Bukefalos 28 år!

Är jag komplett neurotisk?

S

Swannie

Är lätt hysterisk och i behov av goda råd...I måndags när jag var ute och red pållen började han markera efter en stund, jag avbröt då, gick hem och ställde in honom och tänkte att han kanske halkat i hagen eller så. Men idag när jag kom ut i stallet var han jättehalt och ville inte gå alls, och vilade på vänster bak hela tiden. Nu vet jag han har ett löst benfragment i vänster has, därför beställde jag tid på djursjukhuset imorgon, var det dumt? Det är väl inte normalt att hästar går från ömma till superhalta när de inte ens ridits, om det inte är något allvarligt fel?:confused: Han är inte varm i något ben heller, har lite gallor men knappt det ens.
Borde jag ställa av honom och vänta ett par dagar, eller är det lika bra att åka direkt? Blir så nervös, eftersom det inte var länge sedan pålle nummer två dog av tarmvred...
Är det någon som har erfarenheter av operationer med lösa benbitar och är villig att dela med sig?
 
Är det inte hovböld då?
Dom behöver inte bli varm om fötterna för att dom har sådana.Kläm igenom hoven och kolla upp det.
 
Kan man känna hovböld själv? Jag trodde att man behövde instrument o grejjer till det? Det syntes ingenting på hoven, men det kan de väl kolla på kliniken om jag åker in
 
Du kan knacka med hovkratsen på sulan.Och göra en lite engen undersökning för att kolla om hästen reagerar..Annars kollar dom det åt dig på kliniken.Annars ringer du ut din hövslagere så kan han kolla åt dig.Han har visitertången som används vär att kolla upp hövbölder och dyl..
 
Låter som en hovböld....kolla om du får fatt på en hovslagare, dom bukar lätt kunna se om det är något sådant.
 
ta tempen...
hovböldshästar har en benägenhet av att ha en temp på ca. 38,1-38,5 alltså, lite förhöjd, det kan den ju vara av andra anledningar oxå, men om resten av symptomen stämmer så är det mkt. troligt.
Om bölden sitter i hovväggen kan det vara mycket svårt att hitta den, och det går oftast inte att skära ut den, men dom brukar springa upp i krorande efter ett par dagar, "våtvarmt" jodopax omslag kan vara ett sät att mjuka ipp hoven lite så går det fortare...
 
I ditt fall skulle jag som flera andra gissa på hovböld.
När hästen så plötsligt utan anledning blir halt, så tycker jag det oftast är hovböld som är orsaken.
Och likaså att hästen fick så ont att den till slut inte ens stödjer på benet är ytterligare tecken på hovböld tycker jag.

Lycka till med pållen i allafall, och hoppas den blir frisk snart!
 
Det spelar nog ingen roll om du väntar några dagar men blir den inte bättre eller hältan håller på och "hattar" fram och tillbaka så är det nog lika bra att åka in. Min häst åkte på ett hovbensbrott helt så där bara i sommras så min erfarenhet är att det kan vara lika bra att ta ett par plåtar på benet/hoven så kan du ju i alla fall utesluta något allvarligare...
Jag kan ju tillägga att hovlagaren som kollade hoven hemma trodde att det var hovböld men det var det inte...
 
Nu har jag varit inne på kliniken, åh vad skönt, det var en blödning i hoven som inte hade hunnit utvecklas till hovböld än, så det var nog lika bra att vi åkte in...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp