar?

Tacksam för alla tips jag kan få.. Emeli
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 679
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 289
Senast: Sally
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 566
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp