Bukefalos 28 år!

ängslig hund

L

lollepoppii

en golden tik på 7 år flyttade till mig för 4 månader sedan. hon är cool lugn i de flesta fall men på natten hör jag hur hon sitter och flåsar med stora ögon. hon är jätte stressad. slickar sig runt munnen hela tiden, hon har sin biabädd och lämnar den inte om jag inte rör mej, då jag vaknar till så blir hon ännu mer strssad och en tillstymmelse till glad och hoppar och flåsar. detta är mycket jobbigt då man inte får så bra sömn, på dagen är hon ganska så lugn så länge ja inte gör nått.

jag har tränat ledarskap med henne och hon är mycket låg i rang. är det någon som känner igen detta och kanske har nått tips på hur jag kan göra.
 
Sv: ängslig hund

Du får säkert många svar på din fråga, jag ville bara tipsa om att det kan vara något fysiskt som påverkar henne. Hon börjar ju bli äldre också, så mitt tips är att börja med ett veterinärbesök för att utesluta någon kroppslig åkomma.
Hur länge har hon hållit på såhär?
Du säger att du "tränat ledarskap med henne". Hur har du gjort då? Varför kände du att det behövdes, med en så pass gammal hund som dessutom är väldigt "låg"? Jag vill inte kritisera dig, jag bara undrar.
Hoppas du får svar på din fråga! :)

PS. Förlåt, jag ser nu att du faktiskt nyss fått din hund. Varför blev hon omplacerad? DS.
 
Sv: ängslig hund

vi var till vetrinären och tog bort en fettknöl för ca 2 månader sedan fick sedan något slag av "anfall" vetrinären trodde de va epelepsi men hon har inte haft något kramanfall sedan dess och har tydligen inte haft de innan heller enligt uppfödaren annars så förklarade vetrinären henne frisk. jo jag tränar ledarskap med alla hundar jag tar hem. då tränar jag. att ta leken och avsluta, inte låta henne gå före mig, hon måste be om lov för att få mat, gå in genom dörren/ bilen. och att jag inte ge respons då hon försöker börja busa med mig eller dylikt vilket ha gett goda resultat med alla andra hundar. de uppfödarna sa var att hon va lite stressad vid jaktprov. och dom ville inte ha kvar henne då hon inte tog valpar alls och hade fullt me hundar då dom ha kennel.

som sakt så är natten värst då vi är ute så är hon lugn och trygg på dagen är de lite blandade situationer som hon stressar upp sig men de är lättare att få henne lugn då.
 
Sv: ängslig hund

Var sover hon? Det låter som om du har flera hundar, känner hon sig trygg med dem så hon vågar slappna av och sova?
 
Sv: ängslig hund

hon sover i sin bädd på golvet nedanför mig. jo vi ha en till hund just nu som trivs med, och han är väldigt trygg och lugn med sig sj och sover i sin bur hela natten
 
Sv: ängslig hund

Enligt Anders Hallgren kan man ge stressade hundar pumpakärneextrakt och B-vitamin. (pumpakärneextrakt köper man i hälsokiosken).

Sen tyckte han att man skulle kolla sköldkötteln på stressade hundar. Anders är ingen vet. Men åtminstone B-vit är vattenlöslig så där kissas överskottet bara ut. Kan vara värt att prova.

Eller spraya sängen med D.A.P-spray, en feromonspray du köper hos vet. alt apoteket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 973
Senast: Johdan96
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 652
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 100
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp