Älven av Rosa Liksom

alazzi

Trådstartare
Har precis lyssnat på denna bok och jag får inte ihop det. De flyr från Karelen till Sverige. Det är ju skitlångt? Flydde verkligen man från Karelen och ända till Sverige?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240321_174646_Maps.jpg
    Screenshot_20240321_174646_Maps.jpg
    143 KB · Visningar: 140
Här en kort sammanfattning av boken.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240321_175108_Chrome Beta.jpg
    Screenshot_20240321_175108_Chrome Beta.jpg
    179,3 KB · Visningar: 130
Sammanfattningen säger väl bara att pigan är evakuerad från Karelen, till delen av Finland där huvudpersonen bor. Jag har bara lyssnat sporadiskt vid bilkörning på kvällarna, så jag har inget sammanhang. Men gillar följetongen, och tänker köpa boken.

Flydde inte alla i Karelen som kunde från ryssarna? Och senare flydde många som bodde i norra Finland till Sverige när ryssarna närmade sig gränsdn där.
 
Det är två separata händelser.

Karelen tas över av ryssarna. Det är en stor folkomflyttning som sker då. Finsk befolkning som lämnar en hel landsända. Dessa sprids ut över mer eller mindre hela landet för att det ska vara möjligt att ordna plats till alla. (detta sker i början av andra världskriget)

Senare under kriget inträffar de händelserna som boken handlar om, med evakuering från Tornedalen/Norra Lappland över älven till Sverige. Bland de som berörs av detta finns då dels folk som bott på platsen sedan tidigare, dels en del som är karelare som kommit dit genom den tidigare folkomflyttningen. (detta sker i slutet av andra världskriget)
 
Väldigt intressant och läsvärd. Man kan ju hoppas på en större förståelse för dagens flyktingar och deras umbäranden.

Jag känner direkt att jag vill bli volontär och försöka hjälpa dagens flyktingar.
 
Har precis lyssnat på denna bok och jag får inte ihop det. De flyr från Karelen till Sverige. Det är ju skitlångt? Flydde verkligen man från Karelen och ända till Sverige?
Min svärmor gjorde det. Fast fly vette katten. Det var lite senare. Men hon kom från Karelen och hit som 17-åring. Hon är av Finsk/rysk härkomst. Finska som modersmål.
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
453
Senast: Yeah but
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
12 265
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 143
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp