Bukefalos 28 år!

älg på fel sida viltstängslet

Sv: älg på fel sida viltstängslet

Du ringer 112 som får ta sig an uppgiften att få ut polisen som får lösa det med att få älgen på rätt sida staketet igen.

/Camilla
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Inget illa menat till TS. Men tycker nog att en lastbilschaufför borde veta vad man gör i en sådan situation! Vägarna är ju deras arbetsplats så det borde ingå i utbildningen och kanske finnas en liten checklista i varje bil vad man gör i olika situationer man vanligtvis kan råka ut för?

Det tyckte tydligen ts med eftersom hon sökte reda på infon här :)
Egentligen är det info som alla som rör sig i fordon på våra vägar ska ha, och jag fick i alla fall reda på det när körkortet togs. Men just för att det ska finnas med vi körkortsteorin så tycker man förmodligen inte att det behöver informeras extra om det, även om det egentligen är sådan info som det bör påminnas om regelbundet.

/Camilla
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Just när det gäller älgar så skulle jag inte ens tveka om att ringa 112... En stressad älg kan göra rejäla skador på en bil även om den har stannat.

Oftast får man skjuta djuren för de är så stressade att även om man lyckas få ut dem i skogen igen så dör de av stressen.

På en del ställen har man gjort "upphopp" för att djuren ska kunna hoppa tillbaka, på andra ställen har man möjlighet att göra öppningar i staketet men det är svårt, djuren förstår ju inte att man försöker hjälpa dem. :(

Inte jag heller, speciellt inte så här års med tanke på alla semesteråkare som inte alltid är så vana förare som är ute i trafiken.

/Camilla
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Personligen har jag givit mig till att driva älgarna dit de ska vara vid ett par tillfällen, kanske inte alltid as-smart, men jag visste inte heller vem jag skulle ringa... :D
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Jag har ringt (911 i USA) och meddelat att en ko kommit ut ur hagen och var vid vagkanten. De tackade sa mycket, forklarade hur viktigt det var att man ringde och berattade sadant, men att just den har kon var rapporterad redan och att en bil var pa vag.:) Jag skulle ringa polisen direkt oavsett var i varlden jag ar. Ett djur pa vagen ar en potentiell dodsfara.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Inget illa menat till TS. Men tycker nog att en lastbilschaufför borde veta vad man gör i en sådan situation! Vägarna är ju deras arbetsplats så det borde ingå i utbildningen och kanske finnas en liten checklista i varje bil vad man gör i olika situationer man vanligtvis kan råka ut för?

Kan till viss del hålla med, och vet att det oftast ingår i lasbilschaufförens jobb ( med 3 förhållandet i bakgrunden som ingått i detta yrket. Men vi är bara människor, det kan både glömmas och missas saker i både utbildning och människans glömska( ingen är fullärd och kan allt), så bra att TS frågar och vill lära sig istället för att gå ovetande förbi :)
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Inget illa menat till TS. Men tycker nog att en lastbilschaufför borde veta vad man gör i en sådan situation! Vägarna är ju deras arbetsplats så det borde ingå i utbildningen och kanske finnas en liten checklista i varje bil vad man gör i olika situationer man vanligtvis kan råka ut för?

Det tyckte tydligen ts med eftersom hon sökte reda på infon här :)
Egentligen är det info som alla som rör sig i fordon på våra vägar ska ha, och jag fick i alla fall reda på det när körkortet togs. Men just för att det ska finnas med vi körkortsteorin så tycker man förmodligen inte att det behöver informeras extra om det, även om det egentligen är sådan info som det bör påminnas om regelbundet.

/Camilla

Kan till viss del hålla med, och vet att det oftast ingår i lasbilschaufförens jobb ( med 3 förhållandet i bakgrunden som ingått i detta yrket. Men vi är bara människor, det kan både glömmas och missas saker i både utbildning och människans glömska( ingen är fullärd och kan allt), så bra att TS frågar och vill lära sig istället för att gå ovetande förbi :)
OM jag fick någon information om vad jag ska göra om vi ser en älg på fel sida om viltstängslet när jag gick igenom min körkortsteori senast - vilket jag är ganska säker på att jag inte fick - så är det ganska bortglömt vid det här laget. Senast jag höll på med körkortsteori var nämligen 1989.

Och ja, jag kan också tycka att jag som yrkeschaufför borde ha koll på detta. Men nu är det så att jag jobbar med detta några veckor varje sommar och jag hade helt enkelt ingen aning om vad jag skulle göra.
Ringa 112 kändes overkill
Ringa 114 14 slog mig först en timme senare att jag kunde göra (kom ihåg att det var kl 3 på natten, mina hjärnceller är inte snabbast just då :p, även om jag är fullt vaken för att köra)
Trafikradion var det alternativ jag funderade på. Men av någon anledning tyckte jag att även det var fel på nåt sätt. Vägen ifråga är förvisso en riksväg, men VÄLDIGT lågtrafikerad på nätterna - jag brukar möta max ett eller två fordon på 4 mil, oftast inget möte alls.

Älgen såg väldigt ostressad ut där den sakta gick och kikade på vägen och sen klev ner i diket. Det är rätt gott om utrymme mellan vägen och viltstängslet just där.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Det är aldrig overkill att ringa 112 när det gäller djur innan för viltstängslet... Och hellre försöka få ut en ostressad älg ut i skogen igen än plocka delar ur en personbil. Om du får till svar av polisen att det var onödigt att ringa så skulle jag bli mycket förvånad.
Vi har tack och lov betydligt färre viltolyckor sen vi fick viltstängsel, men det händer att de förvirrar sig in och här ringer polisen direkt till den ansvarige för eftersök och avlivning och hen åker ut dygnet runt, året runt.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Alltså, man ska ju bara ringa 112 i nödsituationer. Och det som händer om man ringer 112 är att de vidarebefordrar ärendet till polisen, då kan man lika väl ringa polisen själv direkt. Så länge det inte är en olycka så blir det inget ärende hos SOS.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Alltså, man ska ju bara ringa 112 i nödsituationer. Och det som händer om man ringer 112 är att de vidarebefordrar ärendet till polisen, då kan man lika väl ringa polisen själv direkt. Så länge det inte är en olycka så blir det inget ärende hos SOS.

Det är i praktiken en olycka då risken för en trafikincident är uppenbar.
så ring 112 så gör de som de brukar, kopplar dig till rätt instans.

Om det brinner kopplar de till brandkåren,om det är stor risk för brand (bränsleläcka) så kopplar de till brandkåren. etc ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp