Bukefalos 28 år!

Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Absolut skulle jag inte klaga om det vart fler lärare men jag tror inte det löser problemet. Om lärare fick bara just lärare och bara koncentrera sig på roliga och lärorika lektioner istället för som idag, tillbringa varje minut i klassrummet till ren uppfostran där man ska uppfostra utan att uppfostra. Dvs du ska få barnen att förstå att de ska hänga med på lektionen istället för att vägra gå in från rasterna, hitta på smeknamn till läraren, slå alla kompisar, möblera om klassrummen osv osv (här talar jag om främst 7 åringarna redan i ettan) men om en lärare säger ifrån till eleverna dröjer de inte många minuter innan föräldrarna är i telefonen och talar om att DERAS barn har minsan aldrig gjort något fel :banghead:

Staten kanske skulle lägga pengar på kurser för föräldrarna likt de man får gå innan man får barn fast något man kan få gå med jämna mellanrum under hela barnens uppväxt där föräldrarna kan få mer tips och stöd för hur man uppfostrar och säger nej till sina barn.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast det stämmer ju inte helt och fullt... De har visserligen fått en del mer resurser men de förväntas även att klara av en klass på 30 elever där 1/4 har särskilda behov, ofta med någon slags diagnos utan något extra stöd...

Mittåt. Du har rätt. jag uttryckte mig klantigt.

Det jag försökte säga var att skolan har mer PENGAR nu än någonsin. Fast de används inte vettigt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast i många delar förväntas ju föräldrarna lägga sig i även om vi inte vill. Min 10-åriga son t ex får drösvis med läxor som vi föräldrar förväntas kunna hjälpa till med. Det är ju enkelt när det handlar om t ex engelska men hans matte är helt olik den jag hade i gymnasiet och med det samt att vi som senast pluggat matte för 15 år sedan gör att det inte är särskilt lätt, eller kanske ens lämpligt för oss att försöka hjälpa barnen. Det har flera gånger lett till frustration och "vänta en stund så får mamma tänka till..." innan vi löst problemen.

Det enklaste vore ju om lärarna var lärare och vi föräldrar fick vara just föräldrar och inte både lärare och föräldrar. :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det där resonemanget som många har tycker jag är helt bakvänt. För min erfarenhet som lärare är att de flesta elever fungerar mycket bättre i små grupper. Mindre tjafs och lättare att koncentrera sig. = Skolan lär knappast bli sämre med fler lärare och mindre grupper. Blir resultaten inte bättre är det fel på undervisningen.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det där sista du skriver är väldigt intressant. För många är nog skolan stället som tar hand om deras barn när de jobbar. Inte just en skola.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast i många delar förväntas ju föräldrarna lägga sig i även om vi inte vill. Min 10-åriga son t ex får drösvis med läxor som vi föräldrar förväntas kunna hjälpa till med. Det är ju enkelt är det handlar om t ex engelska men hans matte är helt olik den jag hade i gymnasiet och med det samt att vi som senast pluggat matte för 15 år sedan gör att det inte är särskilt lätt, eller kanske ens lämpligt för oss att försöka hjälpa barnen. Det har flera gånger lett till frustration och "vänta en stund så får mamma tänka till..." innan vi löst problemen.

Det enklaste vore ju om lärarna var lärare och vi föräldrar fick vara just föräldrar och inte både lärare och föräldrar. :meh:

Och tänk vad skönt det hade varit för oss lärare om ALLA föräldrar hade lust att vara just det så att vi slapp vara det också...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det där sista du skriver är väldigt intressant. För många är nog skolan stället som tar hand om deras barn när de jobbar. Inte just en skola.

Jag förväntar mig att mina barn ska få kvalitativ undervisning när de är i skolan. Leka med kompisar m.m. kan de göra på fritiden (och rasterna).

Jag får ofta höra att min son t ex gärna snackar på lektionerna (han och alla andra killar i princip) och när man då frågar vad läraren gör åt saken - kvarsittning eller annat "straff" så får man höra att de inte "får" straffa :eek:
Vad är det liksom? Barn är ju inte dummare än att de fattar att behöver de inte göra något "tråkigt" så gör de ju inte det. Det blir ju inga konsekvenser alls.

Delvis *kl*

Jag tycker att det stora problemet är att skolan inte är auktoritär längre. Barn/ungdomar har ingen som helst respekt för skolan eller lärarna. Allting är liksom på deras villkor. Vill de inte så behöver de inte. Fuck you liksom. Det är den attityden många har och som sagt, det blir ju inga som helst konsekvenser. Min son kom t ex hem efter första skoldagen i ettan och deklarerarade högt att läraren sagt att föräldrar minsann inte fick var adumma mot sina barn.
Ja, det är ju rätt i sig men för en sjuåring innebär ju "dum" bara att man t ex tycker att de ska gå och lägga sig kl. åtta eller att de inte får godis mitt i veckan... and there it started :meh:
De får bara veta vilka rättigheter de har men det verkar inte som att skyldigheterna tas upp alls (har de inga sådana?).

Att den stora konsekvensen blir att de som vuxna kommer få gå på fas tre eller flippa burgare på donken istället för att kanske vara civilingenjörer är inget de greppar i så pass ung ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag förväntar mig att mina barn ska få kvalitativ undervisning när de är i skolan. Leka med kompisar m.m. kan de göra på fritiden (och rasterna).

Jag får ofta höra att min son t ex gärna snackar på lektionerna (han och alla andra killar i princip) och när man då frågar vad läraren gör åt saken - kvarsittning eller annat "straff" så får man höra att de inte "får" straffa :eek:
Vad är det liksom? Barn är ju inte dummare än att de fattar att behöver de inte göra något "tråkigt" så gör de ju inte det. Det blir ju inga konsekvenser alls.

Delvis *kl*

Jag tycker att det stora problemet är att skolan inte är auktoritär längre. Barn/ungdomar har ingen som helst respekt för skolan eller lärarna. Allting är liksom på deras villkor. Vill de inte så behöver de inte. Fuck you liksom. Det är den attityden många har och som sagt, det blir ju inga som helst konsekvenser. Min son kom t ex hem efter första skoldagen i ettan och deklarerarade högt att läraren sagt att föräldrar minsann inte fick var adumma mot sina barn.
Ja, det är ju rätt i sig men för en sjuåring innebär ju "dum" bara att man t ex tycker att de ska gå och lägga sig kl. åtta eller att de inte får godis mitt i veckan... and there it started :meh:
De får bara veta vilka rättigheter de har men det verkar inte som att skyldigheterna tas upp alls (har de inga sådana?).

Att den stora konsekvensen blir att de som vuxna kommer få gå på fas tre eller flippa burgare på donken istället för att kanske vara civilingenjörer är inget de greppar i så pass ung ålder.

Fast barn är ju inte dummare än att de vet att de kan skita i kvarsittningarna och dra ändå om det ska vara ett straff. Man får ju inte binda fast barnen eller låsa dörren, vilket jag tycker är bra att man inte får. Varför "straffar" du inte din son när hans lärare berättar det här?

Kvarsittning är också resurskrävande och jag skulle som lärare aldrig vilja sitta på min planeringstid och passa barn som inte kan sköta sig på lektionerna.

Straff funkar liksom inte längre, eftersom aga är förbjudet, och det vet barnen. De kan springa iväg, de kan skrika osv. Det "värsta" man kan göra som lärare är att ringa föräldrar, och långt ifrån alla bryr sig, och många tycker som du, att det är lärarens jobb.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nä, jag menade bara att det är svårt när många föräldrar faktiskt anser att det är skolan som ska fixa allt. Det är skönt med föräldrar som tycker att de ska vara föräldrar.

Däremot håller jag inte med dig om det där med straff. Jag tror inte på straff. Mina elever är med mig ändå, fastän jag inte kan eller får straffa dem. Trots att de är 15, dubbelt så stora som jag och skulle kunna skita i precis allt. Det har inte med vilka möjligheter till bestraffning jag har. Tror jag.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med tanke på hur du svarar tror jag du missuppfattat mitt inlägg totalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast jag skriver ju "straff" inom citationstecken - med det menar jag inte att man ska slå barnen (som någon annan uttryckte) eller dylikt utan att det måste bli någon form av konsekvens om man inte gör det man ska och inte lyssnar på läraren.

Jag tycker det är fel att barn/ungdomar inte har någon respekt för lärarna och skolan och hur mycket jag än försöker uppfostra dem hemma så hjälper faktiskt inte saker som att tuta i barnen att "föräldrar får inte vara dumma mot sina barn" (förklaring redan tidigare) mig i min roll som förälder utan tvärtom.
Och nej, jag säger inte att föräldrar ska vara "dumma" mot sina barn men nog sjutton måste man få ställa lite krav på dem - och det ska faktiskt skolan/lärare också kunna göra.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nej, det är det vi INTE ser resultatet av eftersom respekten för det saknas. Kommunaliseringen har ytterligare försvagat läraryrket och forskningens ställning.

Du är helt enkelt helt fel ute. Vi behöver inte fler pekpinnar/reformer från lekmän som Göran Persson, Jan Björklund och föräldrar som inte har kunskap eller erfarenhet. Det är där en stor del av felet finns. Bort från det. Nu!

Vi behöver reformer baserade på kunskap, erfarenhet och forskning - med mer makt till de som har kunskapen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det där resonemanget som många har tycker jag är helt bakvänt. För min erfarenhet som lärare är att de flesta elever fungerar mycket bättre i små grupper. Mindre tjafs och lättare att koncentrera sig. = Skolan lär knappast bli sämre med fler lärare och mindre grupper. Blir resultaten inte bättre är det fel på undervisningen.

Bara prova bena ut ditt inlägg, vilket av mina resonemang menar du? Att barnen idag har dålig uppfostran hemifrån?

7åringar som tar med sig kniv till skolan, vägrar gå in efter rasterna och kallar samtliga lärare för horer & fitter och kommer med rena dödshot, barn som vägrar delta i all form av undervisning trots att vi sällan arbetar i böcker utan hittar på praktiska lärande situationer- föräldrarna vägrar erkänna att det finns ett problem med motiveringar i stil med "ja men hemma är det inget problem för då kan de göra som de vill" och det värsta av allt att det inte är bara ett barn.

Sedan kommer vi till invandrande föräldrar som känner sig helt handfallen när de inte får bestraffa sina barn i form av aga som de använt sig av i hemlandet. Barnen löper amok och skriker "varför ska jag lyssna på er ni slår mig ändå inte". Visst provar man ge råd som lärare men dessa föräldrar skulle behöva mer ingående kurser hur de ska hantera vardagen.

Men självklart är smågrupper och mer lärare än bit på vägen men jag tror tyvärr att det inte räcker ända fram trots bra undervisning med engagerad lärare.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ett stort problem tror jag är att ledarna är så dåliga. Om det är kommunalpolitikerna eller rektorerna som är grundproblemet vet jag inte. Lärarna uppmanas att göra allt för att hålla lärare och elever nöjda. När en konflikt mellan elev och lärare inträffar så tar (de exempel jag känner till, gymnasienivå) rektorn elevens sympati. Är det här den mörkaste baksidan med friskolor? Kanske. Det är så uselt chefskap så jag blir upprörd varje gång jag hör talas om det. Ett annat exempel på dåligt ledarskap är att det saknas respekt för varandra, det accepteras att både anställda (chefer och ickechefer) och elever talar nedsättande till varandra.


Om bara eleverna (och föräldrarna) fått lära sig i tid hur de förväntas uppföra sig och vilka krav som ställs på dem så hade det säkerligen gått att få dem att ta lite ansvar för sitt lärande.

Vad är det i t ex finland som gör att de har så bra skolresultat där?

Jag måste avsluta med en reflektion som dök upp när jag läste på Ungdom. Det är många unga som fullkomligt struntar i sin omgivning (utanför kompiskretsen). Tråden handlade om utmanade kläder och det verkar som om de flesta tycker att det är ok att klä sig som de vill bara de själva är bekväma. Att även omgivningen skulle vara bekväma med deras klädsel var oviktigt som jag tolkade det. Det här synsättet är inte så trevligt. Var har allmänt hyfs tagit vägen?

Jag måste också flika in en insändare som var för ett tag sedan i lokaltidningen om en flicka som tyckte att det var orimligt att hon inte kunde få högsta betyg i allt. http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/ar-ett-a-vart-min-halsa(4122303).gm
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Tänk om lärare bara fick vara lärare. Jag påstår att det blir mindre av det sociala tjafset med mindre grupper. De allra flesta barn ändrar beteende i en liten grupp. Till det bättre. Så det bakvänd är att grupperna ska vara lika stora, men det är barnen som ska sluta bete sig. Men de kanske helt enkelt inte kan den miljön de befinner sig i?

Alla har inte nerver nog att bli pilot. Alla barn kanske inte kan bete sig i en stor grupp.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast det stämmer ju inte helt och fullt... De har visserligen fått en del mer resurser men de förväntas även att klara av en klass på 30 elever där 1/4 har särskilda behov, ofta med någon slags diagnos utan något extra stöd...

En fjärdedel med särskilda behov? Vad har du för kunskaper i statistik? Helt orimligt att det skulle vara så.

Nej, jag tror snarare att det ofta handlar om icke-tillräcklig-pedagogisk förmåga hos läraren.

Vem avgör behovet och varför har man behov?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jo du, vad flera decenniers veteskaplig pedagogik lett till det är det vi ser resultatet av. Ämneskunskap och intresse för människor är det som gäller, ingen lärare jag haft som intresserat sig för pedagogik har varit bra, snarare regelmässigt katastrofala och samtliga riktigt bra lärare har varit mycket kunniga i sina ämnen.

kl.

Lärarna behöver befrias från administrativa uppgifter, få större frihet att utforma sin undervisning, få tillbaka sina lediga lov och skolmiljön behöver saneras. Det är huvudpunkterna, höjd lön vill väl alla ha men det är inte lönen som driver duktiga lärare till att välja yrket.

Instämmer med dig ang ämneskunskap, men man måste också tycka om att dela med sig, att undervisa och tycka om sin elever! Tre viktiga "ben" där inget får saknas, anser jag.

Vad gäller frihet att utforma undervisningen så har lärare mycket stor frihet. Kanske till och med för stor då likvärdigheten kan gå förlorad samt att varje lärare "uppfinner hjulet gång på gång".

Här finns en kille som gjort mkt som vilken mattelärare som helst kan ha glädje av (gymnasiet). Finns ingen anledning att göra allt själv. Många, många lärare delar generöst med sig och det finns mycket välgjort material att ta del av för den som vill utveckla sin pedagogik.

Flipped classroom
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nej lösningen är inte fler lärare utan att vi använder våra resurser bättre och är flexibla, vi måsta inse att alla lär sig bäst i olika takt, går det för långsamt tappar man intresset och utvecklas inte och går det för fort ger man lätt upp eller förstår inte och då utvecklas man inte heller.

Våga dela upp elever i olika grupper beroende på nivå så att alla får samma förutsättningar att utvecklas. Det kräver inte fler lärare utan istället samarbeten mellan de lärare som finns.

Använd teknik. Idag lär sig många elever mer matte av klipp på youtube än av riktiga lärare eftersom de som skapat klippen ofta är mycket pedagogiska och man kan stoppa, spola, se om precis så mycket som man behöver för att förstå. Utnyttja alla de möjligheter som finns idag så får lärarna mer tid att stötta, svara på frågor, lösa problem, se över utvecklingen istället för att förklara i en takt som bara passar max 50% av eleverna.

och om man har nått målen i en del ämnen men inte i andra, ta av tiden för de man nått målen i och lägg på det man behöver mer tid i.

Kort sagt: Skolan behöver bli mer flexibel.

Jag har mycket åsikter om skolan därför att jag minns hur det var att gå i skolan både när man var uttråkad för att man redan kan allt och när man inte förstod och inte vågade fråga eftersom man inte ville känna sig dum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp