Är han allergisk? Foderbyte?

RIA

Trådstartare
Jag har en nakenfis på 11 månader. Den senaste 1½ månaden så har han haft en massa utslag och även fått värre med pormaskar (la även ut en tråd här om vad det kunde vara). Jag har rådfrågat på ett kinesforum och fått rådet att klämma porisarna efter konstens regler så det har jag gjort en del. De utslag som han har som vi alla trott varit finnar i å med att han är i tonåren och det är inte helt ovanligt på en kines med finnar, har jag tvättat med vetriderm bakteriedödande schampoo från apoteket och lite annat för finnar. Men det har ju inte fungerat utan han har blivit värre.

Nu har vi en tid hos veterinär imorgon för en hudutredning på honom. de ska kolla eventuella allergier.

Det jag undrar över är om någon annan har en hund med allergier och hur märkte ni det? Fick eran vovve också utslag?

Lägger in en bild på hans utslag, har eran hund haft liknande utslag? Vad sa veterinären om det och vad fick ni göra åt det? foderbyte? m.m.
28560179.jpg


Nu bytte vi foder från royal canins valpfoder till deras vuxenfoder för nån månad sen, tror till och med det var i slutet på maj vi bytte. Kan det vara det? Han har inte fått några utslag av valpfodret, men kanske det skiljer mycket på valp och vuxenfodret?

Tycker ni jag ska göra ett foderbyte innan vi åker till veterinären? Han ska ändå vaccineras nästa månad så jag skulle ju kunna ge det tills dess med ett nytt foder om det är så...
 
Sv: Är han allergisk? Foderbyte?

Har glömt att svara ditt PM och även tacka för infon jag fick :)







*Kl*

Var hos veterinären idag (bokade om tiden) och han har en ytlig akut pyodermi=hudinfektion.

Antibiotika i 2 veckor, bad med bakteriedödande schampoo 2 ggr i veckan och återkoll i slutet på månaden.

Snart ska han väl vara sitt fina jag igen :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 220
Senast: Rebe92
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 807
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp