Bukefalos 28 år!

Är strömming bättre än torsk till hona som ska upp i vikt?

N

NinaNina

Min skogishona på sju månader kunde gott lägga på sig lite mer hull.

Hon äter normalt Hills Kitten, men får kokt torsk som tillskott eftersom hon verkligen älskar det.
Har ni provat med kokt, mosad strömming (rå äter hon inte, men de tjocka kastrathanarna smaskar glatt i sig) och eftersom strömming är en fetare fisk än torsk så borde det väl vara bättre?

Vad tror ni?
 
framför allt är strömmingen inte utrotningshotad medan torsken är det.
 
Ger du fisk väldigt ofta? Det är inte så lyckat för små kattmagar. Strömming kan ge svår foderallergi om den ges för ofta - om det är exakt samma med torsk vet jag inte.

Men om hon bara är sju månader och äter bra av torrfodret - kan du inte se tiden an lite, hon har ju inte vuxit färdigt än.

mandalaki
 
Oj, det låter inte bra med foderallergi... :crazy:

Jag ger dem fisk varje dag...
Jovisst, egentligen borde jag bara försöka coola ner mig, men hon ser så attans ranglig ut.
Väger drygt 3 kg, så hon är ju inte superliten, men smal... :confused:
 
Nu borde nån som vet mer än jag rycka in här... Men jag tycker att det låter mycket med fisk varje dag.

mandalaki
 
Torsk är ju jättemagert, så jag tror inte att det ger så mycket hull.
Strömming är fetare, men det är fel sorts fett för katter. För mycket strömming kan ge E-vitaminbrist hos katter, eftersom fettet i fisken hindrar kattens upptag av vitaminet.
Fisk är över huvudtaget inte en naturlig föda för katter.
Kan du inte ge tex köttfärs blandat med äggula eller smör eller likn?
 
Jo, köttfärs äter hon också.
Brukar ni ge det rått direkt, eller fryser ni in det först?

Ska man ge nötfärs (visserligen lägre fetthalt, men jag tror det är smakligare)?
 
Varför skulle nötfärs vara smakligare? Jag brukar ge blandfärs, både fryst och färsk. Det brukar visserligan bara handla om en liten smakbit, inte stödutfodring.
Vill du vara på den säkra sidan, så frys färsen först.
 
Det är nog mina personliga värderingar, blandfärs kan nämligen lukta lite "gris" ibland... :smirk:
 
Jo, men ger man rå fläskfärs finns risk för överföring av bla trikinier (mindre vanligt i sverige) och toxoplasmos. Men jag brukar ge jag med, jag tror inte risken är så stor.
 
Jag säger som de andra, dra ner på fiskintaget. Dels är fisk magert så mer hull lär hon inte få. Sedan har jag hört av en amerikansk veterinär att katter som äter mycket fisk kan få urinvägsproblem, främst då urinsten hos hanar. Överhuvudtaget blir näringsbalansen fel när man ger fisk varje dag. Vill man ge något gott varje dag bör man variera sig.

För att få upp hullet på en katt kan man dels ge kattungemat eller så kan man ge "tillskott" i form av nötfärs eller blandfäs, jag föredrar nötfärs (katterna också), grädde och äggula. Färsen kan man ge rå direkt ifrån paketet om man ger samma dag, annars brukar jag vilja frysa det först, för säkerhets skull.
 
OK, tack för alla svar.
Vi drar ner på fiskintaget då och stödutfodrar med lite nötfärs + äggula eller grädde.

Som jag skrivit tidigare så får hon ju redan kattunge/ungkattsfoder (Hills Kitten) så jag vill abra ha ngt smakligt att komplettera med.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vad vågar man ge en misse med FLUTD? Han tycker inte burkmat är särskilt god (matvägrar allt som oftast). Torrfoder (Hills urinary)...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 205
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp