Äldre transporter - något att ha?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är väl inte aktuellt precis nu, men satt och slötittade lite på transporter idag på Hästnet. Nu behöver jag som sagt ingen precis nu, men kanske i framtiden. Tänker mig då något i fungerande bruksskick som ska kunna klara en besiktning men behöver absolut inte vara "fin". Bara funktionsduglig liksom. Typ 80- eller 90-tal. Prisklass upp t.om. ca. 50 000 kr. Hittade flera sådana på Hästnet, men då det sällan stod några regg nummer är det ju svårt att kolla upp om det som står verkligen stämmer. Men generellt sätt: Är sådana något att ha överhuvudtaget? Eller skönmålar folk bara sina släp i annonserna?
 
Är det renoverat så är det inga problem men man måste ju titta på det.

Mitt från 99 kostade 29000kr 2014och var i jättefint skick. I år ska vi byta golv och väggar, det är ingen panik men jag vill ha det gjort i god tid. I övrigt är det i fint skick.

För 50.000 bör du ju få ett relativt nytt släp.
 
Jag bytte för inte särskilt många år sen bort mitt -91 tranesläp. Alltså det krånglade aldrig. Aldrig! Alla bes ua, ingen skönhet men det var ju estetiskt bara. Rejält och stabilt.

De finns, de äldre bra släpen, men man behöver ju undersöka och veta vad man ska titta på.

Mitt 'nya' begagnade släp kostade under femtiotusen och jsg kunde inte vara mer nöjd! -06 böckman.

För femtio tycker jag man får ett rätt bra släp för pengarna?
 
Är väl inte aktuellt precis nu, men satt och slötittade lite på transporter idag på Hästnet. Nu behöver jag som sagt ingen precis nu, men kanske i framtiden. Tänker mig då något i fungerande bruksskick som ska kunna klara en besiktning men behöver absolut inte vara "fin". Bara funktionsduglig liksom. Typ 80- eller 90-tal. Prisklass upp t.om. ca. 50 000 kr. Hittade flera sådana på Hästnet, men då det sällan stod några regg nummer är det ju svårt att kolla upp om det som står verkligen stämmer. Men generellt sätt: Är sådana något att ha överhuvudtaget? Eller skönmålar folk bara sina släp i annonserna?

Jag köpte ett Umesläp från -88 för 9 000 kr. Bytte ut bakluckan och golvet som jag tog från min gamla transport. Det var bara några år sedan vi bytte på den så allt var i nyskick. Så nu har jag fått en jättefin transport. Åker inte speciellt långa sträckor så jag och hästen klarar oss med den här transporten:) Jo, taket ska målas i sommar men sedan är den klar för användning :D

Håller med ovanstående kommentarer att för 50 000 kr borde du får tag på en nyare modell av transport.

Mvh anaby:)
 
@lil-sis @Magnum @anaby
Det låter ju lovande! :) Och pappa skulle givetvis vara med och kolla i så fall, han har mycket erfarenhet av bilar och släp (inte just hästsläp, men även stora "vanliga" dito).
Men vad billiga äldre släp ni hittat! :eek: Nej, för de jag hittade för +/- 50k som jag tyckte såg trevliga ut var från kring 95-02 typ... Och det var inga jättedyra märken typ, utan Kylinge, Umesläp och liknande.
 
Kollar man hästnet finns en hel hög trevliga släp under femtiotusen? Och många def nyare än nolltvåor. Nu skummade jag bara igenom men med den budgeten lär du inte ha problem att hitta ett bra släp. :)
Alla kanske inte är geografiskt nära just er men om man kollar överlag.
 
@lil-sis @Magnum @anaby
Det låter ju lovande! :) Och pappa skulle givetvis vara med och kolla i så fall, han har mycket erfarenhet av bilar och släp (inte just hästsläp, men även stora "vanliga" dito).
Men vad billiga äldre släp ni hittat! :eek: Nej, för de jag hittade för +/- 50k som jag tyckte såg trevliga ut var från kring 95-02 typ... Och det var inga jättedyra märken typ, utan Kylinge, Umesläp och liknande.

Jag har mitt ute för prick 50. Från 2014.
 
Kollar man hästnet finns en hel hög trevliga släp under femtiotusen? Och många def nyare än nolltvåor. Nu skummade jag bara igenom men med den budgeten lär du inte ha problem att hitta ett bra släp. :)
Alla kanske inte är geografiskt nära just er men om man kollar överlag.

Så kan det ju vara! Jag tittade bara på Sthlms län, men det kanske är precis som med lägenheter här - dyrare överlag (inte vet jag, men en tanke) :angel:
 
Haha jag gjorde som @anaby köpte ett gammalt ume-släp från -85. Besiktad en månad innan köp och väl underhållen, kostade 8000:- (men då fick vi åka till Värmland)
 
Så länge man vet vad man ska leta efter så är det ju inget fel med äldre släp, har en kylinge från 92, fick såklart byta plyfan på det och smörja upp allt, men så länge man sköter det så rullar det på finfint :). Är lite därför mitt nu står med låsta bromsar :o, har liksom förskjutit smörjning av broms vajrarna ett år för mycket...

Sen så måste man typ alltid sätta in mer ventilation i äldre släp. De är inte gjorda att köra med stängd lucka bak och det brukar bara finnas en liten ventil i taket som original.
Mitt kostade 12000. Vilket var ett överpris vilket vi märkte då vi väl började renovera.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 990
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 387
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 456
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp