Bukefalos 28 år!

Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.

coari

Trådstartare
Här har man sedan sex veckor sedan bokat tid för skoning, både dag och klockslag!! Man kommer på exakt utsatt tid( kl 10.00) och t.o.m. rätt dag och vad händer??? Hästarna är ute i en lerig hage och ingen hästägare är hemma, och kommer heller inte hem inom den "akademiska kvarten" Efter en haltimme och otaliga samtal (till en mobil med endast mobilsvar och en fast tele med inget svar) så skriver man ut sin räkning på "bonnkörning" med inställelseavgift,resa och tidsdebitering Kr 1.250:-/inkl moms. Försöker snabbt ringa upp dom som tidigare sökt hjälp men blivit avvisade p.g.a. att man trodde sig vara fullbokad denna dag och denna tidsförlust leder till ytterligare en timmes administrativt arbete helt utan inkomst men med ytterligare utgifter.

Lyckas få svar från ett par hästägare som är otroligt tacksamma och som snabbt kan ta in sina hästar och förbereda dom i skomässigt skick. Tyvärr leder detta till extremt ökade merkostnader i resa då hela dagens reseplan blivit spolierad men detta kan man inte belasta tacksammma hästägare för utan där bjuder man på resekostnaden.

Häpnadsväckande när man "redan" KL 22.30 samma kväll (strax efter att man kommit hem efter sin förstörda scemalagda dag) blir uppringd och fullständigt utskälld från den kunden man sedan sex veckor tillbaka bokat tid med påstår att man "glömt" bort dom.

Citat: Hur kan man ovanpå allt vara så fräck att man skriver ut en faktura på 1.250:- utan att ens ha utfört ngt arbete??? Varför har du inte hört av dig dagen innan, och hur kommer det sig att två av hästarna har tappat varsin sko i dag,varför kan du inte i stället boka en tid på kvällen för skoningar när vi är lediga!!! Slut citat:

Jag har då hunnit att kontrollera deras betalning från tidigare skoningar och poängterar att ngt måste ha blivit fel i min bokföring för jag kan inte hitta deras betalda faktur som dom fick för sex veckor sedan. Citat:MEN HERREGUD,,, TROR DU VI ÄR GJORDA AV PENGAR, VI HAR FAKTISKT ANDRA RÄKNAINGAR OXÅ SOM SKA BETALAS,DATAN HAR PACKAT IHOP SÅ INTERNETBETALNINGAR GÖR INTE ATT UTFÖRA, RÄKNINGEN HAR HUNDEN ÄTIT UPP, JAG SVÄR PÅ ATT JAG HAR BETALT MEN KAN INTE HITTA UNDERLAGET,HUR KAN MAN VARA SÅ DUM ATT MAN SÄTTER RÄKNINGEN PÅ BOXDÖRREN I ETT STALL MED KORSDRAG,OJ JAG LA DEN I FICKAN OCH SEDAN MÅSTE JAG HA LAGGT KLÄDERNA I TVÄTTEN, EX EX. många är förklaringarna från vissa hästägare och jag har mkt svårt att tro att endast vi hovisar drabbats av detta. PL kanske har ngt att tillföra utifrån Veterinärernas erfarenheter.

Jag har många fler ex. på hästägare som tyvärr genom eget ego skyller över sitt ansvar på oss seriösa yrkesutövare och hur mkt skit ska vi ta innan vi bör reagera???

Denna tråd är ämnad endast till svar från seriösa utbildade yrkesutövare inom hästvården där många gånger kundernas bristfälliga tillmötesgående som aldrig kunden själv yppar sig om i sina klagomål här på Bukefalos delgivits.

Ordet är fritt:
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Förstår vad du menar! Hämnden är ljuv, va? Men sådant uppförande från hästägares sida är givetvis fullständigt oacceptabelt. Förstår din frustration!
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Nu är jag inte längre verksam inom hästbranscen, men jag svarar lite ändå i tråden.

Jag anser det du beskriver vara ytterst fräckt av hästägare som beter sig så.

Skulle faktiskt aldrig ens drömma om att göra på det viset mot min hovis eller någon annan som jag anlitar för att utföra något jag behöver.

Här där jag bor så finns det visserligen gott om hovslagare, men inte alls gott om BRA hovslagare så jag är ruskigt tacksam över att ha fått plats som fast kund hos honom.

Trots att det var knökfullt i kalendern hos honom när vi startade.

Hade turen att få in foten då min dåvarande inhyrda hade honom "med sig".

Han är alltid i god tid, om något inträffar tidsmässigt så meddelar han det via telefon så jag slipper stå och vänta.

Har alltid hästarna intagna och torra om benen när han kommer, det finns alltid någon som är i stallet ifall något skulle inträffa, antingen jag eller min sambo.

Kaffe serveras alltid mellan hästarna och med det en trevlig pratstund om allt och inget.

Han får alltid pengarna direkt på plats, förutom en gång då det vart något fel på "minuten" nere på byn och jag inte kunde få ut pengar, men då åkte sambon in till ett ställe där hovis jobbade dagen därpå och betalade enligt ök.

Finns det verkligen folk som beter sig som ovan skrivet? Sinnes! :eek:

Min hovis är utbildad och mycket skicklig, han har till och med fått hyfsad ordning på min problemponny som nu fungerar som skogsmulle efter många års konvalescens.

Det finns nog "dåligt folk" på båda sidor i allt, det är nog så det alltid kommer att vara.

Men jag har haft turen att alltid ha haft bra hovisar, kanske är det en fråga om att man klarar av att se ut den rätta.?

Så bör det väl även vara från hovis håll, att just se ut de rätta kunderna att ha få sin fasta lista.?
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Fy f-n vilka hästägare:devil: hoppas du slipper ha dem som kunder mer.

Angående betalning så kräv kontant betalning innan skoning, min hovslagare har fått börja göra det på vissa ställen där de "alltid glömt ta ut pengar:smirk:"

Han lämnar aldrig räkning ens utan kontant betalning och kvitto i handen klart!

De som "glömmer" är ok en gång, nästa gång ringer han och påminner dagen innan skoning så de hinner ta ut pengar:rofl:

Fattar inte hur folk tänker:confused: tror de att folk ska ta hand om deras hästar gratis eller?

Ps. min hovslagare är bäst:D Ds.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

O jag som ringer min hovis nån dag innan o dubbelkollar så jag har rätt dag o tid. Betalar alltid på en gång. Hästarna står inne när hovis kommer o är alltid avspolade om benen om det skulle vara lerigt.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

jag förstår din frustration..

jag skulle också ha agerat som du gjorde.. har man bestämt en sak så ska man komma ihåg det..

jag har också stött på sådana människor som dessa och hoppas att de får brinna i helvetet.. :devil:

eller ja.. kräv att du får pengarna ock sluta sko deras hästar
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

jag förstår dig! jag har alltid mina hästar inne i sina boxar, rena och fina när det vankas besök av hovis eller andra. betalar räkningen gör jag med.

men jag vet att många hänger en grimma på stalldörren oc tycker att hovis minsann kan ta in hästen (som gärna går i en stor flock..) själv och sätta ut den när han är klar.

tycker det visar sån brist på respekt att inte betala för sig! andra har ju också räkningar att betala.. :crazy:
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

när min häst ska skos så rider jag hem till min morbror så kommer hans hovslagare dit.. betalar alltid kontant och hästen är fri från lera (iaf benen och hovarna:angel:)
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Här har man sedan sex veckor sedan bokat tid för skoning, både dag och klockslag!! Man kommer på exakt utsatt tid( kl 10.00) och t.o.m. rätt dag och vad händer??? Hästarna är ute i en lerig hage och ingen hästägare är hemma, och kommer heller inte hem inom den "akademiska kvarten" Efter en haltimme och otaliga samtal (till en mobil med endast mobilsvar och en fast tele med inget svar) så skriver man ut sin räkning på "bonnkörning" med inställelseavgift,resa och tidsdebitering Kr 1.250:-/inkl moms. Försöker snabbt ringa upp dom som tidigare sökt hjälp men blivit avvisade p.g.a. att man trodde sig vara fullbokad denna dag och denna tidsförlust leder till ytterligare en timmes administrativt arbete helt utan inkomst men med ytterligare utgifter.

Lyckas få svar från ett par hästägare som är otroligt tacksamma och som snabbt kan ta in sina hästar och förbereda dom i skomässigt skick. Tyvärr leder detta till extremt ökade merkostnader i resa då hela dagens reseplan blivit spolierad men detta kan man inte belasta tacksammma hästägare för utan där bjuder man på resekostnaden.

Häpnadsväckande när man "redan" KL 22.30 samma kväll (strax efter att man kommit hem efter sin förstörda scemalagda dag) blir uppringd och fullständigt utskälld från den kunden man sedan sex veckor tillbaka bokat tid med påstår att man "glömt" bort dom.

Citat: Hur kan man ovanpå allt vara så fräck att man skriver ut en faktura på 1.250:- utan att ens ha utfört ngt arbete??? Varför har du inte hört av dig dagen innan, och hur kommer det sig att två av hästarna har tappat varsin sko i dag,varför kan du inte i stället boka en tid på kvällen för skoningar när vi är lediga!!! Slut citat:

Jag har då hunnit att kontrollera deras betalning från tidigare skoningar och poängterar att ngt måste ha blivit fel i min bokföring för jag kan inte hitta deras betalda faktur som dom fick för sex veckor sedan. Citat:MEN HERREGUD,,, TROR DU VI ÄR GJORDA AV PENGAR, VI HAR FAKTISKT ANDRA RÄKNAINGAR OXÅ SOM SKA BETALAS,DATAN HAR PACKAT IHOP SÅ INTERNETBETALNINGAR GÖR INTE ATT UTFÖRA, RÄKNINGEN HAR HUNDEN ÄTIT UPP, JAG SVÄR PÅ ATT JAG HAR BETALT MEN KAN INTE HITTA UNDERLAGET,HUR KAN MAN VARA SÅ DUM ATT MAN SÄTTER RÄKNINGEN PÅ BOXDÖRREN I ETT STALL MED KORSDRAG,OJ JAG LA DEN I FICKAN OCH SEDAN MÅSTE JAG HA LAGGT KLÄDERNA I TVÄTTEN, EX EX. många är förklaringarna från vissa hästägare och jag har mkt svårt att tro att endast vi hovisar drabbats av detta. PL kanske har ngt att tillföra utifrån Veterinärernas erfarenheter.

Jag har många fler ex. på hästägare som tyvärr genom eget ego skyller över sitt ansvar på oss seriösa yrkesutövare och hur mkt skit ska vi ta innan vi bör reagera???

Denna tråd är ämnad endast till svar från seriösa utbildade yrkesutövare inom hästvården där många gånger kundernas bristfälliga tillmötesgående som aldrig kunden själv yppar sig om i sina klagomål här på Bukefalos delgivits.

Ordet är fritt:

Du orkade tydligen inte ens göra en egen rubrik du:smirk:
Ja säg det jobb som är helt perfekt, men du kan ju alltid skola om dig
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Ett bra inlägg som beskriver hur det många gånger är....

Kunder som dessa får du helt enkelt rensa ut ur kundregistret.

mvh Eva
Hos vilken hovslagaren bjuds på kaffe. Rena, torra och väluppfostrade hästar samt Cash in hand.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Dej hade jag velat ha som hovslagare!!! Vilken dröm med någon som kommer när de ska! Ligger Irland inom ditt område? ;)
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

HAHAHAHAHAHAHAHAHA O fy fan vad jag garvade nu!!! Ett rått sataniskt asgarv...!!!
Bravo Coari!
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

.......!!! Ojoj...jag skrattar fortfaraqnde! Fan Coari, jag fick ont i magen av det här......ojoj...
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Heja Coari!

Jag känner igen känslan... Bara för att man jobbar med hästar, vilket många anser är ett drömjobb, betyder inte det att yrket är en hobby. Vi har utbildning och man ska leva på sitt yrke och därmed ta betalt för det. Och självklart ska man ta betalt för extra tid och uteblivna besök som ej avbokats... En vaccination tar egentligen ca 5-15 min med intygskrivande mm, men alltför ofta ber djurägaren att "när du ändå är här, skulle du kunna...", vilket man självklart gör. Men det måste man ju också ta betalt för? Vem skulle räkna med att en konsultation av en advokat skulle vara gratis? Alltför sällan eller snarare aldrig debiterar man extra...

Hade gärna velat skaffa mig en liten "djävul" som satt på min ena axel, som kunde lära mig att ta betalt som man borde... Är oftast alldeles för snäll... Har du några tips på hur man ska göra?;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

.......!!! Ojoj...jag skrattar fortfaraqnde! Fan Coari, jag fick ont i magen av det här......ojoj...


Svälja rök är inte bra och skratta samtidigt ger lätt magknip. Ska jag blåsa lite o massera????:p

Hallå????? Har du inget konkret ex att tillföra tråden?? Jag trodde det utifrån ditt tidigare delgivande i andra trådar. Här har du din tjans, tänk på att vi är i minoritet, varsegod så återkommer jag med mera information.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Dej hade jag velat ha som hovslagare!!! Vilken dröm med någon som kommer när de ska! Ligger Irland inom ditt område? ;)

Ha ha,,, Mitt tidigare (sedan länge ex) bor på Irland och hon har haft mig som hovis på "distans" under lång tid och vi har med hjälp av hennes hovis "over there" lyckas lösa många problem.

Svaret är " trust, understanding and respect"
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Ja säg det jobb som är helt perfekt, men du kan ju alltid skola om dig

Säg mig,,, är du en perfekt hästägare eller är det som jag sedan länge misstänkt. Du borde skola om dig eller lyssna på goda råd i stället för att delge att du tillhör denna kategori under rubriken "är det bara jag som är trött på hästägare"??

Att du är trött på hovslagare har du skapat en egen tråd om, så varför kan inte jag lägga upp en tråd om att jag är trött på vissa hästägare???

Jag hade aldrig lagt upp denna tråd så vida jag inte ville höra andras åsikter för lite mer konstruktiv kritik.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Vill nyansera diskussionen lite. För det första anser jag inte att du kan skriva ut en faktura på 1250 kr utan att ha utfört ditt arbete, så tillvida inte du och kunden kommit överens om att det blir så om inte kunden dyker upp inom en kvart. En mindre summa kan dock vara OK att debitera.

Önskade du bara medhåll så blir du inte glad nu. Men en tråd på Buke är väl öppen för alla? Och allas olika synpunkter trodde jag.

FÖr det andra är min erfarenhet att hovslagarna är dom som aldrig kommer i tid utan är upp till 1 timme och 40 min. försenade. Igår kom min hovis en timme senare än hon själv sagt att hon skulle komma. Berodde inte på problem hos tidigare kunder eller liknande. Två tidigare manliga hovslagare kom heller nästan aldrig på utsatt tid. Här talar jag om stora förseningar. Ofta har jag tagit ledigt från jobbet och då är det inte roligt att hovis inte kommer när h*n ska.

Det känns som att hovslagare tycker att man får väl som hästägare vara glad att dom kommer överhuvudtaget och skor. Hästarna jag har är inte besvärliga, jag betalar kontant, är i tid och servar hovis.
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Förstår att du ledsnar på det beteendet.

Det har hänt att jag inte varit där när hovslagaren kommit - men det var med min förre, och han kom ofta alldeles för tidigt. :) Som tur är bodde jag större delen av tiden typ 2 minuters gångväg från stallet, och gick genom hagen ner, så kunde plocka med mig pållen min.

Men när jag sen flyttat en bit bort, så fick han ju lov att vänta lite när han ringt.

Men han klagade inte på det. Iof var ju han tidig, och läsa tankar, det kan jag ju inte. ;)
 
Sv: Är det bara jag som är trött på Hästägare *suck*

Jag maste nog halla med ovanstaende talare om att det later som en stor rakning for att inte inkludera nagot arbete. Sjalvklart ska du ha ersattning for forlorad tid - det ar ju som kannt den storsta kostnaden inom i princip alla yrken. Men som privat hastagare svider det rajalt (iof ar det just det som ar meningen...) Far man lov att fraga vad rakningen skulle hamnat pa om du fatt chansen att utfora det arbete du kom for? Hade varit intressant att se proportionerna.

Att inte betala ar helt oacceptabelt. Det verkar dom om hast branschen ar en av de fa som inte har det som standard av nagon mystisk anledning. I alla andra sammanhang ar det en ren sjalvklarhet men inom hastar verkar det som om du ar en BRA kund om du betalar - forr eller senare har inte sa stor betydelse..

Ar just nu inte i landet men har under hela min uppvaxt varit en blandning pa privat och yrkesrelaterad hastagare (personligen eller familjen). Vi har alltid varit noga med att halla tider, var forberedda och ha betalning redo eller betala eventuella fakturor inom utsatt tid. (Hovslagaren har i princip uteslutande fatt kontant betalning.)
Maste dock saga att inom hastbranschen ar bade hovslagare och veterinarer vara grymt daliga pa att dyka upp. Och inte bara det, de ringer inte och berattar att de ar sena heller. Har vid flera tillfallen haft hastar staende inne i flertalet timmar innan man ger upp for dagen (exakt, de kommer inte ens samma dag!) runt elva pa kvallen. Kan mycket val forsta om detta hander pga akutfall men manga ganger beror det inte pa detta heller.

Vill pa inga satt och vis borja en klanka ner pa andra trad men jag tycker personligen att vi alla maste ta varat ansvar. Vi hastagare att vara forberedda och villiga att assistera och inte minst BETALA men aven de professionella utovarna maste dra sitt stra till stacken genom att samarbeta.

Och alla darute, om bara en person / vecka klantar sig forstor det for alla.

Vanliga Halsningar Kajsa, tillsammans ar vi fler
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp