Bukefalos 28 år!

Äpplesorter

Ajda

Trådstartare
I vår trädgård är det en äpplesort som utmärker sig. Utseendemässigt ser det ut som ett åkerö, men skalet är i en mer rosaaktig nyans. Fruktköttet är fast, ljust, inga strimmor av rött.
Mognat nu i september.
Jag tycker äpplet påminner mycket om Pink Lady man kan köpa på ica.
Har ingen bild just nu, men är det någon som vet vilken sort det kan vara?
 
Ta bild på trädet (gren med blad så att man ser hur det bär frukten), ett äpple och äpplet i genomskärning så att man ser formen på kärnhuset, annars är det helt omöjligt att ens gissa. Och som @tanten skriver, ungefärlig ålder på trädet och plats i landet.
 
Ta bild på trädet (gren med blad så att man ser hur det bär frukten), ett äpple och äpplet i genomskärning så att man ser formen på kärnhuset, annars är det helt omöjligt att ens gissa. Och som @tanten skriver, ungefärlig ålder på trädet och plats i landet.

Östergötland. Ingen aning om trädets ålder, men det är stort.

Bild kommer i em/kväll.
 
Östergötland. Ingen aning om trädets ålder, men det är stort.

Bild kommer i em/kväll.
Ålder är inte så exakt av betydelse. Men det är bra att veta om det är planterat för 80 år sedan eller 10 :)
Är det gammalt kan man kanske utesluta några moderna sorter.
 
Ni har ingen äppeldag i trakten? I Sörmland har det varit på flera ställen där man tar med sina äpplen och får dem artbestämda.

Inte vad jag vet. Har googlat och så har jag en bok med illustrerade bilder på olika äppelsorter. Men inte lyckats hitta det här.
 
IMG_1082.jpeg
 
Titta på rött kaneläpple också, det skulle kunna stämma...

(Åkerö finns ju i ett par olika varianter, och kan se rätt olika ut i färgen beroende på växtplats, så om du tycker att det liknar ett i övrigt är det nog inte en dålig gissning.)
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 449
N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: sona
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
984
Senast: Fiachi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp