Älgar och rådjur gömmer sig under jaktperioden

So what? Ska det vara lätt att köpa svindyra stövlar, gå snordyra kurser och gå ut i landsbygden skog och skjuta sönder svenska älgstammen? Den landsbygd vars innevånare de sedan sitter i sina kotterier i små/storstaden och snackar skit om. Åh va synd är det för svårt för våra jägare… snyft 😢. Jag tycker svenska jägare ska ”manna upp” litegrann och ta utmaningen med grisarna, va fn. Som härikring bla Skjuta hare, jojo ”puppies” , det vet ni ju själva.
Jag förstår faktiskt inte ditt inlägg riktigt..

Jag skriver ju att jägarna GÖR precis det, man jagar gris så mycket man kan.

Men jakten är för de allra flesta EN HOBBY.
Man kan inte begära att folk ska jaga varenda vaken minut heller, då får staten väl anställa yrkesjägare
 
So what? Ska det vara lätt att köpa svindyra stövlar, gå snordyra kurser och gå ut i landsbygden skog och skjuta sönder svenska älgstammen? Den landsbygd vars innevånare de sedan sitter i sina kotterier i små/storstaden och snackar skit om. Åh va synd är det för svårt för våra jägare… snyft 😢. Jag tycker svenska jägare ska ”manna upp” litegrann och ta utmaningen med grisarna, va fn. Som härikring bla Skjuta hare, jojo ”puppies” , det vet ni ju själva.

Har du någon koll alls på hur jakt fungerar?
Köpa svindyra stövlar 😂
 
Vildsvin är det vanligaste jaktviltet idag och det fälls dubbelt så många Vildsvin än älgar. Att det är svårt att jaga är ingen hemlighet och det svåraste tycker jag är att du inte får fälla en sugga med kultingar och kultingar kan dom ha året runt.

Vad vill du att vi ska göra? Säga upp oss och jaga på heltid? Är så jävla trött på folk, det ska jagas mer men vi får inte vara ute i skogen för vi kan skrämma folk och absolut inte frakta viltet på vägen för det kan ju hända att BARNEN råkar se ett dött djur.

Är nöjd med mitt beslut om att paus jakten och Säga till folk att själva bli jägare istället för att klaga på att ändra inte jagar all sin lediga tid.
Själv gör jag som golfbanorna här och sätter upp staket där jag inte vill ha Vildsvin.
Nå, man ska inte sticka under stol med att hade känslorna varit lika starka kring vildsvin som runt rovvilt så hade de varit utrotade för länge sen - så nog skulle man kunna göra mer. I vissa områden har man ju dessutom hellre matat än än skjutit med (vilket jag hört andra jägare muttra om med ska sägas).
 
Nå, man ska inte sticka under stol med att hade känslorna varit lika starka kring vildsvin som runt rovvilt så hade de varit utrotade för länge sen - så nog skulle man kunna göra mer. I vissa områden har man ju dessutom hellre matat än än skjutit med (vilket jag hört andra jägare muttra om med ska sägas).

Ja, våra jägare här är ganska trötta på vildsvinen. De hinner inte skjuta av, ingen tar hand om köttet och bönderna runt om fortsätter att mata och mata för att "hålla dem från åkrarna", vilket i sin tur inte håller om man tillverkar två kullar per år istället för en då maten är så lättillgänglig. För de är på åkrarna, dikena, tomterna, skogen, vägrenarna, precis överallt.

På en 2-kilometersradie från vårat hus kan jag räkna till minst 4 fodringsställen, bara sådär på en höft, men då har jag säker glömt minst lika många.

Det håller ju liksom inte när de motarbetar jakten.

Vi har tomt, ridbana och en del av skogen inhägnad då de förstört en hel del.
 
Ja, våra jägare här är ganska trötta på vildsvinen. De hinner inte skjuta av, ingen tar hand om köttet och bönderna runt om fortsätter att mata och mata för att "hålla dem från åkrarna", vilket i sin tur inte håller om man tillverkar två kullar per år istället för en då maten är så lättillgänglig. För de är på åkrarna, dikena, tomterna, skogen, vägrenarna, precis överallt.

På en 2-kilometersradie från vårat hus kan jag räkna till minst 4 fodringsställen, bara sådär på en höft, men då har jag säker glömt minst lika många.

Det håller ju liksom inte när de motarbetar jakten.

Vi har tomt, ridbana och en del av skogen inhägnad då de förstört en hel del.
Här är det jägarna som matar grisarna, inte bönderna.

Varför säljer de inte köttet?
 
Här är det jägarna som matar grisarna, inte bönderna.

Varför säljer de inte köttet?
Som privatperson så får du inte sälja vildsvin till annat än vilthanteringsanläggning och alla vilthanteringsanläggning tar inte emot vildsvin, har öppet 3h 1 vardag i veckan eller tar inte emot något utan endast för eget och grannlagen.

Älg och rådjur är enklare, räcker typ med att ringa ut vet.
 
Som privatperson så får du inte sälja vildsvin till annat än vilthanteringsanläggning och alla vilthanteringsanläggning tar inte emot vildsvin, har öppet 3h 1 vardag i veckan eller tar inte emot något utan endast för eget och grannlagen.

Älg och rådjur är enklare, räcker typ med att ringa ut vet.
Är det pga trikinkontroll(?) de bara får sälja dit?
 
Här är det jägarna som matar grisarna, inte bönderna.

Varför säljer de inte köttet?
Bequerel-halten har länge varit skyhög hos vildsvin efter Tjernobylolyckan. Man tror att de rotar upp partiklar ur jorden och att halterna ökar pga att de sprider sig till nya områden där jorden inte har blivit bökad tidigare utan partiklarna från utsläppet varit ostörda i alla dessa år.

För 4 år sedan uppmättes över 39 000 bequerel hos ett viltsvin från Tierp, 1 500 är gränsen för tjänligt i kött till försäljning https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/rekordhog-stralningshalt-i-skjutet-vildsvin

Det här gör att viljan att köpa köttet är låg
 
Generellt är det också svårt att sälja vildsvin. Efterfrågan är låg och man får dåligt betalt för köttet.

Vildsvin måste gå genom en vilthanteringsanläggning som sagt, och många har inte ens tillgång till en sådan inom rimligt avstånd. Särskilt inte om du inte får mer än typ 300-500 kr för en hel, välskjuten gris, då räcker det knappt ens dieseln för att köra dit den.
 
Du kan ta trikintestet själv och skicka in.
Det gör vi på kött för eget bruk. Får inte sälja det till annat än vilthanteringsanläggning även om jag själv tar trikinprov.

Borde ju vara något med trikintestet som gör att det är just vildsvin och björn som måste gå genom vilthanteringsanläggning och är just dom två vilten som det rekommenderas trikintestet på.

Vet att en motion är ute om att göra det lättare att kunna sälja i små mängder vildsvin som privatperson. Detta har inte gått igenom (ännu) om det inte hänt något det senaste.
 
Generellt är det också svårt att sälja vildsvin. Efterfrågan är låg och man får dåligt betalt för köttet.

Vildsvin måste gå genom en vilthanteringsanläggning som sagt, och många har inte ens tillgång till en sådan inom rimligt avstånd. Särskilt inte om du inte får mer än typ 300-500 kr för en hel, välskjuten gris, då räcker det knappt ens dieseln för att köra dit den.
Så synd, vi hade juskinka från vildsvin ett år och det var den absolut Bästa skinkan någonsin!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp