Bukefalos 28 år!

Är du trogen din ras?

Lillagoajag

Trådstartare
Jag har just nu en Cavalier King Charles Spaniel, en väldigt trevlig ras men jag är nyfiken och skulle gärna vilja "testa" andra raser, men det betyder inte att jag inte gillar "min" ras.
Men för mig spelar inte rasen så särskilt stor roll. Huvudsaken är att hunden lever upp till mina "krav" sedan kan det vara "vad som helst" Men jag vet att det finns många som aldrig skulle kunna tänka sig att byta ras!

Så nu undrar jag, hur tänker ni? Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?

Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?


Jag kan medge att för mig spelar utseendet roll, jag vill gärna ha en söt hund även om det kanske är "fel" att tänka så. Det viktigaste för mig är ändå temperamentet: jag vill ha en arbetsvillig, glad och positiv hund som är med på allt från träning och promenader till att vara med i stallet eller bara ligga i soffan.

/nyfiken :bump:
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Jag är nog ganska trogen min ras, just nu skulle jag inte kunna tänka mig en annan ras och tänker jag på framtiden så ser jag den bara tillsammans med den ras jag har nu. Sen får väl framtiden visa om det blir så eller om det kommer in något annat ;)

Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Nej, jag vill ha en hund med stamtavla/känd bakgrund så jag kan kolla upp hälsostatus m.m samt att jag vill kunna använda hunden till det jag är intresserad av eller kan komma att bli intresserad av (utställning m.m)

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
Temperamentet är det viktigaste för mig samt att det är en frisk och sund hund, klart att utseendet också spelar roll men då kollar jag på exteriör mer än färg och sånt i första hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
jag har två olika och tänker köpa en tredje ras så jag är inte alls trogen. de två jag har nu är inte reggade, med alla nackdelar som det innebär så kan man ju säga att jag inte gillar det.

Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?

i så fall ska det vara en vuxen hund, så man ser vad man får. att köpa blandrasvalp ser jag som alldeles för riskabelt. just nu är det inte aktuellt alls, eftersom jag vill tävla bruks.

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
det viktigaste är att den passar till det jag vill ha den till (bruks och lydnad på elitnivå) samt att den är snäll och inte minst frisk. utseendet har ingen betydelse, men jag vill inte ha en för stor eller för liten hund, samt att pälsen måste vara lättskött.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?

Jag är alltid öppen för nyheter, det finns så många raser jag skulle vilja ha så det är galet :D Nu har jag ju två av samma ras iaf, chihuahua, men eftersom den äldre damen är leonberger kan man nog säga att jag varit öppen för förändring :angel: China är jäkligt smidiga när man bor i storstad, de åker i sin väska på tunnelbanan, det är superlätt att hitta hundvakt, dagisplats osv om det behövs. Men jag skulle vilja ha mkt mer arbetsvilja, har försökt träna lydnad o så med dem men tja mer än vardagslydnad o lättare träning är ingen idé. Agility däremot gillar den ene.

Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?


Blandras- nej. Jag älskar att ställa ut så d skiter sig redan där :) O så vill jag stödja seriösa uppfödare med bra koll på hälsostatus, som följer riktlinjer för bra avel osv o det känns bra mkt svårare på blandisar. Sen upplever jag mkt okunskap bland blandisfolk, att en hund är friskare bara för den är blandras osv. Däremot hade jag funderingar ett tag på en ras som ännu inte är godkänd av FCI så man ska väl aldrig säga aldrig. Men det skulle va extremfall. I dagsläget är det tvärnej!

Egenskaper: gärna lättskött päls, will to please, arbetsvilja MEN med "av-knapp"; ska kunna slappna av hemma! Stabil mentalt, lugn o inte flamsig, snäll, hellre lite för tuff än för vek, frisk o sund, osv osv..

Utseendet har betydelse, det tycker jag även om det inte är "fint" att erkänna. Ska inte nämna namn eftersom sånt kan va känsligt ;) emn det finns ett par raser jag tycker är himla fula så de blir jag ju inte så sugen på. Ingen av dem har heller det jag söker i en hund så det valet r lätt. På individnivå gillar jag ju utställningar som sagt så då väljer man ju sällan en "ful" hud hur eller hur, med vissa avarter undantagna.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter?
Jag är mer eller mindre trogen min ras, flatcoated retriever, och kommer troligtvis alltid ha en vid min sida. Men jag planerar samtidigt redan nu för andra raser som jag vill ha också. För att utveckla mitt hundägande och mig själv som förare.

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?

Jag har en blandras nu som jag tog över vid 1 års ålder, en tjuvparning. Jag skulle kunna tänka mig att ta över en vuxen blandras men inte en valp.

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
Att hunden är frisk och sund både mentalt och fysiskt. Stor arbetsglädje är främsta egenskapen jag söker.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Så nu undrar jag, hur tänker ni? Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Jag skaffade min 1a riesen 1982,och jag har ännu den rasen,och alltid av samma uppfödare,herregud samma ras och uppfödare i 28 år:eek:.
Vet ej om det blir samma ras efter denna,nu är min uppfödare död,så jag kanske byter både ras och uppfödare,ja uppfödare måste jag byta!


Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Jag har haft en blandis,rottis/dobberman,hade två hundar under några år,en underbar hund var det

Och vad är viktiga egenskaper för dig?
Det viktigaste för mig är psyke/mentalitet på hunden

Har utseendet någon betydelse?
Jag tycker nog antagligen att just riesen är en snygg hund,släpper ju inte rasen:D
 
Sv: Är du trogen din ras?

Så nu undrar jag, hur tänker ni? Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?

Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

Jag är trogen min ras. Har två av samma ras och nästan för stor koll på vad som händer med rasen. Däremot vill jag gärna prova någon annan ras i framtiden och tja, hittar jag någon som passar mig bättre än min nuvarande ras så visst byter jag.

Jag skulle kaaaanske köpa blandras - om det var en vuxen omplacering. Jag skulle aldrig någonsin i hela mitt liv köpa blandras direkt från "uppfödaren". Det finns tusen anledningar till det, men jag skippar att nämna dem då det här inte behöver bli en ny "blandras-tråd".

Det allra viktigaste är att hundens mentalitet passar mig och det jag vill ha hunden till. När jag sållat bort alla raser med "fel" mentalitet kollar jag vilka som har bäst hälsa. Jag vill ha en sund hund efter trevliga föräldrar. Därefter vill jag ha en så fin hund som möjligt. Utöver allt detta är det en bonus om jag, iaf vid ett ev rasbyte, hittar en uppfödare som jag får bra kontakt med och kan fråga om "allt och inget" om det skulle behövas.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter?
vet inte men just nu så känns det som att jag är det, nästintill iallafall

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?

har en blandras nu. men skulle helst ha en renrasig. kan tänka mej att köpa blandras om det är en genomtänkt blandning som bevisat är bra och om raserna ligger i samma grupp. har en blandning schäfer/vit herde,

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
Att hunden är frisk och sund både mentalt och fysiskt. den ska gilla att jobba. gärna lite vakt. inte ha för mycket päls eller vara tvungen att trimmas. helst inte hängande öron heller. gillar inte små hundar, från mellan och uppåt ska det vara. inga sladdriga kinder och läppar som drägglar.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?

Jag ÄLSKAR min ras!Cavalier King Charles Spaniel :love: Har haft bc och schäfer också, men det är något med cavalierer som har en särskild plats hos mig =)


Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
ja, det skulle jag, om det inte är en mycket konstig blandning temperamentmässigt. För att renrasighet inte är så himla viktigt då jag inte är intresserad av utställning och liknande.

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
Att de inte är aggressiva.
Ja, lite betydelse har det allt. Men mest att de ska vara hälsosamt byggda, så de inte skadas av sin egen kropp.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras? Jag har hittat mina raser. I första hand är det westie men jag älskar schäfern och har svårt att se mig utan en .
Jag skulle kunna tänka mig en cairn, men jag tycker att de är lite stora.


Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

En bra hund är en bra hund och kan få se ut hur som helst, men det är klart jag tycker om att ha en vacker hund. Både westien och schäfern är bland det finaste jag vet. Schäfern med sitt naturliga utseende och westien med sin vita päls och sitt söta och djärva uttryck. Jag skulle nog i ett senare skede i mitt liv kunna köpa en vuxen blandras som behövde ett nytt hem,absolut.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Nej, jag är INTE trogen min ras för fem öre! Jag gillar min hund men jag har insett under den tiden jag har haft honom att detta inte alls är den ras som jag vill ha för att utvecklas och göra det jag vill. Med det inte sagt att jag inte tycker om min hund, jag är väldigt tacksam för allt han lär mig i fråga om att motivera en svårmotiverad hund m.m.. Men det blir ingen mer kooiker i mitt hem, inte på längelänge i så fall :)


Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?

Jag vill inte ha blandras då jag vill tävla bruks. Jag är pga min partner (som max vill ha två hundar) begränsad i hundantal och kommer därför inte heller att välja att ta mig an en blandrasomplacering, trots att jag gärna hade velat :)

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

Egenskaper som jag sätter värde på hos en hund är bra avreaktioner, socialt och vänligt sinnelag, lättmotiverad, förig och med bra arbetsmotor samt lite humor ;) Utseende har inte så stor betydelse men jag föredrar hundar med sund kroppsbyggnad, smäcker kropp och inte för mycket päls.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Så nu undrar jag, hur tänker ni? Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Nääee, inte direkt.

Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Inga probelm, har en sch/bc redan och det är säkert inte sista blandisen jag har.
sen har jag en dansk/svensk gårdshund också


Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
Friska , sunda, pigga och inte fula
 
Senast ändrad:
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Min nuvarande kommer med största sannolikhet att få somna in inom kort och nästa hund blir en helt annan ras och det är något jag har planerat länge, långt innan jag visste att min nuvarande är sjuk (så inte någon drar förhastade slutsatser), uppfödare är bestämt så nu väntar vi bara på att tiken ska börja löpa :)

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Nej det skulle jag inte kunna, jag vill veta vad jag köper och kunna ha koll på släktingarna bakåt i ledet, kolla upp hälsostatus m.m. utöver det så vill jag även kunna ställa ut. Blandras är inget som intresserar mig då jag redan har hittat en ras som uppfyller alla mina kriterier.

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
Viktiga egenskaper för mig är temperamentet i första hand, jag vill ha en frisk och sund hund med ett sunt temperament. Utseendet spelar en liten roll, men det är inte avgörande i valet av ras. Det är ju klart, jag skulle inte köpa en ras som jag tycker är "ful" oavsett hur bra den än skulle passa mig om det finns en ras som jag gillar utseendemässigt och har dom egenskaperna jag vill ha hos en hund och jag kan tillgodose rasens behov av motion och aktivering.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?

Trogen!:love: Jag är betuttad i massor med raser, men min står högst upp på listan och jag kommer vara den trogen så länge jag får vara frisk och orkar ha en. En strävhårig vorsteh har allt jag vill ha och önskar, och ska alltid finnas i mitt hem, men dock bara en åt gången...

Öppen för nyheter är jag på så vis att jag kan tänka mig en mjukare jakthund som 2:a hund. T.ex. pointer. Får jag tag i en bra hund med stadig mentalitet kommer nog våran flock kompletteras av en till hanhund av engelsk variant.:)

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Tror inte det. Av moralskäl, för att jag vill ha möjlighet att tävla, kunna minska risken för sjukdomar osv. (lite motsägelsefullt då jag nu sitter med en toppstammad renras med C-höfter men det går inte att eliminera helt :grin:)

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

Jag föredrar stabila, hårdhudade och genomsnälla hundar. Det ska inte kosta så mycket att göra ett misstag, jag kämpar hellre och tragglar med lydnadsbiten, det är en utmaning.

Utseendet har faktiskt ingen som helst betydelse, däremot fysiken eftersom jag använder den praktiskt så ska den hålla.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?

Nej, jag är inte trogen någon ras eftersom jag är alldeles för nyfiken. Så länge hundens egenskaper inte tar ett alltför långt kliv från vad jag har att erbjuda tycker jag det är jättekul att lära känna nya temperament och komma underfund med nya mentaliteter. Och vågar man sig på en ny ras träffar man ofta en massa nya trevliga människor och ger sig kanske in i nya tränings- och tävlingssammanhang som man aldrig trodde att man skulle prova innan.

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?

Absolut! Jag har någon diffus moraltanke om att det finns alldeles för mycket hundar i världen och därför vill jag gärna ha (minst) en omplaceringshund i min ägo, har två blandraser för tillfället. Samtidigt tycker jag att avel, tävling och raser är himla spännande, så nästa hund kommer bli renrasig. Om det blir en valp eller vuxen omplacering återstår att se. Att köpa en blandrasvalp skulle aldrig falla mig in, just för att jag inte vill stödja hundproduktion som leder till överskott på icke efterfrågade individer.

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

Egenskaper som troligtvis kommer passa in i familjen är det absolut viktigaste. Temperament, storlek, päls, kön, aktivitetsbehov osv måste passa med både mina önskemål men också med mina övriga djur. Vad dessa eftersträvansvärda egenskaper är varierar sedan med tiden, jag har en lång lista med raser ur alla grupper med överskriften "Någon gång ska jag ha...". :D Utseendet spelar självklart roll, men är inte det primära.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Nu har jag min första hund som blir ett i veckan så jag har inga planer på en till hund just nu men nej, jag lär inte alltid hålla mig till dvärgschnauzer. Mest för att jag vill ha en lite mer träningsvillig hund den dan jag har tid, och ev. kommer vara i hyfsat behov av vallhund i framtiden.

Viktiga egenskaper för mig är sundhet, temperament och aktiveringsbehov. Utseendet har viss betydelse, jag kollar inte upp speciellt många raser med ett utseende jag inte tilltalas av från början.

Nej, jag skulle inte kunna tänka mig en blandras, då jag vill veta vad jag får, efter kontrollerade föräldrar och att jag vill kunna tävla.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Nej jag är inte alls trogen, varken med hundar eller hästar :) Min familj har under min uppväxt haft jämthund, blandras labbe/chow chow, amerikansk cockerspaniel samt nuvarande blandras rottweiler/berner sennen/golden.

Alla raser har sitt positiva och negativa! Själv börjar jag bli mer öppen för en liten hund, gärna dansk-svensk gårdshund, vilket jag aldrig gillat innan.


Och så två bonusfrågor:
Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?

Absolut. Den första blandrasen var mammas hund, en svår sak som behövde omplaceras. Hon redde ut den jättebra, dessvärre blev både den och jämthunden påkörda alldeles för tidigt. Nuvarande blandis är min hund, köpte honom som 1,5 så vi har inte varit med och bestämt där heller. Föll för individen helt enkelt och vi har absolut inga avels tankar och skulle antagligen inte köpa en blandrasvalp.

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

Jag skulle inte vilja ha en hund som är sträv att klappa, typ strävhårig tax eller liknande. Så ja utseendet har betydelse ;)
Vill gärna ha en schäfer i framtiden :) Tycker de är lagom pälsiga, gillar rasen för de är smarta och lättlärda, aktiva hundar som man kan göra mycket med men de är också lugna.
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter?
Nej
Skulle både kunna tänka mig en i samma ras, en annan ras eller en blandras som nästa hund

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?

Ja, mitt hem kommer säkerligen bebos av en draghundskorsning vid någon tidspunkt. Kan tänka mig köpa blandras efter genomtänkt parning eller en vuxen omplacering.

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?
Tycker liksom Sqarepants att frisk och sund både mentalt och fysiskt samt Stor arbetsglädje är de främsta egenskaperna jag söker.
Utseendet har betydelse, jag vill inte ha en hund jag tycker är urful, skulle aldrig köpa hund med platt nos, korta ben, konstig form på svansen eller hårlös rent estetiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Jag har en Kines och en blandis tax/york, chansen att det blir en kines igen är väldigt liten, det är underbara hundar :love: men jag gillar inte alls vart aveln är påväg

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

Jag skulle helt klart kunna tänka fler omplaceringar. Båda mina är det trots att den ena är med stamtavla. Psyket är min första prio! båda mina hundar har från starten passat mig perfekt och det är det som räknas. Självklart vill jag ha en söt/vacker/fin hund. Men det är ju ett synnerligen vitt begrepp :D
 
Sv: Är du trogen din ras?

Är du trogen din ras eller är du öppen för nyheter? Eller så kanske du rent av egentligen inte alls gillar din ras?
Jag älskar min ras(Whippet), men jag är inte trogen för fem öre!
Det finns så otroligt många typer av hund och jag vill lära känna dom flesta av dom!
Fast jag kommer ALLTID ha minst en vinthund hemma:bump:

Skulle du kunna köpa en blandras? Varför/varför inte?
Vuxen hund; ja
Valp; Om raserna är väldigt lika och man vet vilka föräldrarna är, och hur dom är/mår, så kanske...

Och vad är viktiga egenskaper för dig? Har utseendet någon betydelse?

Hunden måste passa in i min vardag, just nu har jag turen att kunna umgås med min hund hela dagarna.
I framtiden vill jag bo på gård och ha får, så då kanske jag skaffar en Kelpie eller Västgötaspets eller BC eller...:D
Och självklart har utseendet betydelse, det är ju det första man ser när man ser en ny ras. Men det är inte det viktigaste för mig!:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 963
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 512
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp