Är hästägande ett privilegium?

Sv: Är hästägande ett privilegium?

Nu var det inköpspriset och inte driftskostnaden som omtalades.

Inköpspris på bostäder och hästar kan ju knappast jämföras, eftersom hästar sällan ökar i värde, medan bostäder ofta gör det. Hästar kräver en säkerhet, särskilt dyrare individer. De kostar lika mycket som ett hus att ha, men genererar inget framtida värde (inget som banken räknar med i alla fall).

Så var vill du komma?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

*kl*
Jag tycker denna tråd har spårat ur och alla verkar ha missat den huvudsakliga innebörden!
Jag har aldrig frågat huruvida det är rätt eller fel att ta bort en frisk häst, utan frågan var klar och tydlig Är hästägande ett privilegium?
Dvs om det är någon slags rättighet att alla som har den minsta möjlighet till att ta sig an en häst, verkligen ska göra det?
Ska det verkligen vara så att alla med en inställning i stil med "men jag vill ju ha en häst, då ska jag ha en häst!", verkligen ska skaffa häst utan att ens se över sin inkomst?
Självklart förekommer situationer som dessa överallt men jag gav bara ett exempel på en situation där en människas girighet tog överhand och i slutändan är det djuret som får "lida" (dö) för djurägarens konsekvenser.

Jag tycker absolut att hästägande är ett privilegium! Jag känner mig oerhört privilegierad som har möjlighet att ha häst! Det är dessutom faktiskt en mänsklig rättighet att äga egendom (paragraf 17 i FN's deklaration om mänskliga rättigheter) ingen har rätt att ta ifrån dig något som du äger. Om hästar (katter, hundar, sköldpaddor m.m.) ska räknas som egendom eller individer finns det naturligtvis männiksor som gärna vill diskutera, men det är ett faktum att djur av allehanda slag kan köpas och säljas i vårt samhälle, till skillnad från människor. Det finns faktiskt ingen som kan förbjuda någon att köpa en häst (förutsatt att man inte vanvårdat djur tidigare och fått djurförbud). Sedan kan man ju diskutera om det är moraliskt riktigt att hålla djur om man inte har råd att tillgodose deras omedelbara välbefinnande (fast i det fallet är det nog ganska troligt att man får djurförbud förr eller senare...). Att besluta över djurets liv och död är upp till den enskilde djurägaren, och ingenting som någon annan kan lägga sig i. Det går ju inte att förbjuda någon att köpa ett djur för att man väljer att avliva istället för att behandla vid sjukdom.

Angående funderingar som förekommer om hästar verkligen ska hållas bara för vårt nöjes skull så anser jag att det är fullkomligt självklart! Jag har häst för att jag vill ha roligt med dem! Finns det någon annan anledning att ha häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Att besluta över djurets liv och död är upp till den enskilde djurägaren, och ingenting som någon annan kan lägga sig i. Det går ju inte att förbjuda någon att köpa ett djur för att man väljer att avliva istället för att behandla vid sjukdom.

Men varför blanda ihop moral, etik och lagstiftning? Det ena har ju inte alls med det andra att göra. Man kan ju faktiskt TYCKA saker om andras djurhållning utan att för den sakens skull påtala lagbrott! Jag skulle till exempel inte sälja mina djur till någon som inte verkar vilja behålla hästen långsiktigt och saknar medel att betala kostnaderna för den, exvis med ordentlig försäkring. Skulle du vilja sälja din häst till någon som vid hälta kommer att skjuta den i stället för att försöka behandla?
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Du det är otroligt svårt att inte ge spydiga svar på dina inlägg, historian du presenterar faller på sin egen orimlighet.

Enligt din beskrivning så låter det som någon anmält ett ställe för dålig djurhållning och maskangripna hästar. Myndigheterna kommer dit och hittar bara friska hästar utan symptom och hygienanalysen på grovfodret är okej.

Sedan kommer anmälaren och ska förklara sig, hästarna var visst döende av mask men det syns inte på alla och en del var nog friska och höet har möglat efter de kollade och de skickade inte analys på var bal.

Jag antar att det inte var så utan det faktiskt fanns problem, men jag har bara tillgång till din märkliga berättelse.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Eftersom summorna är totalt tagna ur luften och jag drog till åt båda håll, så jo,... jag tyker också 50 är rimligare än två.

Frågan är fortfarande dock - vilken summa bör man ha i buffert? Alla som har åsikter om vilka som har råd att ha häst och inte bör ju rimligtvis kunna svara på den frågan - utan krusiduller. En summa i svenska kronor, inget det beror på boende, det beror på lön osv.

Jaha, men då säger jag 30.000 SEK. Förutsatt att hästen har en veterinärvårdsförsäkring utan reservationer. Utan försäkring hade jag räknat med betydligt högre belopp, eftersom jag skulle operera tarmvred exvis om det fanns en chans att det skulle gå vägen.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Frågan var om hästägande ÄR ett privilegium... Och ja, vem som helst får tycka vad som helst om vad som helst, men vad ska vi göra åt det? om någon med dålig ekonomi väljer att köpa häst, vad ska jag göra åt det? Om jag säljer min häst gör jag det till någon jag tycker verkar vettig och som kan betala det jag begär, vad som händer sedan kan jag inte göra något åt. Vill de skjuta hästen så är det deras beslut, inte mitt, jag har ingen som helst rätt att lägga mig i det. Jag kan tycka vad jag vill, men vill jag ha kontroll över min häst så får jag helt enkelt skita i att sälja den...
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Enligt din beskrivning så låter det som någon anmält ett ställe för dålig djurhållning och maskangripna hästar. Myndigheterna kommer dit och hittar bara friska hästar utan symptom och hygienanalysen på grovfodret är okej.

Sedan kommer anmälaren och ska förklara sig, hästarna var visst döende av mask men det syns inte på alla och en del var nog friska och höet har möglat efter de kollade och de skickade inte analys på var bal.

Jag antar att det inte var så utan det faktiskt fanns problem, men jag har bara tillgång till din märkliga berättelse.

Va? Var i hela friden har jag skrivit något av detta? Jag vill att du citerar var jag har skrivit något det du påstår ovan. jag är helt stum, faktiskt. Men kort svar på detta: Glöm det. Jag lämnar inte ut någon mer info till dig, det är helt poänglöst.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men varför blanda ihop moral, etik och lagstiftning? Det ena har ju inte alls med det andra att göra. Man kan ju faktiskt TYCKA saker om andras djurhållning utan att för den sakens skull påtala lagbrott! Jag skulle till exempel inte sälja mina djur till någon som inte verkar vilja behålla hästen långsiktigt och saknar medel att betala kostnaderna för den, exvis med ordentlig försäkring. Skulle du vilja sälja din häst till någon som vid hälta kommer att skjuta den i stället för att försöka behandla?

Lagstiftningen är manifestationen av vad vi i Sverige anser vara moral och etik. Man kan givet vis inte sätta allt på pränt, och sedan har alla sina egna privata värderingar. Ett typ exempel på att det finns olika sätt att se på saker är att en del tycker det är etiskt riktigt att ta bort en häst om man inte kan sörja för den, andra anser att det är moraliskt fel.

I sådana situationer är det bra att ha lagen som rättesnöre, då den är mer allmängiltig än privat tyckande.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Frågan var om hästägande ÄR ett privilegium... Och ja, vem som helst får tycka vad som helst om vad som helst, men vad ska vi göra åt det? om någon med dålig ekonomi väljer att köpa häst, vad ska jag göra åt det? Om jag säljer min häst gör jag det till någon jag tycker verkar vettig och som kan betala det jag begär, vad som händer sedan kan jag inte göra något åt. Vill de skjuta hästen så är det deras beslut, inte mitt, jag har ingen som helst rätt att lägga mig i det. Jag kan tycka vad jag vill, men vill jag ha kontroll över min häst så får jag helt enkelt skita i att sälja den...

man kan faktiskt påverka sin omgivning även med andra medel än lagstiftning. Det kan göra stor skillnad, i synnerhet om andra människor är intresserad av hästarnas väl och ve. Är man inte det, är det förmodligen lönlöst.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag har inte diskuterat lagstiftning med ett enda ord. Visst kan man påverka sin omgivning, jag håller fullkomligt med om det, men ursprungsfrågan (som jag tolkar den) handlade om människors rättighet att göra det ena eller andra med sin häst (och om att överhuvudtaget få äga häst) och där kan man ha olika åsikt och olika vilja att påverka andra om att ens egen åsikt är den rätta.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Va? Var i hela friden har jag skrivit något av detta? Jag vill att du citerar var jag har skrivit något det du påstår ovan. jag är helt stum, faktiskt. Men kort svar på detta: Glöm det. Jag lämnar inte ut någon mer info till dig, det är helt poänglöst.

Läs dina egna inlägg igen, det är därifrån jag fått uppgifterna. Jag citerade de relevanta bitarna i ett tidigare inlägg. Jag inser att du inte menar så, det var därför jag frågade hur det gick ihop men svaret jag fick då gjorde det om möjligt ännu knepigare. De från början döende hästarna (maskangrepp) var nu unghästar som riskerade att stanna i växten.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Absolut inte. Inte alls. Det är en så grov förenkling att den inte kan kallas riktig.

Visst det är en förenkling, men lagar och förordningar är etik och moral. Hur vi ska bete oss mot varandra. Det är värdegrunden i vårt samhälle.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Läs dina egna inlägg igen, det är därifrån jag fått uppgifterna. Jag citerade de relevanta bitarna i ett tidigare inlägg. Jag inser att du inte menar så, det var därför jag frågade hur det gick ihop men svaret jag fick då gjorde det om möjligt ännu knepigare. De från början döende hästarna (maskangrepp) var nu unghästar som riskerade att stanna i växten.

Det är helt klart att du inte hänger med alls, men jag är nu så trött på att bemöta inlägg som går ut på vad jag skulle kunna mena att jag inte tänker lägga mer energi på saken.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Visst det är en förenkling, men lagar och förordningar är etik och moral. Hur vi ska bete oss mot varandra. Det är värdegrunden i vårt samhälle.

Nä. Etik och moral är normalt benämningen på det som inte regleras i lag. Det som inte är straffbart, kan fortfarande vara omoraliskt. Medan den goda moralen inte har plats alls i lagboken.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Om man ser, rent generellt, till hur lagstiftningen går till i vårt samhälle, så är jag benägen att hålla med Lobelia, men jag är intresserad av att höra din åsikt angående lagstiftningen, hur den går till och vad som ligger till grund för den? Varför har vi lagar i samhället, öht?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det är helt klart att du inte hänger med alls, men jag är nu så trött på att bemöta inlägg som går ut på vad jag skulle kunna mena att jag inte tänker lägga mer energi på saken.

Hur ska man annars diskutera om man inte utgår från vad diskussionspartnern skriver och svarar på det, eller som här frågar vad personen menar när man inte får ihop det?

Jag lyckas inte följa din tankegång här och frågar vad du menar. Och du svarar som vanligt arrogant och ytterst otrevligt.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Nä. Etik och moral är normalt benämningen på det som inte regleras i lag. Det som inte är straffbart, kan fortfarande vara omoraliskt. Medan den goda moralen inte har plats alls i lagboken.
Den goda moralen är väl den som ligger till grund för samhällets gemensamma värdegrund. Vi har etisk lagstiftning, likväl som vi har lagar som instiftats efter moraliska värderingar.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 172
Senast: Elendil
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 347
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 158
Senast: Lobelia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp