Vildkattungar

Evelina

Trådstartare
Jag och min dotter hittade troligen ganska nyfödda kattungar som en vildkatthona låg hos. Honan sprang iväg och hann inte stoppa min dotter från att ta upp en kattunge och klappa den.
Nu är jag orolig, har vi förstört allt för de stackars kattungarna, finns det risk att kattmamman överger dem? Helst vill jag ju inte gå dit igen för att störa men vill ju inte att kattungarna ligger och dör! Är det stor risk att ungarna blir övergivna?
 
Är det i Sverige så finns det inga vildkatter förutom lodjur.
Det är nog ingen större risk att mamman kommer överge dem men det vore nog bra om du kontaktade katthem eller länsstyrelse så de förhoppningsvis fångar in dem.
 
Jag och min dotter hittade troligen ganska nyfödda kattungar som en vildkatthona låg hos. Honan sprang iväg och hann inte stoppa min dotter från att ta upp en kattunge och klappa den.
Nu är jag orolig, har vi förstört allt för de stackars kattungarna, finns det risk att kattmamman överger dem? Helst vill jag ju inte gå dit igen för att störa men vill ju inte att kattungarna ligger och dör! Är det stor risk att ungarna blir övergivna?
Nej, det är en myt att vilda djur överger sina ungar om de känner lukten av människa, däremot så borde du tipsa något katthem om det finns där så kan de förhoppningsvis fånga mamman och ungarna så de kan få hjälp. Ingen katt mår bra av att leva förvildad.
 
Finns det inga vilda katter i Sverige? Oj då vet jag inte vilken sten man lever under. Det finns nog fruktansvärt mycket vilda kissar.

Min innekatt är väldigt vild av energi, men hon är inte vildkatt för det. Och hon är inte hemlös, övergiven, förvildad sommarkatt heller och kommer aldrig bli.

Försök, att förstå skllnaden. :heart

Många städer har numera många hemlösa, förvildade tamkaniner som i generationer, har skapat stora kolonier också. Det är heller inte vildkaniner i grunden. :heart - Smådjurschansen är en förening, som försöker fånga in, vårda, kastrera och ge kaniner nya hem.

Många städer och byar har numera många hemlösa, förvildade tamkatter ssom sedan i generationer, har skapat stora kolonier ocksså. Det är inte vildkatter i grunden. :heart - Många katthem och djurskyddsföreningar fångar in katter, för att vårda dem, kastrera dem och ordna nya hem.

Men den äkta vildkatten, finns fortfarande i Skottland - som någon redan har skrivit, jag har även för mig att det finns en art på afrikanska kontinenten "afrikansk vildkatt" , men de är på väg att utrotas - även där.
 
Senast ändrad:
I övrigt tror jag inte heller det är nån fara att mamman överger ungarna. Hon Flyttar dom kanske, men överge ska nog väldigt mycket till!
 
I det här fallet så är det väl ganska tydligt vad som menas med vildkatt tänker jag?
Dvs en fd tamkatt som nu lever vilt utan ägare istället.
Det heter förvildad, inte vild. Det är det vi vill ha fram. :heart

Oavsett om ni anser att vi är dumma i huvudet eller inte och inte förstår vad som menas...

Försök, förstå skillnaden säger jag till dig också. :heart

Det är ju samma sak, som den här debatten om att kalla alla hundraser som ser ut på ett visst sätt för kamphundar eller av kamphundsras.

Vilket också är blaha.

Det är hundens ägare som är av "kampmänniskoras".
 
Det heter förvildad, inte vild. Det är det vi vill ha fram. :heart

Oavsett om ni anser att vi är dumma i huvudet eller inte och inte förstår vad som menas...

Försök, förstå skillnaden säger jag till dig också. :heart

Det är ju samma sak, som den här debatten om att kalla alla hundraser som ser ut på ett visst sätt för kamphundar eller av kamphundsras.

Vilket också är blaha.

Det är hundens ägare som är av "kampmänniskoras".
Jag anser verkligen inte att någon är dum i huvudet..
Och
Även jag förstår precis vad som menas mellan förvildad och vild katt. Det skulle jag säga att de flesta gör. ÄVEN om man råkar slarva med orden.

TS var orolig för djuret, katten,
kanske kanske måste man inte då gå in och påpeka ett slarvigt uttryck när exakt alla vet precis vad TS menar?
 
Jag anser verkligen inte att någon är dum i huvudet..
Och
Även jag förstår precis vad som menas mellan förvildad och vild katt. Det skulle jag säga att de flesta gör. ÄVEN om man råkar slarva med orden.

TS var orolig för djuret, katten,
kanske kanske måste man inte då gå in och påpeka ett slarvigt uttryck när exakt alla vet precis vad TS menar?
Varför inte, jag ser dagligen inlägg runt om på nätet att hundägare med all rätta, blir förolämpade när deras vackra väluppfostrade, Rhodesian Ridgeback, Sharpei, Amerikansk staffordshire terrier, Amerikansk bully, kallas för kamphund när de diskuteras på nätet. Och då med all rätta, bara måste in och säga att deras hundras minsann inte är o bla bla bla...

Varför kan då vi seriösa kattägare, kattuppfödare och vad det nu är ha rätt att bli förolämpade och vill förtydliga skillnaden för människor som inte vet skillnaden?

Det är ju inte för att vara elak, som jag som kattuppfödare sedan 1987, försöker förklara och utbilda människor i seriöst kattmannaskap idag. :heart
 
Varför inte, jag ser dagligen inlägg runt om på nätet att hundägare med all rätta, blir förolämpade när deras vackra väluppfostrade, Rhodesian Ridgeback, Sharpei, Amerikansk staffordshire terrier, Amerikansk bully, kallas för kamphund när de diskuteras på nätet. Och då med all rätta, bara måste in och säga att deras hundras minsann inte är o bla bla bla...

Varför kan då vi seriösa kattägare, kattuppfödare och vad det nu är ha rätt att bli förolämpade och vill förtydliga skillnaden för människor som inte vet skillnaden?

Det är ju inte för att vara elak, som jag som kattuppfödare sedan 1987, försöker förklara och utbilda människor i seriöst kattmannaskap idag. :heart
Fast 'vi' vet skillnaden.

Det är inget att bli förolämpad över,
att en förvildad katt råkar kallas vildkatt i ett vanligt samtal.
Det är ju inget illa menat mot några kattägare, kattmänniskor eller kattuppfödare öht.
 
Jag reagerade mest på ordet i kontexten att det faktiskt skulle röra sig om ett vilt djur, som i myten om att man inte kan röra vid fågelungar eller kid eftersom det vilda djuret då överger ungen. Även om myten inte är sann pratar vi om någonting helt annat än en gauthund eller förvildad tamkatt där känner jag.

Annars säger jag nog också vildkatt ibland när det handlar om hemlösa katter som levt ute i någon generation.


Oavsett hoppas jag att honan kan fångas in och ungarna få kontakt med människor medan de är unga nog.
 
Fast 'vi' vet skillnaden.

Det är inget att bli förolämpad över,
att en förvildad katt råkar kallas vildkatt i ett vanligt samtal.
Det är ju inget illa menat mot några kattägare, kattmänniskor eller kattuppfödare öht.
Okey, då är det ok att kalla alla hundraser jag nämnde ovan för kamphundar.

Vilket jag inte tycker.

*********

Jag som kattuppfödare och natur- och kulturvägledare har kämpat i fyrtio år för att höja statusen på katter och skriver artiklar och annat dagligen. Jag håller just nu på att skriva en artikel om just "vildkatter" som diskuteras här...

"Vildkatter" i Sverige idag är huskatter som har blivit övergivna eller har förlorat kontakten med människor och därmed blivit förvildade. De lever nu utan tillsyn i det vilda. De kan ibland, klara sig genom att jaga och leta efter mat på egen hand. "Vildkatter" är inte en naturlig art i Sverige utan är snarare ett resultat av huskatter som har blivit övergivna eller har förvildats. De kan hittas i olika delar av landet där de har tillgång till mat och skydd, men de är oftast svåra att upptäcka eftersom de är skygga och försöker undvika människor."

Jag håller på att läsa vidare om den äkta vildkattens historia. Men har inte kommit längre, än...

Jag är så glad, att vi äntligen kommit dit, där det är lag på att märka och registrera sina katter, samt att förhindra att utekatter får oplanerade kullar.

Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg i kattvärlden. :heart

Och sen kan jag ju inte låta bli att vara lite stolt över att just MIN kattras, Europén blev framröstad till Sveriges nationalkattras förra året. :heart
 
Jag reagerade mest på ordet i kontexten att det faktiskt skulle röra sig om ett vilt djur, som i myten om att man inte kan röra vid fågelungar eller kid eftersom det vilda djuret då överger ungen. Även om myten inte är sann pratar vi om någonting helt annat än en gauthund eller förvildad tamkatt där känner jag.

Annars säger jag nog också vildkatt ibland när det handlar om hemlösa katter som levt ute i någon generation.


Oavsett hoppas jag att honan kan fångas in och ungarna få kontakt med människor medan de är unga nog.
De kaniner jag ser varje dag har levt i frihet i mer än 14 år så där pratar vi inte om någon generation.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är ingen expert på katter och deras beteende, kanske finns någon här som är duktig på det? Blev nyfiken efter följande utspelade...
Svar
10
· Visningar
1 163
Senast: Beeboppe
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 511
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 157
Senast: Satis
·
Övr. Hund I somras övertog jag en hund som nu precis har fyllt 6. Visste redan då att hon inte kunde vara själv men tänkte med gott mod att...
Svar
1
· Visningar
1 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp