Bukefalos 28 år!

Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Pia

Trådstartare
Jag fattar verkligen inte det här.
På nyheterna i radion sa dom att 5-e jobbskatteavdraget kostar 15 miljarder att finansiera. Detta lånar vi till, så statsskulden ökar med samma belopp. Regeringen hävdar att detta är bra för Sverige och att det ger nya jobb. Men hur? Vad är det som gör att det blir fler arbetstillfällen? Ökad konsumtion tror jag inte det är eftersom det är höginkomsttagare som tjänar mest på detta, och dom köper nog vad dom vill ha redan nu.
Så förklara för mig, någon som begriper det här. Hur kan det vara bra för oss att öka statsskulden, och på vilket sätt skapar det fler jobb?
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

I själva verket handlar det mest om att Borg och Reinfeldt inbillar sig att dom genom att sänka lönekraven ska få fler i arbete - Men eftersom de ekonomiska modeller dom stödjer sina antaganden på är synnerligen inkompletta och inte tar hänsyn till en rad viktiga parametrar så är det ren idioti !
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Det är ideologiskt. Staten ska inte ha in skatt för de vill inte betala ut några för allt ska vara självbärande.

Därför ska alla inkomstbrinnande företag som är statliga säljas ut.

Tex skola ombesörjs av kommunalskatt. Den finns ju kvar.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Jag fattar verkligen inte det här.
På nyheterna i radion sa dom att 5-e jobbskatteavdraget kostar 15 miljarder att finansiera. Detta lånar vi till, så statsskulden ökar med samma belopp. Regeringen hävdar att detta är bra för Sverige och att det ger nya jobb. Men hur? Vad är det som gör att det blir fler arbetstillfällen? Ökad konsumtion tror jag inte det är eftersom det är höginkomsttagare som tjänar mest på detta, och dom köper nog vad dom vill ha redan nu.
Så förklara för mig, någon som begriper det här. Hur kan det vara bra för oss att öka statsskulden, och på vilket sätt skapar det fler jobb?
Höginkomsttagare är väldigt få jämfört med låg och mellan inkomsttagare. När den massan får mer i plånboken ger det mer genomslag i den svenska ekonomin än om det bara är höginkomsttagare som ska köpa saker o tjänster
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

I själva verket handlar det mest om att Borg och Reinfeldt inbillar sig att dom genom att sänka lönekraven ska få fler i arbete - Men eftersom de ekonomiska modeller dom stödjer sina antaganden på är synnerligen inkompletta och inte tar hänsyn till en rad viktiga parametrar så är det ren idioti !
Snart kommer skatteåterbäringen igen :p:d:D:bump::banana::bow:
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Det är otvivelaktigt så att om priset på en resurs sänks så kommer konsumtionen av denna resurs att höjas.


Skulle exempelvis den effektiva räntan sänkas till o% så skulle fler låna och man skulle låna större belopp.

Sedan kan man med fog diskutera det vettiga i att låna för att klara ytterligare ett js-avdrag.

men sänks lönekostnaden så har företagen utrymme för fler anställda men de senaste deceniernas högkostnadsläge för personal har skolat in företagarna på att välja rationaliseringar istället, för det blir ofta både billigare och lättare att hantera vid konjunkturcykler
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Det är otvivelaktigt så att om priset på en resurs sänks så kommer konsumtionen av denna resurs att höjas.


Skulle exempelvis den effektiva räntan sänkas till o% så skulle fler låna och man skulle låna större belopp.

Sedan kan man med fog diskutera det vettiga i att låna för att klara ytterligare ett js-avdrag.

men sänks lönekostnaden så har företagen utrymme för fler anställda men de senaste deceniernas högkostnadsläge för personal har skolat in företagarna på att välja rationaliseringar istället, för det blir ofta både billigare och lättare att hantera vid konjunkturcykler

Men hur sänks lönekostnaden pga js-avdraget. Den sänkta skatten gäller väl löntagaren och inte arbetsgivaren, eller har jag fattat helt fel nu?
Och varför skulle priset på varor och tjänster påverkas?
Jag känner mig verkligen korkad.:(
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Men hur sänks lönekostnaden pga js-avdraget. Den sänkta skatten gäller väl löntagaren och inte arbetsgivaren, eller har jag fattat helt fel nu?
Och varför skulle priset på varor och tjänster påverkas?
Jag känner mig verkligen korkad.:(

Folk accepterar lägre lön helt enkelt, därför blir lönekostnaderna lägre.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Ahaa.:idea:
Det var för enkelt för att jag skulle kunna räkna ut det själv.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Men hur sänks lönekostnaden pga js-avdraget. Den sänkta skatten gäller väl löntagaren och inte arbetsgivaren, eller har jag fattat helt fel nu?
Och varför skulle priset på varor och tjänster påverkas?
Jag känner mig verkligen korkad.:(

den lön du lever på är de pengar du får ut netto efter skatt.
ändras skattereglerna så din nettolön minskar så ökas incitamentet för att kräva kompenserande lönelyft. det motsatta om nettolönen skulle öka pga skattelättnader.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

*KL*

Ökad konsumtion kan ju ge fler arbetstillfällen med.

Jag tror faktiskt inte att jobbskatteavdraget hållit ner lönerna i någon större mån, att folk accepterat lägre lön för de med js får lite mer i plånboken? (Även om det är poängen).
Sen är jag inte så säker på att det skapar fler arbetstillfällen heller (ens via ökad konsumtion) förvisso.

(Jag är helt för jobbskatteavdraget kanske ska tilläggas)
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Men hur sänks lönekostnaden pga js-avdraget. Den sänkta skatten gäller väl löntagaren och inte arbetsgivaren, eller har jag fattat helt fel nu?
Och varför skulle priset på varor och tjänster påverkas?
Jag känner mig verkligen korkad.:(

Ett av de största målen med jobbskatteavdragen är att sänka kraven vid lönerörelse. Arbetarna ska helt enkelt vara nöjda med att de får ut mer pengar i plånboken och inte kräva höjda löner. I förlängningen innebär detta också att det blir lägre pensioner att betala ut - men jag tror ingen tänker så långt.

Sedan heter det också att man "ska ska själv kunna styra sitt liv" - alltså samma väg som USA - man får betala allt själv istället för att det tas ut på skatten.

Är folk verkligen så enfaldiga att man tror på att man kan sänaka skatten utan att det ger någon påverkan på välfärden... Man kan inte både äta kakan och ha den kvar...

/Lizzie
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Är folk verkligen så enfaldiga att man tror på att man kan sänaka skatten utan att det ger någon påverkan på välfärden... Man kan inte både äta kakan och ha den kvar...

/Lizzie

Fast det gäller ju bara om andelen personer som är i arbete och därmed betalar skatt är oförändrat. Om andelen sysselsatta ökar tack vare skattesänkningen så ökar ju skatteintäkterna - kakan blir alltså större. Samtidigt minskar också kostnaderna för olika ersättningar till dem som saknar arbete.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

I själva verket handlar det mest om att Borg och Reinfeldt inbillar sig att dom genom att sänka lönekraven ska få fler i arbete - Men eftersom de ekonomiska modeller dom stödjer sina antaganden på är synnerligen inkompletta och inte tar hänsyn till en rad viktiga parametrar så är det ren idioti !

Faktum är att sysselsättningsgraden ökat sedan 2006 och är högst bland alla EU-länder.
Att arbetslösheten inte sjunker beror enligt en expert på att fler vill ha arbete eftersom de får mer över av att jobba nu än tidigare.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Förklara hur du menar där.
En arbetslös är en arbetslös oavsett om den vill eller inte.
Menar du att fler är utan jobb för att fler skulle vilja ha ett.:confused:
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

DNs ledare i lördags var rätt faktarik. "Jobben som inte försvann"
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Förklara hur du menar där.
En arbetslös är en arbetslös oavsett om den vill eller inte.
Menar du att fler är utan jobb för att fler skulle vilja ha ett.:confused:

Ja, precis.
Fler räknas i statistiken som arbetslösa eftersom det är fler som gått ut på arbetsmarknaden ("ställt sig till arbetsmarknadens förfogande") än tidigare. Tidigare fanns de inte med i de som räknades som arbetslösa.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Att inte nå budgetöverskottsmålet är inte nödvändigtvis negativt, om man använder pengarna till att stimulera ekonomin.

Men det finns flera invändningar mot regeringens sätt att sätta oss i skuld.

1, Är jobbskatteavdrag en effektiv reform att spendera pengar på? Det finns inga belägg för ett femte avdrag med tanke på att man inte kan redovisa faktiska resultat. Arbetslösheten har ökat. Sysselsättningen kan förklaras på andra sätt. (http://www.ifau.se/sv/Press/Pressme...-jobbskatteavdragets-sysselsattningseffekter/) Ska man då lägga miljarder på något som inte har gett bevisade effekter? Man skulle kunna betrakta detta som rent valfläsk.

2, Man låtsas inte om utgiftsökningarna som enligt Konjunkturinstitutets beräkningar kommer komma som ett brev på posten inom de närmsta fem åren. Dessa kommer kräva skattehöjningar på ca 70 miljarder för att täckas om man i framtiden vill klara ett överskottsmål.

3, Regeringen har gjort allt i helt fel ordning. Hade man satsat på att stimulera ekonomin någonstans i början av krisen istället hade man kunnat låna för hälften så låg, rekordlåg, ränta. Nu betalar man mer än det dubbla. Vad man gjorde var istället att man i början av krisen sa att man minsann inte skulle ha något budgetunderskott, inget stimulerande här inte, och nu säger man att det är jättebra att ha budgetunderskott och här ska stimuleras, och så kastar man pengar omkring sig utan att tänka utförligt på vare sig framtiden eller välfärden. Här vänder man kappan efter vinden och satsar dessutom pengarna på teorier om att det kommer löna sig någon gång så småningom... en dag. Man kan inte backa upp sin budget med fakta.

Men det är klart att skattesänkningarna passar högerns ideologi, nedmontering av välfärden, ökad inkomstspridning osv.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Såg ett program på tv i somras om när det var kris .Minns inte om det var 60-eller 70talet och regeringen uppmanade alla att hålla låga löneanspråk för att få upp lönsamheten på företagen så dom kunde expandera och anställa fler men det resulterade i att aktieägarna och vd plockade ut mera vinst och inte gav mera arbetstillfällen !
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Att inte nå budgetöverskottsmålet är inte nödvändigtvis negativt, om man använder pengarna till att stimulera ekonomin.

Men det finns flera invändningar mot regeringens sätt att sätta oss i skuld.

1, Är jobbskatteavdrag en effektiv reform att spendera pengar på? Det finns inga belägg för ett femte avdrag med tanke på att man inte kan redovisa faktiska resultat. Arbetslösheten har ökat. Sysselsättningen kan förklaras på andra sätt. (http://www.ifau.se/sv/Press/Pressme...-jobbskatteavdragets-sysselsattningseffekter/) Ska man då lägga miljarder på något som inte har gett bevisade effekter? Man skulle kunna betrakta detta som rent valfläsk.

2, Man låtsas inte om utgiftsökningarna som enligt Konjunkturinstitutets beräkningar kommer komma som ett brev på posten inom de närmsta fem åren. Dessa kommer kräva skattehöjningar på ca 70 miljarder för att täckas om man i framtiden vill klara ett överskottsmål.

3, Regeringen har gjort allt i helt fel ordning. Hade man satsat på att stimulera ekonomin någonstans i början av krisen istället hade man kunnat låna för hälften så låg, rekordlåg, ränta. Nu betalar man mer än det dubbla. Vad man gjorde var istället att man i början av krisen sa att man minsann inte skulle ha något budgetunderskott, inget stimulerande här inte, och nu säger man att det är jättebra att ha budgetunderskott och här ska stimuleras, och så kastar man pengar omkring sig utan att tänka utförligt på vare sig framtiden eller välfärden. Här vänder man kappan efter vinden och satsar dessutom pengarna på teorier om att det kommer löna sig någon gång så småningom... en dag. Man kan inte backa upp sin budget med fakta.

Men det är klart att skattesänkningarna passar högerns ideologi, nedmontering av välfärden, ökad inkomstspridning osv.

:bow: :bow: :bow:! Hoppas verkligen att det inte går igenom!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
780
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 596
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 909
Senast: flashlight
·
M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 041
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp