Är det lika gnälligt överallt?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har läst den lokala tidningen lite noggrannare än vanligt senaste dagarna. Något som har slagit mig, framförallt på insändarsidan och ledarsidan, är att det är väldigt mycket gnäll!
"Ska skattebetalare verkligen bekosta idrottsarenor?"
"Det finns för få idrottsarenor!"
"Varför satsas det inte på ridsporten, det är faktiskt en väldigt stor tjejsport!"
"Varför ska skattebetalare betala för att ett fåtal ska utöva sin lyxhobby (ridning) på en ny anläggning?"
"Landstinget är för okunnigt om det mesta!"
"Är det rimligt att vi som medborgare ska betala för landstingets utbildning?"
"Det finns för många friskolor!"
"Kommunala skolorna är för dåliga!"
"Varför väljer alla föräldrar friskolor till sina barn?"
"Plocka upp hundbajset efter er!"
"Någon borde städa gatorna."
"Ska vi skattebetalare verkligen betala för att gatorna blir städade?"
"Vägarna är urusla!"
"Varför ska min skatt gå till att laga vägarna, jag åker buss."

Och så vidare i all jävla evighet... Då funderade jag. Är det lika överallt? Eller finns det faktiskt kommuner där folk är ganska nöjda och glada?
Hur är det hos er?
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Hehehe, jag jobbar som kommunikatör på en kommun och nivån på bland annat kommunens facebooksida är ungefär likadan. Kommunen är medborgarnas mamma ;) Det är ständigt ett jäkla gnäll även i tidningarna, såklart.

Jag älskar särskilt de som gång på gång spelar skattebetalarkortet.
Det är ganska tröttsamt.
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Varför skulle man inte "spela skattebetalarkortet"?
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

För att de som gör det oftast inte har en susning om hur lite de faktiskt betalar för just den grejen de gnäller på.
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Ah, okej.





...
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Hehe, det är exakt likadant här. Lokalbefolkningen/de stereotypa landsbygdsborna rasar hit och dit och lyckas alltid klämma in ett "tänk om det varit ett baaaaaaaaaaarn" någonstans bland de tvivelaktiga argumenten. Vill man uppröra folk och få höra en kaskad av svartvita hatiska icke-argument som ofta säger emot sig själva ska man ta upp antingen:

1) Vargen - "om vargen inte funnits hade vi inte haft hundar!!!!" vs. "det är bara en tidsfråga innan vargen tar ett barn!!!!".

2) Varje jävla arrangemang som någonsin anordnats i länet - "ta bort all sån här skit, bara fullt med fylla och stök och jag vill faktiskt kunna SOVA!!!!" och varpå samma människor en månad senare gnäller på att "det finns ju inget för ungdomarna att göra och hur ska vi kunna locka turister, varför GÖRS INGET?!?!?!".

3) Busstrafiken - "VARFÖR KÖR NI INTE EN BUSS TILL DEN HÄR PLATSEN PÅ DEN HÄR TIDEN FÖR NI FATTAR VÄL ATT JAG BEHÖVER DET OCH DÅ ÄR DET LÖNSAMT!!!", "varför kostar det så mycket att åka buss?! Tror ni att jag vill betala 400 i månaden för ett busskort?! Sänk priserna annars förlorar ni mig som kund!!!".

4) Polisen - "jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att de står och gör nykterhetskontroller när de skulle kunna vara ute och fånga våldtäktsmän och mördare!!!!", "varför har vi inte fler poliser?!" och två sekunder senare "polisen är inkompetent och gör ingen nytta!!!!".

Och så alla de rena i-landsproblemen, naturligtvis. Ungdomar som lyssnar på för hög musik på bussen (eller snarare att ungdomar alls lyssnar på musik på bussen eftersom "PÅ MIN TID PRATADE VI FAKTISKT MED VARANDRA!!!"), en bula på en liten jävla skitväg i en liten jävla ort där typ ingen bor eller passerar igenom ("TÄNK OM DET ÄR ETT BARN SOM KÖR MED CYKELN HÄR OCH RAMLAR!!!!"), utekatter, att posten levereras en timme senare än normalt, att kommunen sågat ned pensionärernas favoritträd, att den nya rondellen är ful...

Rent överlag tycker jag att nivån på lokaltidningarnas (eller tja, i alla fall min) insändarsida är ungefär så här.

Lol.jpg
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

:love:
Hehe, det är exakt likadant här. Lokalbefolkningen/de stereotypa landsbygdsborna rasar hit och dit och lyckas alltid klämma in ett "tänk om det varit ett baaaaaaaaaaarn" någonstans bland de tvivelaktiga argumenten. Vill man uppröra folk och få höra en kaskad av svartvita hatiska icke-argument som ofta säger emot sig själva ska man ta upp antingen:

1) Vargen - "om vargen inte funnits hade vi inte haft hundar!!!!" vs. "det är bara en tidsfråga innan vargen tar ett barn!!!!".

2) Varje jävla arrangemang som någonsin anordnats i länet - "ta bort all sån här skit, bara fullt med fylla och stök och jag vill faktiskt kunna SOVA!!!!" och varpå samma människor en månad senare gnäller på att "det finns ju inget för ungdomarna att göra och hur ska vi kunna locka turister, varför GÖRS INGET?!?!?!".

3) Busstrafiken - "VARFÖR KÖR NI INTE EN BUSS TILL DEN HÄR PLATSEN PÅ DEN HÄR TIDEN FÖR NI FATTAR VÄL ATT JAG BEHÖVER DET OCH DÅ ÄR DET LÖNSAMT!!!", "varför kostar det så mycket att åka buss?! Tror ni att jag vill betala 400 i månaden för ett busskort?! Sänk priserna annars förlorar ni mig som kund!!!".

4) Polisen - "jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att de står och gör nykterhetskontroller när de skulle kunna vara ute och fånga våldtäktsmän och mördare!!!!", "varför har vi inte fler poliser?!" och två sekunder senare "polisen är inkompetent och gör ingen nytta!!!!".

Och så alla de rena i-landsproblemen, naturligtvis. Ungdomar som lyssnar på för hög musik på bussen (eller snarare att ungdomar alls lyssnar på musik på bussen eftersom "PÅ MIN TID PRATADE VI FAKTISKT MED VARANDRA!!!"), en bula på en liten jävla skitväg i en liten jävla ort där typ ingen bor eller passerar igenom ("TÄNK OM DET ÄR ETT BARN SOM KÖR MED CYKELN HÄR OCH RAMLAR!!!!"), utekatter, att posten levereras en timme senare än normalt, att kommunen sågat ned pensionärernas favoritträd, att den nya rondellen är ful...

Rent överlag tycker jag att nivån på lokaltidningarnas (eller tja, i alla fall min) insändarsida är ungefär så här.

Lol.jpg

:rofl::laugh::laugh: Fy fan vad spot on!!
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Fast alltså.. Är det inte lite vad insändarsidan är till för? Att klaga/yttra sin åsikt menar jag.
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Kan tänka mig att det är så pretty much överallt. Senast nu i veckan läste jag en insändare där någon klagade på att dennes grannar klippte gräs på helgerna...
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Antagligen är invånarna nöjda med något eller inte. Att någon är inte nöjd leder oftare till att personen vill diskutera något än när de är nöjda. Så det är inte så förvånande att det mesta är negativt.
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

:bow:

Fastighetsbolaget som äger lägenheten jag bor i, stängde tillslut ner sin facebooksida på grund av att alla började använda den som klagomur. Det är ju mycket mer effektivt att skriva där än att kontakta felanmälan direkt...
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Visst men en del är bara så patetiska att man vill slita sitt hår.

Själv älskar jag dagens ris, speciellt på vintern när det är snöröjar tider, folk är verkligen inte kloka, väldigt underhållande :D
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Nämen sluta mobbas nu! De är ju hårt arbetande människor som sliter ut sina skrivmaskiner på att författa absurt roliga insändare som kan fylla min kylskåpsdörr! :D

Just nu har jag:
* Det är faktiskt farligt att dricka hett kaffe, att människor till skillnad från djur får magcancer på grund av att vi dricker för varma drycker! (Med tillhörande svar från en veterinär om att djur också kan få magcancer)
* Ungdomar är så oartiga!!!! :mad:
* Ungdomar kan inte uttrycka sig!!!!!!!!:rage:

Jag tror att klagomål är deras hobby. De brukar komma till mitt jobb (kyrkogård) också. Typ "jag vet att det är inte är ditt fel men jag tänker ändå skälla ut dig för att det står ett träd bredvid min fasters grav!" (kollegan råkade ut för den idag...)
 
Sv: Är det lika gnälligt överallt?

Jag tror att klagomål är deras hobby. De brukar komma till mitt jobb (kyrkogård) också. Typ "jag vet att det är inte är ditt fel men jag tänker ändå skälla ut dig för att det står ett träd bredvid min fasters grav!" (kollegan råkade ut för den idag...)


Haha, jag känner igen det där! Jag sommarjobbade i ett par år på en strand (vid havet) och en speciell kommentar har fastnat i mitt huvud, närmare bestämt:
"Det är ju maneter i vattnet!" (yttrat av en ytterst ilsken dam i övre medelåldern, som tycktes se maneternas närvaro som ett hån mot sin egen existens)
Ja, maneter brukar bo i vatten.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 567
Senast: krambanan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
708
G
Övr. Hund Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp