Bukefalos 28 år!

ÄR det någon som varit med om detta innan?

Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Efter transport resan kan en sjukdom bryta ut som legat latent ett tag.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Klister skrev:
Om ägaren inte har talat om allt hon vet så finns det inga dolda fel.

Kryptisk mening, vad avser den?

Klister skrev:
ett dolt fel är när säljaren döljer ett fel h*n vet om.

Helt fel. Ett dolt fel är ett fel som inte kunnat upptäckas då köparen uppfyllt sin undersökningsplikt.

När säljaren döljer ett fel som h*n är medveten om är det upplysningsplikten h*n struntar i. Bedrägeri.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Tjejen har tydligen inte veterinärbesiktigat hästen innan köpet utan godtagit din besiktning. Stämmer det? Då har hon inte uppfyllt sin undersökningsplikt. Har svårt att se att hon kan tvinga dig att köpa tillbaka hästen då.
// Linda
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

hillevie skrev:
va svaret till mig??????????

men om jag förstått trådskaparen rätt så va hästen helt frisk innan, och hon hadde haft honom sen föltid. hadde den haft kronisk bronkit så borde hon ju vetat det...
nej, det var till trådskaparen. Jag bara berättade om hur det var när jag köpte en häst, som vi lämnade tillbaka. Men om pinacolada haft hästen sen föl, borde det vara som "Lavinia" säger. :)
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Lovisaleonora_ skrev:
Kryptisk mening, vad avser den?

Om ägaren inte har talat om allt hon vet, så finns det inga dolda fel.

Helt fel. Ett dolt fel är ett fel som inte kunnat upptäckas då köparen uppfyllt sin undersökningsplikt.

När säljaren döljer ett fel som h*n är medveten om är det upplysningsplikten h*n struntar i. Bedrägeri.

Så är det inte när man köper hus, har säljaren talat om allt (alla eventuella fel h*n kan komma på). Så är resterande eventuella fel köparens plikt, enligt undersökningplikten, att undersöka/upptäcka.
Samma borde gälla för hästar. ?

Om man då ska bevisa att det är ett dolt fel så måste man bevisa att den förra ägaren visste om det eventuella felet.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Jo, det är som lovisaleonora säger - "dolt" är inte att säljaren medvetet dolt felet, utan att felet funnits men inte upptäckts vid en besiktning (och det gäller både hus och hästar).
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Jag har varit med om det, fast från andra sidan. Jag köpte en ponny för två månader sedan, och när den kom hem till mig började den också att hosta. Säljaren hade dock garanterat att hästen var frisk, och jag hade inte märkt att den hostade när jag var och tittade på den. Även mitt halvblod, som kom hem från utbildning samtidigt, började hosta, och det varade någon vecka. Jag tolkade det som att hästarna utsattes för en ny miljö med en ny flora av bakterier och virus, och helt enkelt hade en liten förkylning.

Efter detta har ponnyn endast hostat någon gång när jag strött med en dammig halmbal. (Vissa av våra balar är jättedammiga, och man märker det inte förrän man öppnat dem och börjat strö.)

Jag har inte ens tagit upp detta med säljaren, utan sagt att allt är bra, för det är det. Tycker att det är självklart att en häst behöver en inkörningsperiod i den nya miljön. Den kan ju bli lös/hård i magen eller svullen i benen också av samma anledning.

Jag tror att du kan ta det lugnt.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Halloj
Nu har det gått några dagar... hon tog aldrig hästen till vetrinär och röntga... alltså hästen hade inte hosta... hon kunde inte bevisa att hästen hade dolt fel...(för där är inget fel på honom... han har aldrig varit sjuk)

hon har sagt till mig att hästen bara är elak och driver med henne.. han typ går mot attack när hon longerar...
Jag sa till henne att du måste vara bestämd... han testar dig!

nu hitta jag annons på blocket att hon kommit fram till att hon och hästen inte passar ihop...

fick även ett sms idag att hästen inte går att lasta så hon vill lämna tillbaka honom... när hon hämta hem hästen var han mycket svår lastad... han har typ aldrig åkt transport! men till sist så fixa hon en liten lastbil med plats för två hästar.. till sist fick vi in honom...

Hon vill nu lämna tillbaka hästen för att han inte går att lasta, hon vet att han var svår lastad och att hon måste träna!!!

Jag känner mig ganska kluven... jag säljer hästen för jag inte har tid med honom.. så får man detta hela tiden efter mig... jobbigt!

Prata även med min jurist och hon säger att hon inte kommer så långt med detta...

Alltså denna person är inte hästvan.. verkar det som.....min häst som jag sålde är jätte snäll... testa en ibland men var aldrig några problem..

Man måste med ALLA djur vara bestämd, visa vem som bestämmer!
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Jag tycker synd om hästen...
Jag hade tagit tilbaka den och sålt den till en rutinerad hästmänniska. Det blir aldrig bra när nån som inte klarar av hästen ska sälja den.
Om en häst attackerar då har man ett allvarligt problem, det är väl i grövsta laget för att det ska kallas att hästen testar.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Äh, hon har inte en suck och chans med detta - nu får hon skärpa till sig.
Iom att hon har annonserat ut den har hon ju skjutit sig själv lite i foten.
Lite svårt att sälja en häst samtidigt som man processar mot tidigare köpare och vill häva köpet. Hon verkar inte veta vad hon vill för fem öre.
Såvida hästen inte betyder extremt mycket för dig hade jag försökt att inte lägga allt för mycket energi på det hela.

Bara för nyfikenhets skull, begär hon mer än hon gav för den eller mindre?
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

ja hon begär 3500:- mer... Man blir så ledsen... jag har inte tiden att ta tillbaka honom... hon har ju haft hästen nu i ca en och en halv månad.

sen jag skrev att hästen attackera henne... hon säger en sak... sen vet jag tyvärr inte hur mycket som är sant! Denna soppa kan få vilket slut som helst!
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Klister skrev:
*kl*

Om ägaren inte har talat om allt hon vet så finns det inga dolda fel. ett dolt fel är när säljaren döljer ett fel h*n vet om. Resterande fel/problem är köpren skyldig att upptäcka själv innan köpet, hittar hon fel efter så får hon skylla sig själv. Om hon inte kan bevisa att det är ett dolt fel, eller om säljaren är för snäll och tar tillbaka hästen frivilligt.
Vi har en häst på vårt stall som hostar när ägaren rider henne (varje gång hon rider), hästen är till salu och ägaren tror inte alls att hästen är sjuk utan tycker att det är helt OK att hon hostar, det är ganska vanligt enligt henne. Nu vet jag att en frisk häst i princip aldrig hostar, men hur vet de som kommer och provrider att hästen troligtvis har bronkit? Det märks ju inte på en vanlig veterinärbesiktning. Även om hästen hostar till när man provrider så säger ju ägaren att det inte är så farligt, att den alltid gör så. Om man inte har någon kunskap om detta så är ju chansen ganska stor att man köper en sjuk häst. Detta måste ju ändå vara ett dolt fel eller :confused:
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

För hästens skull hade jag övervägt att köpa tillbaka honom. Men givetvis till en lägre peng. Det handlar då INTE om att låta köpet gå tillbaka.

Hade jag haft möjlighet hade jag lagt ett bud betydligt lägre än det hon gett (hästen har ju hosta, går till attack och testar - något den väl inte gjorde hos dig - priset kan ju inte vara samma då!).
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Köparen har undersökningsplikt och säljaren har upplysningsplikt. Vet säljaren om att hästen hostar så är inte felet dolt.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Ciazon skrev:
Även om hästen hostar till när man provrider så säger ju ägaren att det inte är så farligt, att den alltid gör så. Om man inte har någon kunskap om detta så är ju chansen ganska stor att man köper en sjuk häst. Detta måste ju ändå vara ett dolt fel eller :confused:

Som köpare är man skyldig att uppfylla undersökningsplikten. Om man är så obetänksam att man accepterar säljarens förklaring till varför hästen hostar, utan att konsultera expert, får man nog nästan skylla sig själv.

Vid ett ridprov på veterinärbesiktningen kommer hostan att uppdagas och föras till protokollet.

Felet kan inte vara dolt om det kan upptäckas vid undersökning.
 
Senast ändrad:
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Jag säger som andra redan sagt:
Om hästen betyder mycket för dig, erbjud dig att köpa tillbaka den för en lite lägre summa.

Köparen har ingen rätt att häva köpet enligt de uppgifter du presenterar. Det är tråkigt att köparen inte verkar trivas med hästen - men när man köper häst får man ta med i beräkningen att det finns en risk för att personkemin inte fungerar. Som köpare kan man i så fall inte göra mycket annat än att erkänna att köpet inte blev som man tänkt, och försöka hitta ett annat hem åt hästen.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Lite OT i tråden kanske, men för den orutinerade hästköparen kan det vara idé att köpa häst från försäljningsstall som låter köpare byta häst som man inte trivs med.

Men då gäller det ju att kolla upp rörelsen så detta verkligen fungerar i praktiken...
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Hon ringde och fråga om jag kunde komma ner och hjälpa henne... självklart!!!

Hostan har försvunnit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men han bara bråkar med henne, stegrar, bits, tränger in en....

Hon vill nu lämna tillbaka honom för hon inte kan hantera honom...
Alla hennes "vänner" säger... hästen är inte inriden, inte hanterad... tja lite sånt...
Så jag åkte ner tog in honom, rykta honom... han testa mig genom att putta in mig i väggen... då fick han höra mina väl valda ord!!!
Sedan stod han still tills jag sa nu går vi ut...
Började med att longera honom eftersom det inte hade funkat, han hade ju stått på bakbenen, sparkat bakut, och gått mot henne och bitits... Han testade mig genom att göra som han gjort mot henne.
Men efter två- tre försök gick han ut i spåret och lyssna på vad jag sa och gick fram alldeles utmärkt i alla gångarter. Hon fick sedan själv longera honom och med lite tips gick det utmärkt. Sedan lade vi sadel på och jag red runt i paddocken, under lite protest och sedan red jag ut en sväng och han uppförde sig helt oklanderligt. Hon satt sedan upp och allt gick bra. Hon fick lite tips och råd på vägen och jag sade även till henne att ta ut honom en gång till senare på kvällen och visa att hon bestämmer även nu när inte jag var där. Hon har inte hört av sig sedan.

Var ligger felet? Inte hos hästen och inte hos mig, den nya ägaren/ryttaren är för mesig...........min slutsats.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

pinacolada skrev:
Hon ringde och fråga om jag kunde komma ner och hjälpa henne... självklart!!!
Det var väl jättebra.
Att ni kan hjälpa varandra så att det kan fungera för hästen i dess nya hem.
Nya ägaren kommer inte att få det lättare med en annan häst, utan måste jobba med sig själv.

Så det bästa som du kan göra är just att hjälpa henne och det bästa som hon kan göra är just att ta emot hjälpen från dig.
Tillsammans så kommer ni att lösa detta.
 
Sv: ÄR det någon som varit med om detta innan?

Nu vet jag att en frisk häst i princip aldrig hostar, men hur vet de som kommer och provrider att hästen troligtvis har bronkit? Det märks ju inte på en vanlig veterinärbesiktning

Vid de veterinärbesiktningar jag varit med på har veterinären lyssnat på hjärta och lungor med stetoskop. Har hästen bronkit låter det om lungorna ungefär som när man knäpper bubbelplast, så just den åkomman lär man hitta under en vanlig veterinärbesiktning.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 299
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 763
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp