Bukefalos 28 år!

Älgar ......

Sv: Älgar ......

Hej träffade på en älg för många år sedan med mitt russ. Den var värkligen stor vi stod och tittade på varandra. ca 10-15 meter ifrån varandra och ett litet dike imellan.

Älgen bara vände sig bort och började springa tog ett steg över ett jätte dike och så var han borta. Min häste bryde sig inte.

Dom är värkligen stora. :smirk:
 
Sv: Älgar ......

Vi träffar älgar flera gånger varje vecka (hallå, vad gör jägarna under älgjakten?) Ibland står dom på vägen och glor så vi får passera dem nära. Jag är livrädd för älgar, men min häst brukar bara trumpeta åt dem, liksom "maka på er grabbar, jag ska fram!". Enda gången han reagerade var när en älgko stod och vaktade sin kalv som låg i ett dike, och jag lovar -jag hade inget emot att vända... :eek:
Men, det är snygga djur - på håll!
Nu vimsar det runt en massa renar i skogen också och dem har min häst lite mer koll på, speciellt dom som har bjällror!Skumt... :confused:
 
Sv: Älgar ......

Jag har aldrig stött på en älg *tack och lov* :crazy:
Däremot har jag och min häst blivit tagna för att vara en älg av en tant som kom ridandes i skogen.
Hon såg livrädd ut först men sen skrattade hon lite nervöst och sa
"O herregud jag trodde det var en älg"
Inte direkt världens komplimang :D :cool:
 
Sv: Älgar ......

Jag har mött två älgar och en kalv när jag var ute och red med min ponny. Det gick otroligt lungt... fast nu så är min ponny van vid hjortat, eftersom gården gär han står har hjortuppfödning, så han går med typ 500-700 hjortat i sin jättehage :D

Men älgarna gjorde inget... jag hade väntat mig att de skulle gå till attack, men inte det, dom bara fortsatte in i skogen..

Älgar är ett otroligt fint djur, fast bara på avstånd ;)
 
Sv: Älgar ......

Han tvärstannar,frustar,glor och så får man banka på honom om vi ska kunna rida förbi men med mycket skakiga ben...
 
Sv: Älgar ......

Om hästen börjar toka sig så fort den får syn på en älg så är det näst intill ALLTID ryttaren som är räddast!!!!:idea: Hästar är inte rädda för älgar, dom utgör inget hot mot hästar om de inte går till anfall.... Rädslan sitter hos ryttaren inte hos hästen!!! När vi ser älgen så har hästen vetat att den funnits där hur länge som hellst...:cool: Det är när vi ser älgen som hästen får spader... det måste hänga ihop!!
 
Sv: Älgar ......

*kl*

Två gånger har jag mött en älg när jag varit ute med min fyraåring.Båda gångerna har han frusit fast och hjärtat har dunkat så hela hästen vibrerade.När sedan älgen vände och gick iväg i sakta mak så gjorde min modiga pålle till min stora förvåning så att han satte av efter älgen med höga benlyft!!:rofl:

Snacka om att jag blev förvånad:eek: Jag var ju typ beredd på att han skulle vända och rusa iväg,men icke.
Tror att han kan ha umgåtts med älgar på sitt sommarbete,vi har sett älgbajs i beteshagen,kan ju vara därför han inte blev rädd.Men vad vet jag?
 
Sv: Älgar ......

jag har mött många olika djur men det läskigaste var älgarna!
hade tidigare hört om älgar som gått till anfall och de som jag mötte var nog en liten familj:p

de stannade och stirrade på oss och min häst spetsade lyckligt öronen och tog några steg framåt:eek: haha jag var livrädd så jag höll in honom och bad viskande älgarna försvinna:rofl:
 
Sv: Älgar ......

En kompis och jag var ute och red på en skogsväg när vi fick syn på en präktig älgtjur en bit längre fram. Kompisen och jag blev båda oroliga (man har ju läst en del dramatiska min häst-serier om hur fruktansvärt farliga älgarna är) och ville vända, men hästarna verkade tycka det var lattjo och gick glatt framåt med spetsade öron!
Som tur var verkade älgen bli mer förskräckt av att se en kaxig tinker och en bening gammal connemara än vad vi blev av honom, så han stack in bland träden och lämnade oss en smula skakis. Kompisen och jag tog det säkra före det osäkra och vände rakt om... Träffade en äg senare till fots också, den sprang faktiskt iväg den med. Jag verkar ha den effekten på dem...:p
 
Sv: Älgar ......

Jag har mött älgar vid flera tillfällen då jag bodde i hälsingland..
Mitt lilla sto gnäggar och vill hälsa:D .. vill gärna gå närmare:crazy: .. Men jag ser nog till att hålla henne på avstånd..

Men det finns värre djur i skogen än älg fick jag o Bääs erfara i måndags då vi tog en skritt tur genom skogen..
Vi strosade lugnt o mysigt fram mellan fallna träd sen stormen per.. Plötsligt reste ett gäng stenar:confused: .. De började springa i full fart bort på den stig vi "försökte" hålla oss på..
Vi steppade hit o dit mellan träden.. Ibland i stillastående galopp.. Lite skutt fram o tillbaka..
Vandrade lite på bakbenen då Man hörde dem knäcka en gren..
Då försöka hålla kontrollen på min häst så att vi höll oss på rätt stig lugnt som det bara va möjligt... Inte in i nåt träd.. Vara sej de som stog upp eller låg ner.. Samtidigt som jag fnissar mej röd i ansiktet.

Min lilla tjej va inte nöjd med den turen:D .. Hon har gjort klart för mej vad hon tycker om vildsvin..
 
Sv: Älgar ......

Jag har mött älg jag tror det är 5gånger i hela mitt liv när jag har ridit.
 

Liknande trådar

Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 475
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 646
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Coras star
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp