Bukefalos 28 år!

Är hamstrar personliga?

Seabaz

Trådstartare
Ju mindre djur desto mindre personlighet?
Har de små gnagarna (hamster och råttor?) tillräckligt stor hjärna för att fatta att du är du och nån annan är en annan?

Blir dom keliga och "tillgivna"?


Jag hade marsvin när jag var yngre. Dom hade massa ljud för sig och dom lärde sig att gallskrika så fort kylskåpsdörren öppnades :angel:

Dom var ju keliga så va men knappast för att dom ville utan mest för att dom inte gjorde "motstånd"? :p
 
Sv: Är hamstrar personliga?

jag tycker att dom är personliga!

Jag har haft tamråttor, syrran hade möss och lillebror har haft hamster.
Mina råttor var alla stora personligheter. De visade klart och tydligt vem de kände och eller gillade. Även syskonens smågnagare visade det men inte lika tydligt som mina råttor.

Alla mina rådisar var tillgivna och de flesta var väldigt keliga och ville ha mycket närhet.
Smarta är dom med så man kan trickträna dom ;)

Ska jag någonsin skaffa smådjur igen så blir det ett par råttor. Dom är helt underbara! :love:
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Om de är personliga eller ej beror nog på vem du frågar. :P
Jag själv tycker absolut att hamstrar har personlighet, bara man tar sig tid att faktiskt upptäcka det!
Har 4 hamstrar här hemma och lika många personligheter.
Ena hanen är coolugn och sitter utan problem på huvudet på hunden om jag sätter honom där, älskar att bli klappad och pussad på.
En hane är inte fullt lika cool, men helt OK att hantera.
En hona är överallt och ingenstans och har inte mycket tid för kel alls.
Och sista hanen är en nyfiken liten krabat som gärna undersöker allt.
 
Sv: Är hamstrar personliga?

min förra hamster var extremt personlig.. hur go som helst och såg skillnad på folk :)

den jag har nu är inte lika personlig men han mår inge bra heller (stressad och rädd för allt. :( )
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Jag har bara haft en hamster och han var i alla fall mycket personlig och väldigt tam och trevlig.
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Hamstrar är väl personliga... Men ska man ha något som verkligen fullt ut är personlig så är ju råttor något i särklass. Typ sitta på axeln när man går ut på en promenad, ligga i luvan eller i magfickan på tröjan när man tittar på tv osv. Hamstrar är mer "jag springer nu! och jag stannar inte förrän jag blir trött (vilket jag inte blir än på några timmar :devil: )"
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Jag har haft ett antal hamstrar och gerbiler och jag vill absolut säga att de är personligheter, mer eller mindre iaf. Upplever dock att hamstrarna (guld) varit mer personliga än gerbilerna, men detta sätter jag i samband till att gerbilerna har jag haft två av tillsammans. Hamstrarna har ju givetvis bott själva och då har jag kunnat sett personligheterna mer.
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Har det verkligen med storleken på hjärnan att göra? Är det inte snarare ett förhållande mellan hjärna/kroppsvolym isf? Eller hur mycket de faktiskt har behövt använda sin hjärna för att överleva i det vilda?

Fåglar har ju inte speciellt stora hjärnor men papegojor är väldigt intelligenta, skator går inte av för hackor de heller. (Och hästar har ju ärthjärnor ;)) Kan en kanin se skillnad på personer och veta vilka de tycker om/inte tycker om borde väl andra gnagare kunna det med.

Jag hade väldigt gärna skaffat mig ett par råttor, de jag har träffat verkade helt underbara. De kan ju lära sig en massa trix och verkar hur goa och hur personliga som helst! :)
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Ja råttor är då väldigt personliga. Keliga och tillgivna beror ju på iom att de har olika personligheter ;) Och i vissa fall andra omständigheter som påverkar, förstås.

Hamstrar tex tycker jag också är personliga, men att de ofta har lite mer gemensamt överlag individer emellan än tex råttor.

Kan en kanin se skillnad på personer och veta vilka de tycker om/inte tycker om borde väl andra gnagare kunna det med.

Kaniner är inte gnagare ;)
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Hamstrar känner jag inte till för någon sån har jag aldrig haft. Men råttor är helt klart stora personligheter. :love:

Jag kan prata i timmar om mina olika råttor och hur de är/har varit.
Omega som var mer som en hund och som skulle med överallt och som sov tillsammans med mig och katten på natten. Ipren som verkligen bara tyckte om mig och bara skulle vara med mig hela tiden, Ajax som var som en stor dunderklump och världens coolaste, Ester mästerklättraren, Sixten som tror han är en apa och som är misstänksam mot alla som inte är jag...osv osv :love:

Jag saknar de som fattas mig varje dag
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Haha va? Vilken kategori tillhör kaniner? Har aldrig reflekterat över vad de skulle vara om inte gnagare :o

Gud vad pinsamt..
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Personligheter tycker jag absolut att dvärghamstrarna här hemma har. De är två bröder med ganska olika personlighet. En lugn och blyg, och den andra energisk på gränsen till hyper som hatar att bli fasthållen :P
De är ju präglade på att min röst och händer kan betyda mat eller att man får komma ut och göra saker, men hur intresserade de verkligen är av mig vet jag inte direkt :P
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Jag hade dvärghamster en hamster-generation, det var ett fruktansvärt tråkigt husdjur! Jag skulle kalla iaf min hamster för totalt hjärndöd när det gäller intelligens. Han var inte smart :D Har oxå haft degus, lika tråkiga dom och opersonliga. Har haft möss, de hade lite personlighet faktiskt men inte som...

Råttorna ! :love: Gud vad jag saknar dom! Jag har haft råttor under 15års tid, många råttgenerationer. De är fantastiska husdjur med stora personligheter. Mest keliga är hanarna, min favorit alltså. Honorna är mer fart i o var mer ute efter att utforska än att ligga o pösa i famnen. Absolut bästa husdjuret jag haft, och jag saknar det ofta men har inte tid längre.

Kanin har familjen haft tre stycken. En av dom hade en stor personlighet och när hon efter 10år avled så skaffade vi hund. För det var det närmaste vi kunde komma i husdjur när det gällde henne! Väldigt egen, smart och stark i psyket! De andra två kaninerna vi hade innan, helt korkade och opersonliga. Som du säger -keliga helt enkelt för att de inte protesterade.
 
Sv: Är hamstrar personliga?

Jag har haft tre hamstrar genom åren, både hanar och honor. Och visst skulle jag absolut säga att dom har en personlighet, det har ju alla levande varelser. Den ena var superspeedad hela tiden och kunde inte sitta still. Den jag har nu är mer laid back och kan sitta och gosa rätt långa stunder. DOCK skulle jag nog vilja säga att det är djur utan någon högre intelligens. Det märks ju att det inte pågår särskilt mycket aktivitet där uppe om man säger så. Men inget fel i det! Det är riktigt trevliga sällskapsdjur! Men vill man ha mer utbyte av ett djur så kanske man ska skaffa en hund istället, men då får man ju räkna med 100 gånger mer arbete. En hamster är otroligt billig i drift och otroligt lite jobb. Men då får man lite "vad mn betalar för" om man säger så:idea:

Sen tycker jag väl inte om dvärghamstrar nå vidare, då dom jag träffat varit mer tillbakadragna och ännu mer speedade. Men det är ju bara min personliga åsikt :D

Nu känner jag mig dock redo för liiiite mer arbete, så nästa gång blir det nog två råtthanar. Fortfarande lättskötta djur, men lite smartare och så har man ju fördelen att man kan ha flera tillsammans. Det tycker jag är lite synd med guldhamster att man inte kunde ha två tillsammans.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hamstrar personliga?

Man behöver inte skaffa hund för att få ett djur med mer hjärna :D Råttor duger fint. De tycks ha samma intelligensnivå som en osmart hund :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 788
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 633
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 155
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp