Bukefalos 28 år!

Älgjakt i flera månader???

Att det finns mer än en gubbe till markägare som beter sig som en rövhatt och berövar sina medmänniskor deras medborgerliga rättigheter?
Om det nu är som du säger, då är det väl bara att ringa polisen så löser det hela sig. Markägaren blir med hot om ett saftigt vite ålagd att ta bort sina grejor och allt är frid o fröjd. Men det förutsätter ju att markägaren berövar folket dess medborgerliga rättigheter. Det andra alternativet är ju att du hemfaller åt samma retorik som de bruna och de röda gjort genom åren. Markägaren har inte berövat ngn de medborgerliga rättigheterna , du snackar skit och myndigheterna ger blanka faan i vad markägaren gjort.
Du står med din rövhatt i handen och inser plötsligt att landets styrs av lagar och inte dina önskningar:angel:
 
Jag tycker att det är helt befängt att man får placera älgtorn ca 1,5 meter ifrån allmän väg. Jag körde förbi tre sådana på rad igår och det kändes faktiskt obehagligt. Alla jägare satt med sina gevär i högsta hugg, vända i riktning mot vägen. Som att köra i en krigszon ungefär.
Älgtornen är en säkerhetsgrej. Tack vare att de sitter i torn så får de den vinkel till marken när de skjuter så att inte kulan rikoschetterar oberäkneligt . Den kringliggande marken blir ett utmärkt kulfång + att de ser bra så att ingen befinner sig på vägen när de skjuter på älg.
 
En markägare har jag hört talas om som tvingats ta bort staket. Och då var det uppenbart att det handlade om att stänga ute.
Skummeslövsstrand skogen.

Där hade fastighetsägaren varken djur eller hållbar orsak.

Men för min del har jag ju både djur och skogsplanteringar att skydda.
Som tur är hjälper geografin till bitvis blockig terräng, mosse och sankt vattendrag vilket gör att en rätt placerad färist gör susen. Och ingen kan hävda att inte allmänheten har tillträde. Går alldeles utmärkt med cykel, barnvagn o till o med rullstol ;)
 
Älgtornen är en säkerhetsgrej. Tack vare att de sitter i torn så får de den vinkel till marken när de skjuter så att inte kulan rikoschetterar oberäkneligt . Den kringliggande marken blir ett utmärkt kulfång + att de ser bra så att ingen befinner sig på vägen när de skjuter på älg.
Jag googlade lite förut. Tydligen är det tillåtet att jaga precis invid allmän väg, men det är inget som rekommenderas. Din kommentar är den första jag ser som skriver positivt om det. Jag tycker att det är väldigt obehagligt, och jag slipper gärna se folk med gevär när jag kör förbi.
 
Jag googlade lite förut. Tydligen är det tillåtet att jaga precis invid allmän väg, men det är inget som rekommenderas. Din kommentar är den första jag ser som skriver positivt om det. Jag tycker att det är väldigt obehagligt, och jag slipper gärna se folk med gevär när jag kör förbi.
Om man ser praktiskt på det hela samt kollar säkerheten så är ett sk vägpass, med fri sikt något av de säkraste du kan ha. Under förutsättning att det inte är en starkt trafikerad riksväg
Och vad det gäller gevär och obehag så handlar det ju bara om en känsla, ty bilarna du möter utgör en betydligt större risk för ditt liv än en gubbe med röd hatt o gamla Bettan i knät ;)
 
Jag googlade lite förut. Tydligen är det tillåtet att jaga precis invid allmän väg, men det är inget som rekommenderas. Din kommentar är den första jag ser som skriver positivt om det. Jag tycker att det är väldigt obehagligt, och jag slipper gärna se folk med gevär när jag kör förbi.
Fast ärligt talat, någonstans måste man ju som vuxen människa klara av hur vardagen ser ut. Vad lever du i för bubbla?

Du vet om att det finns människor ute på stan som är betydligt mer beväpnade än jägarna i skogen, som dessutom har tagit både licenser och behöver betala varje år för att kunna jaga.

Det är knappast jägarna i skogen som är det farliga i vårt samhälle.
 
Fast ärligt talat, någonstans måste man ju som vuxen människa klara av hur vardagen ser ut. Vad lever du i för bubbla?

Du vet om att det finns människor ute på stan som är betydligt mer beväpnade än jägarna i skogen, som dessutom har tagit både licenser och behöver betala varje år för att kunna jaga.

Det är knappast jägarna i skogen som är det farliga i vårt samhälle.
Jag tycker inte att man behöver leva i en bubbla för att inte tycka att det känns okej med folk med gevär längs med vägen som man kör på? Till och med jägareförbundet har ju en åsikt: "Vår rekommendation från Jägareförbundet är att inte ha jakttorn vid allmän väg, säger Göte Grubb" (http://www.op.se/jamtland/ostersund/det-galler-for-jakttorn-vid-vag). Varför denna rekommendation, om det inte skulle kunna föreligga risk? Vare sig gevär, älgar eller jakt känns väl som en bra kombination tillsammans med biltrafik?

Vidare: http://svenskjakt.se/opinion/jagare-ska-vara-i-skogen/
 
Gris jagas hela dygnet till och med när det är mörkt, det är tillåtet med åtelbelysning numera....
Ja det har det varit länge.(bor i en by där det fötts upp vildsvin som dessutom rymt från hängen, så vi vet vad gris är ;)..) men när de jagar gris så sätter de inte ut skylt med jakt pågår. det sker endast under älgjakten här.
 
Jag tycker inte att man behöver leva i en bubbla för att inte tycka att det känns okej med folk med gevär längs med vägen som man kör på? Till och med jägareförbundet har ju en åsikt: "Vår rekommendation från Jägareförbundet är att inte ha jakttorn vid allmän väg, säger Göte Grubb" (http://www.op.se/jamtland/ostersund/det-galler-for-jakttorn-vid-vag). Varför denna rekommendation, om det inte skulle kunna föreligga risk? Vare sig gevär, älgar eller jakt känns väl som en bra kombination tillsammans med biltrafik?

Vidare: http://svenskjakt.se/opinion/jagare-ska-vara-i-skogen/
Rekommendationen ligger där därför att det finns människor som har omotiverade obehagskänslor när de ser skyttar bredvid vägen och för att inte provocera i onödan så rekommenderar man att undvika vägpass i görligaste mån.
Men nu skär ju vägarna rakt genom jaktmarkerna och med rätt placerade torn vid mindre trafikerade vägar så innebär det betydligt mindre risk för bilisten som ser dessa torn än de bilar man möter.
Kan inte dra mig till minnes att ha läst om en enda jaktolycka i samband med skott från torn bredvid landsväg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 333
Senast: Hazel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp