Bukefalos 28 år!

Älgjakt i flera månader???

bettysmatte

Trådstartare
Försökte googla fram när älgjakten här i Kronoberg tar slut, och när man kan rida i skogen igen. Det stod 10 oktober till 28 februari på länsstyrelsens sida :crazy: .... Men det kan väl inte vara aktiv jakt ALLA dessa månader??? Jag trodde att det var EN månad....
 
Jorå, men det är ju kvot så det det ju slut när de skjutit upp kvoten. Alla har ju inte tid att vara ute i skogen i flera månader heller, så de flesta skjuter nog den första månaden eller två.
 
Försökte googla fram när älgjakten här i Kronoberg tar slut, och när man kan rida i skogen igen. Det stod 10 oktober till 28 februari på länsstyrelsens sida :crazy: .... Men det kan väl inte vara aktiv jakt ALLA dessa månader??? Jag trodde att det var EN månad....

Prata med de lokala jaktledarna. Med som @Inglorion säger, det skjuts mest i början av säsongen. Efter de två första veckorna brukar det vara mest helgjakt (fast det beror som sagt på om det är "vanliga" lag eller om de hyr ut jakten till utomstående, då skjuts det mer i veckorna).
 
Jaktlagen har en kvot de får skjuta av. De har alltså mellan oktober och februari att göra det på. Sedan kan de ha skjutit av sin kvot redan den 1 november och då får de inte skjuta flera älgar det året. Dock håller jakten på rådjur under längre tid än älgjakten i allmänhet.

Japp rådsjur och har de hjort och vildsvin också på markerna burkar det också fortsätta efter att älg kvoten är slut (vid förra huset höll de på över helgerna nästintill så länge de kunde men när jag pratade med dem så fanns det så mycket hjort och vildsvin att de inte kunde ta tillräckligt för att hålla nere stammen ändå :crazy: Det behövdes verkligen också då det var/är olyckor ett flertal gånger i veckan längs med vägen så det var någon person som var ansvarig för eftersök längs med hela vägen trots att den korsar ett flertal jaktmarker, brukade se hans bil med varnings skyltar för eftersök konstant).
 
Det går ju att rida i skogen under jakten också, de är ju inte på alla ställen samtidigt. Det bästa är ju att ta reda på vilket jaktlag som håller till i ditt område och ta kontakt med dem, ta reda på var de håller till när och rid ut när de inte är vid dina ridvägar, med reflexväst på.

Den kontakten brukar uppskattas av jägarna också.
 
Det går ju att rida i skogen under jakten också, de är ju inte på alla ställen samtidigt. Det bästa är ju att ta reda på vilket jaktlag som håller till i ditt område och ta kontakt med dem, ta reda på var de håller till när och rid ut när de inte är vid dina ridvägar, med reflexväst på.

Den kontakten brukar uppskattas av jägarna också.
Precis.
den här lantisen är van vid att ha full koll på vilka jaktlag som är var och vilka dagar.

Oftast är jakten bara en vecka. sedan övergår man till helgjakt om man inte skjutit fullt första veckan. Och inte alla helger heller - i alla fall hos oss. Så har man koll så vet man rätt väl vad som pågår.

Här är det de jagande grannarna som berättar för oss andra. :)
 
Det som irriterar mig lite är att flera jaktlag i trakten är lite lata, skylt jakt pågår åker upp men den tas inte ned när de är klara för dagen om de tänkt jaga under morgondagen.
 
Här omkring jagas bara vildsvin nattetid. Och då inte i skog utan på fält. Vet inte om det är så på fler ställen. Har också hört att de jagas mest vid fullmåne. Antar att det är för att man ska kunna se dem?
 
Man får bara släppa hund till sista januari, så det lugnar sig definitivt då.

Sen finns det ju massa annan jakt än älgjakt, fågeljakten eller jakt på annat klövvilt har helt andr tider.
 
Det som irriterar mig lite är att flera jaktlag i trakten är lite lata, skylt jakt pågår åker upp men den tas inte ned när de är klara för dagen om de tänkt jaga under morgondagen.
Känner igen det där. Lite som att "paxa" skogen. Gissar att det är för att hålla folk borta så de inte ska skrämma bort viltet. Eller så är de vääääldigt glömska, typ jämt :meh:
 
Älgjakten behöver man bara ta hänsyn till de första två veckorna då alla är så himla skjutkåta. Sen är det vanlig jaktsäson, då jagas även rådjur, hjort, viltsvin osv.
Jag red förr i ett större stall där man från och till stallet var tvungen att rida några hundra meter på en väg oavsett vart man skulle rida. Det var en grusväg som det gick att köra bil på, så jägarna svängde förbi på vägen ut och ställde en skylt. Supersmidigt.
I ett annat stall var vi så få ryttare och jägare på så stort markområde att det var lättast att höras över telefon och hålla sig på olika håll.
Kolla med lokala jaktlaget/jaktlagen och se vad de säger. De är ju lika intresserade av att skjuta er som ni är av att bli skjutna.
 
Det som irriterar mig lite är att flera jaktlag i trakten är lite lata, skylt jakt pågår åker upp men den tas inte ned när de är klara för dagen om de tänkt jaga under morgondagen.

Om det gäller älg eller rådjur i alla fall så får man ju inte skjuta när det är en timme kvar tills solen går ner (pga eftersök). De kanske förväntar sig att ni har koll på det och förstår att ignorera skylten...
 
Känner igen det där. Lite som att "paxa" skogen. Gissar att det är för att hålla folk borta så de inte ska skrämma bort viltet. Eller så är de vääääldigt glömska, typ jämt :meh:

Man vill oftast inte hålla folk borta mer än nödvändigt enligt jaktlaget där jag hade häst. Allt ska vara så vanligt som möjligt så att inte djuren märker att något är på gång och håller sig undan.
 
Man vill oftast inte hålla folk borta mer än nödvändigt enligt jaktlaget där jag hade häst. Allt ska vara så vanligt som möjligt så att inte djuren märker att något är på gång och håller sig undan.
Då är de alltså väldigt glömska på många ställen där skyltarna hänger uppe 2-3 månader i sträck ;)
 
Älgjakten behöver man bara ta hänsyn till de första två veckorna då alla är så himla skjutkåta. Sen är det vanlig jaktsäson, då jagas även rådjur, hjort, viltsvin osv.
Jag red förr i ett större stall där man från och till stallet var tvungen att rida några hundra meter på en väg oavsett vart man skulle rida. Det var en grusväg som det gick att köra bil på, så jägarna svängde förbi på vägen ut och ställde en skylt. Supersmidigt.
I ett annat stall var vi så få ryttare och jägare på så stort markområde att det var lättast att höras över telefon och hålla sig på olika håll.
Kolla med lokala jaktlaget/jaktlagen och se vad de säger. De är ju lika intresserade av att skjuta er som ni är av att bli skjutna.
Fast det där stämmer ju inte....att man bara behöver ta hänsyn de två första veckorna under älgjakten. Väldigt många jagktlag som jagar på hemmaplan (alltså inte arrenderar ut platser i laget till folk från andra orter) sparar gärna på sin kvot för att kunna jaga under lite helger ganska lång tid framåt. I mitt ex jaktlag drog man gärna på jakten så länge som möjligt.
 
Här börjar jakten i september och håller på till 31 januari vi jagar i regel kalv i september på helgerna och i oktober är det en veckas jakt sedan blir det helgjakter tills man fyllt kvoten .brukar ta lång tid att fylla då vi måste skjuta lika mycket kalv som stora annars får vi nerdragning av tilldelningen på stora djur till åter efter !
 
Försökte googla fram när älgjakten här i Kronoberg tar slut, och när man kan rida i skogen igen. Det stod 10 oktober till 28 februari på länsstyrelsens sida :crazy: .... Men det kan väl inte vara aktiv jakt ALLA dessa månader??? Jag trodde att det var EN månad....

Det enda fungerande tipset är att ha kontakt med jaktlaget och markägarna, så hittar man lösningar. Oftast är jakten intensivast de första veckorna och sedan finns det bra lösningar. Visar man ingen respekt alls för jakten, så riskerar man att få det ganska tungt med ridandet hela året om.

Det finns ingenting, ingenting alls som säger att det är förbjudet att rida när det är jakt, eller att jakt går före ridning. Dock kan det lätt skapa konflikter på olika sätt. Om man inte vill ha konflikter, så är det bästa att söka samförstånd och kompromissa i de olika intressen som finns. Jag skulle tro att det oftast funkar OK då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 373
Senast: Hazel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp