Är det vanligt att de limmar?

TinyWiny

Trådstartare
Istället för att sy yttre stygn?
Jag var med en av katterna och fick konstaterat att hon hade en juvertumör :( i onsdags. Vi upptäckte den på måndag kvällen och vi hade tur så hon operades redan på onsdagen. Nu håller vi bara tummarna för att det inte blir fler.

Men, de limmade istället för att sy yttre lagret så hon har alltså varken tratt eller stygn som behöver tas. Är det vanligt? Det är ju inte så längesedan jag hade stora problem med vår vildkatt just med det här att ta stygn efter kastration och det här såret är ju några cm större.

Såret ser väldigt bra ut så jag gissar att den här metoden är skonsammare än att sy, det ser alltså lika fint ut som det brukar göra efter att stygnen är tagna.

Sen undrar jag också om det är vanligt att de sover så länge som 12 timmar (!) efter operationen? Vi var ganska oroliga ett tag kan jag säga. Dottern (hennes katt) satt med henne hela eftermidagen och lade sig till slut att sova med henne i tvättstugan. Övriga katter har ju varit vakna om än sega några timmar efter men den här katten sov djupt och visade inget tecken på att vakna förren efter tolv timmar. Även dagen efter så vinglade hon mycket så det är först idag som jag vågar ha henne lös i hela huset.

Katten verkar iallafalll ta det med ro, nu sitter hon på favoritplatsen i fönstret :love:
 
Sv: Är det vanligt att de limmar?

Jag vet inte hur vanligt det är med lim kontra stygn, men på din andra fråga så kan jag berätta att efter att Isola kastrerats så var hon helt utslagen i ungefär 10 timmar och hon repade sig ju alldeles utmärkt trots det. :) Jag tror det finns stora individuella skillnader i hur de reagerar på narkos. Dimma är betydligt äldre än Isola men repar sig mycket snabbare efter narkos.
 
Sv: Är det vanligt att de limmar?

en narkos av den styrka som ges vid operation, är det helt normalt att det tar bortåt 8 timmar innan katten är vaken. 12 timmar är mycket, men som ngn annan sa, det är ju individuellt hur olika katter reagerar.

Det man framför allt ska tänka på är att ha katten instängd i kattväskan med filtar, innan den är tillpiggnad, för de kan inte reglera sin egen kropps temperatur under narkos, och när de börjar vakna försöker de annars kravla iväg, blir liggandes ngnstans och blir helt nedkylda.

det visste du säkert redan, bara lite kuriosa : )
 
Sv: Är det vanligt att de limmar?

en narkos av den styrka som ges vid operation, är det helt normalt att det tar bortåt 8 timmar innan katten är vaken. 12 timmar är mycket, men som ngn annan sa, det är ju individuellt hur olika katter reagerar.

Det man framför allt ska tänka på är att ha katten instängd i kattväskan med filtar, innan den är tillpiggnad, för de kan inte reglera sin egen kropps temperatur under narkos, och när de börjar vakna försöker de annars kravla iväg, blir liggandes ngnstans och blir helt nedkylda.

det visste du säkert redan, bara lite kuriosa : )

Ja hon började alltså inte röra sig förren efter tolv timmar, vaken var hon nog egentligen först efter ytterligare 6 timmar. Hon var kall trots att transportburen stod intill elementet så därför satte sig dottern med henne i famnen, med ett fårskinn under och en filt över så att hon skulle hålla sig varm.
Hon spydde ju då och då och därför vågade vi inte lämna henne ensam för vid första tillfället fick jag massera henne uppochner för att hon skulle få upp det :(
Katten är dessutom elva år så det är klart att det tar mer på en så gammal katt än en ung.

Det var en enorm skillnad på den här kattens mående och alla de som jag tidigare låtit kastrera men de har ju varit unga vid operationstillfället.
 
Sv: Är det vanligt att de limmar?

Jag vet inte hur vanligt det är med lim kontra stygn, men på din andra fråga så kan jag berätta att efter att Isola kastrerats så var hon helt utslagen i ungefär 10 timmar och hon repade sig ju alldeles utmärkt trots det. :) Jag tror det finns stora individuella skillnader i hur de reagerar på narkos. Dimma är betydligt äldre än Isola men repar sig mycket snabbare efter narkos.

Ja tidigare katter har bara sovit i runt 5-6 timmar ungefär och sedan har de ju varit lite vingliga men ändå vakna. De har heller inte varit så kalla som denna var utan har hållt sig varma.
Kanske är det djupare narkos eller så är det ärftligt för hennes mamma höll på att stryka med vid kastreringen eftersom hjärtat höll på att ge upp. Så det var verkligen nervöst att låta söva henne men vi hade ju inget val.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 072
Senast: Prosit
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 439
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp