Bukefalos 28 år!

Är jag överkänslig eller beter han sig illa?

Ja, det är ju precis det som är min poäng. Det kan vara så. Det är ju omöjligt för oss att säga vilka faktorer som har bidragit till att trigga igång ett övergrepp eller inte hos en man som redan är benägen och har viljan att göra något sådant. Det är därför jag säger att argumentet säkerligen kan va varit sant, i vissa fall. Men som jag skrev så är jag också av tron att en våldtäktsman hade våldtagit ändå och därför är argumentet enligt mig inte särskilt starkt.
Ingenting jag någonsin läst om våldtäkt bekräftar att kvinnans klädsel skulle vara en trigger. Att ett antal försvarsadvokater under åren antytt det bör skrivas på skämskontot och ingen annanstans.

Om man helt grundlöst ska spekulera i vad som KAN trigga en våldtäktsman kan man ju lika gärna gissa att han gick igång på hennes Volvo, pudel eller hembakta bullar.
 
Igår öppnade jag mig lite för en kollega, som vetat om lite sen innan. Det visade sig att han går igenom något liknande med sin flickvän som betett sig riktigt illa och jag tror att det var skönt för båda två att ventilera, även om vi var ledsna också. Det där med att säga det högt gör det verkligt. Jag får gärna låna hans lägenhet om det blir kris då den står tom varannan vecka. Det var så nyttigt att säga alla de där sakerna till honom som ni sagt till mig, eller som jag tänkt att jag skulle säga om det var en kompis som skrivit den här tråden och inte jag själv. För han körde alla argument som jag själv sagt.

Att en relation kan vara dålig på grund av vardagliga ting, men ändå aldrig rubbar de fundamentala delarna i förhållandet som trygghet, tillit och att bli älskad för den man är. Att man inte får bete sig hur som helst bara för att man är osäker/haft en svår barndom/nyss kommit ur ett svårt förhållande. Att man visst kan ge det tid eller en diskussion (så länge inte för stora övertramp sker) för att se om det blir bättre, men man måste sätta en deadline så man inte går och tänker likadant efter tio år. Att en person inte behöver vara elak eller ond medvetet, hen verkar inte bara vara mogen för ett förhållande eller så är vi inte kompatibla med varandra utan att det är fel på någon av oss.
 
Och jag tycker att det är så svagt att det är ovärt att ens nämna. En våldtäktsman kan triggas av vad som helst så det är onödigt att ens peka ut "kort kjol" eller "urringning" i sammanhanget. Jag hade alltså låtit bli eftersom det är dumt i mitt tycke att göda föreställningen om att tjejens kläder spela roll, även om man sen slår fast att "men vi kan inte riktigt veta".

Jamen hallå, det är ju PRECIS DET HÄR JAG SÄGER :D Jag anser att samtliga av de argumenten jag radade upp är svaga argument, som indirekt skuldbelägger kvinnan genom att lyfta dem. Det var hela min poäng med inlägget.
 
Ingenting jag någonsin läst om våldtäkt bekräftar att kvinnans klädsel skulle vara en trigger. Att ett antal försvarsadvokater under åren antytt det bör skrivas på skämskontot och ingen annanstans.

Om man helt grundlöst ska spekulera i vad som KAN trigga en våldtäktsman kan man ju lika gärna gissa att han gick igång på hennes Volvo, pudel eller hembakta bullar.

Ja, som sagt. Det var precis exakt det som var min poäng.
 
Igår öppnade jag mig lite för en kollega, som vetat om lite sen innan. Det visade sig att han går igenom något liknande med sin flickvän som betett sig riktigt illa och jag tror att det var skönt för båda två att ventilera, även om vi var ledsna också. Det där med att säga det högt gör det verkligt. Jag får gärna låna hans lägenhet om det blir kris då den står tom varannan vecka. Det var så nyttigt att säga alla de där sakerna till honom som ni sagt till mig, eller som jag tänkt att jag skulle säga om det var en kompis som skrivit den här tråden och inte jag själv. För han körde alla argument som jag själv sagt.

Att en relation kan vara dålig på grund av vardagliga ting, men ändå aldrig rubbar de fundamentala delarna i förhållandet som trygghet, tillit och att bli älskad för den man är. Att man inte får bete sig hur som helst bara för att man är osäker/haft en svår barndom/nyss kommit ur ett svårt förhållande. Att man visst kan ge det tid eller en diskussion (så länge inte för stora övertramp sker) för att se om det blir bättre, men man måste sätta en deadline så man inte går och tänker likadant efter tio år. Att en person inte behöver vara elak eller ond medvetet, hen verkar inte bara vara mogen för ett förhållande eller så är vi inte kompatibla med varandra utan att det är fel på någon av oss.
Åh så bra att du börjat prata om det. Vilket steg! :bow:
 
Att man inte får bete sig hur som helst bara för att man är osäker/haft en svår barndom/nyss kommit ur ett svårt förhållande.
Det är helt nödvändigt att var och en äger sitt problem; att vi inte accepterar att bli överkörda och ursäktar den andre för att...

Det är möjligen en förklaring. Det är aldrig en ursäkt. Och det är vederbörandes ansvar att ta tag i.
 
@Singoalla Jag har alltså samma invändning som @mandalaki

Du skriver ju att det "säkert i vissa fall" kan vara kläderna som triggat honom. Det är det jag invänder mot.

Jag skrev också: Troligen hade en våldtäktsman våldtagit ändå, eller hittat något annat att bli triggad av. Och att vi inte kan veta vad som riskerar att bli en trigger.

Jag står fast vid att klädval kan vara en trigger. Likväl som Volvon, pudeln eller dom hembakta bullarna. Det jag står fast vid är alltså att vi inte kan veta, och därmed omöjligt gardera oss för, vad som kan trigga en våldtäktsman.
 
Jag står fast vid att klädval kan vara en trigger.
Och det där hör vi ju redan tusen gånger om så varför är det så viktigt att slå fast? Det där är något som finns i varenda tjejs medvetande och som är otroligt allmänt sett som en sanning att det vi måste jobba på är snarare att slå hål på sanningen snarare än att argumentera för den - oavsett om man sen följer upp med "men man kan inte riktigt veta exakt vad som triggar".

Jag förstår alltså din poäng och förstod ditt inlägg. Men jag tycker att det är synd och onödigt att exemplifiera triggers med något så allmänt fastslaget som just kort kjol eller urringning. Det är allt.

Hade argumentationen endast varit "Vad som helst kan vara en trigger för en våldtäktsman vilket gör det omöjligt att skydda sig genom att välja specifika kläder..." hade jag inte sagt ett ord.
 
vi inte kan veta, och därmed omöjligt gardera oss för, vad som kan trigga en våldtäktsman.
Får jag bara fråga då; anser du att vi som kvinnor på något sätt har ansvar för att försöka se anledningarna bakom och försöka att inte "trigga" en ev våldtäktsman?
 
Och det där hör vi ju redan tusen gånger om så varför är det så viktigt att slå fast? Det där är något som finns i varenda tjejs medvetande och som är otroligt allmänt sett som en sanning att det vi måste jobba på är snarare att slå hål på sanningen snarare än att argumentera för den - oavsett om man sen följer upp med "men man kan inte riktigt veta exakt vad som triggar".

Jag förstår alltså din poäng och förstod ditt inlägg. Men jag tycker att det är synd och onödigt att exemplifiera triggers med något så allmänt fastslaget som just kort kjol eller urringning. Det är allt.

Hade argumentationen endast varit "Vad som helst kan vara en trigger för en våldtäktsman vilket gör det omöjligt att skydda sig genom att välja specifika kläder..." hade jag inte sagt ett ord.

Det jag gjorde var att jag lyfte vanliga argument som resulterar i "victim blaming", klädval ett utav dem och kanske det allra vanligaste exemplet. Därför kom det upp.

Problemet nu blir att jag blir tvungen att göra precis det som jag anser är fel, och anledningen till att jag skrev mitt inlägg. Jag lägger fokus på det här argumentet. Så därför vill jag inte lägga mer fokus på det då det redan fått för mycket uppmärksamhet. Det är alltså inte viktigt för mig att slå fast, som du beskriver det. Min poäng var endast och enbart att lyfta det som ett vanligt argument som resulterar i victim blaming.
 
Får jag bara fråga då; anser du att vi som kvinnor på något sätt har ansvar för att försöka se anledningarna bakom och försöka att inte "trigga" en ev våldtäktsman?

Men.. alltså :D

Jag tar det en gång till. Det jag har gjort nu är att jag har lyft vanliga argument som resulterar i victim blaming. Att en kvinna kan gardera sig för våldtäkter är ett utav dom argumenten. Alltså ett argument som resulterar i victim blaming.

Nej, jag anser inte att en kvinna har ansvar för att se anledningarna bakom och försöka att inte trigga en våldtäktsman.
 
Nej, jag anser inte att en kvinna har ansvar för att se anledningarna bakom och försöka att inte trigga en våldtäktsman.
Eftersom det är omöjligt och det är en stor fet jävla myt att kort kjol eller urringning skulle vara särskilda triggers.

Så bra, nu kan vi släppa det om vi vill. Tjejer kan ha på sig vad fan de vill, våldtäktsmän våldtar oavsett vad för kläder offret har på sig.
 
Det är intressant att läsa alla inlägg och allas erfarenheter. Jag var för ett antal år sedan på väg in i ett förhållande som jag kände kunde gå åt fel håll.
En person som i början var så hänsynsfull och sympatisk. Var så fin.
Sen efter några månader så var han fortfarande så men det kom kommentarer som gjorde att jag tex skulle få dåligt samvete om vi inte hade tid att ses. vilket innebar att jag flyttade mina aktiviteter efter honom trots att han aldrig gjorde detsamma och massa liknande saker som handlade om att jag omedvetet hade börjat ta orimligt mkt hänsyn och anpassa mig på ett sätt som han inte gjorde.

Det som fick mig att vakna till var när han en dag började göra vissa saker sexuellt med mig som jag tydligt sagt nej till. När jag ifrågasatte honom om detta fick jag bara ett svar att jag var löjlig och han började härma mig med fånig röst...
Då vaknade jag till och kände att "vad håller jag på med"...
och jag blev lite ställd då jag tänkte att hur kunde jag vara så blind...
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 469
Senast: Whoever
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 704
Senast: cewe
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 734
Senast: Pratsch
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp