Bukefalos 28 år!

Äpplesorter

Det finns som sagt 100-tals, men det låter i mitt önsketänk som rödgylling :dDe är väldigt lika Åkerö. Det absolut mest perfekta mosäpplet för oss med söttand.

Jag har sett två träd med Rödgylling i mitt liv - ett i Spånga och ett strax norr om Norrtälje. Båda planterade på 1930-talet
 
Det finns som sagt 100-tals, men det låter i mitt önsketänk som rödgylling :dDe är väldigt lika Åkerö. Det absolut mest perfekta mosäpplet för oss med söttand.

Jag har sett två träd med Rödgylling i mitt liv - ett i Spånga och ett strax norr om Norrtälje. Båda planterade på 1930-talet

Du kanske har lättare att hitta det om du tittar efter Fagerö, som är det officiella namnet. :) Inte jättevanligt i handeln, men det finns träd att köpa.

Också en rolig, lite speciell smak, så jag hade kollat om det kan stämma också.
 
Jag har försökt med äppelappen men den är ju på danska?! 😅Jättesvårt! Är det någon av er som vågar sig på en gissning?

Äppelträd 1: litet, inte jättegammalt. 15-30 år? I fjol gav den mycket små sötsyrliga äpplen, i år var de större. Sorry för de lökiga pic collage-ramarna!
IMG_6632.jpeg
 
Äppelträd 2: mycket kortväxt men stammen ser skadad ut långt ned så det kan bero på det. Svårt att åldersbestämma alls. Mycket aromatiska äpplen, luktar ren äppelmust!
 

Bifogade filer

  • IMG_6631.jpeg
    IMG_6631.jpeg
    302,2 KB · Visningar: 44
Äppelträd 2: mycket kortväxt men stammen ser skadad ut långt ned så det kan bero på det. Svårt att åldersbestämma alls. Mycket aromatiska äpplen, luktar ren äppelmust!
Äppelträd 2 fortfarande okänt, hittar inget i böckerna som passar riktigt. Funderade lite på Galloway men de är nog lite för platta, mina äpplen är mer klassisk äppelform. Äpplet är lite gult i skalet, ibland rodnande kind men absolut inte på alla. Mycket gott och mycket aromatiskt. Ja ni hör ju vilka äppelords-uttryck jag kan nu :D Hittade en bild från i våras på blommorna också.
Så, tips mottages fortfarande för detta äpple!
IMG_4916.jpeg
 
Uppdatering!
Med hjälp av sortförslag från en kompis och de två böckerna Äpplen i Sverige och 100 älskade äpplen har jag lockats arta två av mina tre äppelträd.

Äppelträd 1: Discovery
Äppelträd 3: Signe tillisch som jag misstänkte.
Jag tycker inte heller att träd no 3 alls liknar Signe Tillisch. Det är ett av de äpplen som är lättast att identifiera p g a åsar och "kanter". Smaken är mycket syrlig (god!). Själva trädkronan växer mycket på bredden enligt min erfarenhet (stor skillnad om man jämför med Åkerö).

Äppelträd no 1 tycker jag ser ut som Lobo. De brukar ha riktigt vitt kött med lätt rosa innanför skalet, men inte lika mycket rosa som Summer red. Lobo är saftiga och söta med god smak. Har inte så stor erfarenhet av Discovery, men har inte de mer gult fruktkött? Om frukten lätt får monilia så stöder det min teori. Hotar mitt träd med nedsågning vissa åt p g a all monilia.

Obs! Hur hög stammen och trädet är säger inte så mycket om vad det är för sort. Alla äppelträd (utom vildäpplen) är ympade på en grundstam. Grundstammen har en viss höjd och avgör också bl a hur stor kronan blir. De senaste 50(?) åren har man mest använt grundstammar som ger svagväxande träd som ger tidig skörd eftersom det är vad man i regel vill ha i en villaträdgård.
 
Jag tycker inte riktigt att det ser ut som Åkerö, fruktformen brukar vara ännu mer mer långsmal och fruktköttet brukar var ganska gult. Det typiska är också att det är en "snabel" vid skaftet, som på @tantens bild, men det finns som andra påpekat varianter utan det.
Åkerös krona är också karaktäristisk och helt hopplös att försöka forma med beskärning. Grenarna växer rakt uppåt med liten vinkel mot stammen hur mycket man än försöker styra dem på annat sätt. Man kan också få vänta måånga år på skörd. Det upprätta växtsättet gör också att grenarna lätt klyvs om det blir tungt av mycket frukt. Detta drabbade tyvärr oss i år. Men jag hoppas att de grenar som böjdes ner av all frukt ska behålla sin nya form. Det är så svårt att komma åt frukt högt upp.
 
@Mia_R och @mamman Tack för svar! Ingen av de böckerna jag tittat i nämner åsar eller kanter om Signe Tillisch. Möjligen att ett av äpplena i bild har lite mer kanter nedtill.

Edit: i den andra boken beskrivs äpplet som stort, symmetriskt och välbyggt.
 

Bifogade filer

  • IMG_7025.jpeg
    IMG_7025.jpeg
    339,4 KB · Visningar: 21
Jag tycker inte heller att träd no 3 alls liknar Signe Tillisch. Det är ett av de äpplen som är lättast att identifiera p g a åsar och "kanter". Smaken är mycket syrlig (god!). Själva trädkronan växer mycket på bredden enligt min erfarenhet (stor skillnad om man jämför med Åkerö).

Äppelträd no 1 tycker jag ser ut som Lobo. De brukar ha riktigt vitt kött med lätt rosa innanför skalet, men inte lika mycket rosa som Summer red. Lobo är saftiga och söta med god smak. Har inte så stor erfarenhet av Discovery, men har inte de mer gult fruktkött? Om frukten lätt får monilia så stöder det min teori. Hotar mitt träd med nedsågning vissa åt p g a all monilia.

Obs! Hur hög stammen och trädet är säger inte så mycket om vad det är för sort. Alla äppelträd (utom vildäpplen) är ympade på en grundstam. Grundstammen har en viss höjd och avgör också bl a hur stor kronan blir. De senaste 50(?) åren har man mest använt grundstammar som ger svagväxande träd som ger tidig skörd eftersom det är vad man i regel vill ha i en villaträdgård.
Lobo funderade jag också på! I år var det mycket monilia, men det var en mycket blöt, varm och fuktig sensommar också. I fjol var det inte alls mycket, men visst, enstaka var det absolut. Gallrade dock ingenting i fjol.

Det som talar emot Lobo är att Lobo beskrivs ha ett tjockt, segt skal med tydligt vaxskikt. Det har inte mitt. Det beskrivs också i böckerna att många tycker den är för mild och menlös och att den har för liten syra för att göra sig bra i must och mos. Mitt är mycket syrligt och krispigt rätt igenom. Har dock aldrig testat att göra mos på det, vi äter rubbet från trädet för det är det godaste av våra äppelträd :d

Discovery har vitt till röd-rosa fruktkött, inte gult.
 
Här är en till bild från äppelträd 3. Ett av äpplena ser man botten på, längst ned till höger. Där anas lite mer former, men det är ju ett ganska runt och symmetriskt äpple.

IMG_6391.jpeg
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 503
N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 233
Senast: sona
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
992
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp