Bukefalos 28 år!

Är slakt enda alternativet vid spatt?

Lill76

Trådstartare
Köpte en "fullt frisk" häst för drygt ett år sen som senar visade sig ha spatt. Veterinären sa att hon är lite tät i glidlederna och kommer funkar som hobbyhäst. Hon är bara 5 år och fullt rid och körbar utan hälta nu. Tyvärr är det så att jag pga ekonomin måste göra mig av med hästen och det verkar omöjligt att få henne såld. Jag är helt ärlig i min annons o då såklart är det ingen som är intresserad. :(
 
Hur kom det sig att man upptäckte spatten?
Utredning av hälta?

Det är nog svårt att hitta en köpare till en femårig häst med spatt, ja.
 
Hur kom det sig att man upptäckte spatten?
Utredning av hälta?

Det är nog svårt att hitta en köpare till en femårig häst med spatt, ja.
Hon var lite orytmisk och skev i sitt bäcken och kiropaktorn o jag kände att det var bäst att nysta lite i var skevheten kom ifrån. och vid röntgen hittades spatten.
 
Hon var lite orytmisk och skev i sitt bäcken och kiropaktorn o jag kände att det var bäst att nysta lite i var skevheten kom ifrån. och vid röntgen hittades spatten.

Ah.
Med andra ord en ung häst som inte är fräsch och som redan utvecklat spatt.

Avlivning låter faktiskt i mina ögon som ett rimligt alternativ om du inte själv kan ha kvar den och ge all omvårdnad och tid som den hästen antagligen behöver.
Hästen har ju hittills inte fungerat som hobby-häst?
 
Ah.
Med andra ord en ung häst som inte är fräsch och som redan utvecklat spatt.

Avlivning låter faktiskt i mina ögon som ett rimligt alternativ om du inte själv kan ha kvar den och ge all omvårdnad och tid som den hästen antagligen behöver.
Hästen har ju hittills inte fungerat som hobby-häst?
Jo hon har funkat - jag köpte henne från travet och där funkade hon inte för hårdträningen. Men jag börjar också förstå att det enda alternativet är slakt, men det känns tufft då hon är väldigt levnadsglad och arbetsvillig. Men jag hade ju heller aldrig köpte henne om jag visste det jag vet idag.
 
@Lill76: Jag var tyvärr tvungen att ta bort mitt 8-åriga SWB-sto pga spatt. I hennes fall var det inte ett svårt val, hon hade ont i hagen men framförallt behövde hon jobba. Hon hatade att bara skrota i en hage.

Så tyvärr, med hästens förutsättningar och ålder skulle jag säga att det är bättre att ta bort henne. Det är inte roligt men då undviker man ju att hon blir en vandringspokal vilket jag tror är en stor risk i hennes fall.
 
Köpte en "fullt frisk" häst för drygt ett år sen som senar visade sig ha spatt. Veterinären sa att hon är lite tät i glidlederna och kommer funkar som hobbyhäst. Hon är bara 5 år och fullt rid och körbar utan hälta nu. Tyvärr är det så att jag pga ekonomin måste göra mig av med hästen och det verkar omöjligt att få henne såld. Jag är helt ärlig i min annons o då såklart är det ingen som är intresserad. :(
Nej, avlivning är nog generellt inte det enda alternativet vid spatt, men jag hade heller aldrig köpt en häst med dessa förutsättningar. Så i ditt fall är det kanske tyvärr det enda alternativet... :(
 
@Lill76: Jag var tyvärr tvungen att ta bort mitt 8-åriga SWB-sto pga spatt. I hennes fall var det inte ett svårt val, hon hade ont i hagen men framförallt behövde hon jobba. Hon hatade att bara skrota i en hage.

Så tyvärr, med hästens förutsättningar och ålder skulle jag säga att det är bättre att ta bort henne. Det är inte roligt men då undviker man ju att hon blir en vandringspokal vilket jag tror är en stor risk i hennes fall.
Ja vandringspokal vill jag abslout inte att hon ska bli - hon har haft det tillräckligt tufft när hon gick på travet.... Kom till mig som ett benrangel men enligt ägaren var hon bara ett par veckor från startform.... :cry:
 
Ja vandringspokal vill jag abslout inte att hon ska bli - hon har haft det tillräckligt tufft när hon gick på travet.... Kom till mig som ett benrangel men enligt ägaren var hon bara ett par veckor från startform.... :cry:

Jag träffade mitt sto första gången när hon var 3 månader och hämtade hem henne när hon var 6 månader och hon blev som sagt åtta år :cry:
 
Jag träffade mitt sto första gången när hon var 3 månader och hämtade hem henne när hon var 6 månader och hon blev som sagt åtta år :cry:
Det är så trist när man ska behöva ta bort dom.... Men man får se de som att man befriar dom från lidande - men jag tycker det är lika jobbigt varje gång... Det är min 6:e häst som måste tas bort...
 
Spatt går att behandla, men det är viktigt att det är "rätt" glidled som är drabbad. Min egen har spatt i båda sina bakben, och har tävlat på hög nivå inom reining efter behandling. Min fick spatt som 5-åring.
Vissa raser är mer drabbade än andra och Quarter (som jag har) är otroligt hårt drabbade. Som jag fått lära mig så beror det till stor del på att man avlat ganska raka haser inom rasen.

Som jag förstår det så har TS ett varmblod/travare? En sådan med spatt kan nog dessvärre vara otroligt svår att sälja eller ens ge bort. Om hon inte har ont av att gå i hagen så kanske du kunde lämna bort henne på livstids foder till någon som vill ha en sällskapshäst? Eller ta bort henne. Hellre det än att hon får vandra runt...
 
Köpte en "fullt frisk" häst för drygt ett år sen som senar visade sig ha spatt. Veterinären sa att hon är lite tät i glidlederna och kommer funkar som hobbyhäst. Hon är bara 5 år och fullt rid och körbar utan hälta nu. Tyvärr är det så att jag pga ekonomin måste göra mig av med hästen och det verkar omöjligt att få henne såld. Jag är helt ärlig i min annons o då såklart är det ingen som är intresserad. :(
Jag vet en del hästar som tränar och tävlar aktivt med spatt. Inga problem alls sålänge man anpassar livet efter spatten. Som dom jag känner till som måste hållas igång tex, dom kan man inte ställa av på vila osv. Sen finns det säkert en del som lider av spatten oavsett situation men det är inte min erfarenhet.
 
Med tanke på att många fd travare skänks bort så känns det ganska omöjligt att hitta en seriös köpare till en häst med den skadehistoriken. Det går säkert men frågan är hur många år det tar.

Hade det varit min häst hade jag avlivat.
 
Hej!

Jag har en spatthäst, men hon har inte känt av sin spatt så värst mycket (är det aldrig behandlad och mår bäst av att jobba ordentligt). Men jag kan förstå att man inte vill chansa och köpa en häst med känd sjukdom. Det finns så många "hela" hästar därute att en med lite skador (och dessutom travare) för de flesta inte är intressant alls :-(

Jag har inga råd att ge, tyvärr. Min tjej kommer aldrig säljas, hon får vara hos mig tills hon dör. Nu har du inte den möjligheten och då kanske det är bättre att låta hästen somna in.

/Lavinia

Köpte en "fullt frisk" häst för drygt ett år sen som senar visade sig ha spatt. Veterinären sa att hon är lite tät i glidlederna och kommer funkar som hobbyhäst. Hon är bara 5 år och fullt rid och körbar utan hälta nu. Tyvärr är det så att jag pga ekonomin måste göra mig av med hästen och det verkar omöjligt att få henne såld. Jag är helt ärlig i min annons o då såklart är det ingen som är intresserad. :(
 
Vår gammelman fick något som benämns som spatt, i hans fall var bakben utslitna dock utan inflammation. Men det var glidleder som var påverkade, allt i hasled benämns som spatt. Han sprutades med hyalonsyra, därefter fick han det oralt. Gammelman blev 28 år, men då var glidlederna slut, han fick därför trava vidare. Du har en häst som inte är attraktiv i många ögon trots att den är frisk. Så jag kan nog känna att du bör söka alternativ som inte inkluderar en ny människa för hästen.
 
Tror inte att många seriösa hem vill ta sig an en sån häst just för att de vet vad det innebär.

Hade hellre avlivat än riskera fel hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 426
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 549
Senast: Flixon
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp