Är hästägande ett privilegium?

Sv: Är hästägande ett privilegium?

Hej!

Du har helt rätt, tråden har spårat ur totalt.

På frågan om vem som helst som vill ha en häst ska få ha en svarar jag kallt- om man har råd och tid och kunskap.

Tyvärr ser inte världen ut så, vem som helst kan och får ta hand dom hästar (och andra djur). I min drömvärld hade alla tillräckligt med självinsikt för att inte skaffa djur förrän de kunde tillräckligt och verkligen hade råd och tid. Men det är är en dröm och kommer nog förbli en dröm..

Och jag vidhåller att djuret inte lider om det är dött, det lider mer när det lever utan vet.behandling.

/Lavinia

*kl*
Jag tycker denna tråd har spårat ur och alla verkar ha missat den huvudsakliga innebörden!
Jag har aldrig frågat huruvida det är rätt eller fel att ta bort en frisk häst, utan frågan var klar och tydlig Är hästägande ett privilegium?
Dvs om det är någon slags rättighet att alla som har den minsta möjlighet till att ta sig an en häst, verkligen ska göra det?
Ska det verkligen vara så att alla med en inställning i stil med "men jag vill ju ha en häst, då ska jag ha en häst!", verkligen ska skaffa häst utan att ens se över sin inkomst?
Självklart förekommer situationer som dessa överallt men jag gav bara ett exempel på en situation där en människas girighet tog överhand och i slutändan är det djuret som får "lida" (dö) för djurägarens konsekvenser.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jaha, men då säger jag 30.000 SEK. Förutsatt att hästen har en veterinärvårdsförsäkring utan reservationer. Utan försäkring hade jag räknat med betydligt högre belopp, eftersom jag skulle operera tarmvred exvis om det fanns en chans att det skulle gå vägen.

Tack!!
(Jag håller med attt om hästen är oförsäkrad bör man ha en större buffert än om den har försäkring)
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag "trianglar" denna tråd, eftersom jag anser att den helt och hållet har tappat fokus och konstruktivitet. Diskussionen, som nu förs, är förvisso intressant, men passar kanske bättre i ett annat forum. Moderator får avgöra.

Ja det har verkligen spårat ur, och det var nåt sånt här jag var rädd för när jag sa tidigare att jag hoppas att tråden inte låses eller stoppas på annat sätt...

*ber en liten moderatorbön att rensa/dela istället för att låsa*
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 168
Senast: Elendil
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 345
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 157
Senast: Lobelia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp