Är veterinären inkompetent?

Ja det tycker jag också! Nu har jag ju främst varit där för just hudproblemen (och avlivningen :( ) och den veterinären är hur bra som helst.

Ja, jag har bara varit där vid mindre grejer, men paret som äger (ägde? Är väl Anicura nu) kliniken är fantastiska tycker jag :)
Jönköpings djursjukhus åker jag inte till om jag inte absolut måste, pga flera dåliga personliga erfarenheter.
 
Ja, jag har bara varit där vid mindre grejer, men paret som äger (ägde? Är väl Anicura nu) kliniken är fantastiska tycker jag :)
Jönköpings djursjukhus åker jag inte till om jag inte absolut måste, pga flera dåliga personliga erfarenheter.
Frun i paret är den som vi har gått till. Dock föredrar jag faktiskt Anderstorp för mindre saker. Ixi avgudade verkligen dom veterinärerna
 
Höll kvar? Det är inget fängelse vi talar om. Du har när som helst rätt att hämta hem din hund, så länge den inte är så dålig att det skulle strida mot djurskyddslagen att skicka hem hunden. De måste ju i samråd med dig bestämt att hunden behöver vara kvar ytterligare en natt.
Förresten är det ju i allra högsta grad så att din hund hade kunnat ha någon autoimmunsjukdom. Veterinären säger inte saker för att vara taskig och skrämma upp folk - varför skulle de göra det?
Att få en reaktiv artrit/polyartrit i samband med mag-tarmproblem är inte alls ovanligt och det går över när själva grundproblemet (magen) blivit bättre/botats. Ibland blir det dock inte bättre, för att samma symtom kan bero på andra autoimmuna sjukdomar som kan ge symtom både från leder och mage. Det är bättre att informera om olika möjliga diagnoser i tid, så att djurägaren kan vara delvis förberedd på om det faktiskt visar sig vara något tråkigare.
Jag tar lite illa upp av hur du skriver, det insuerar att veterinärerna bara vill tjäna pengar och vara taskiga mot folk och djur.
Jag talar inte för hur alla veterinärer beter sig.

Men den veterinären la BARA fram de hemskaste diagnoserna, inte ett ord om att hon skulle kunna bara ha ont i magen, trots att jag sitter där som ett vrak och är helt utom mig av oro.
Deras "förslag" att hon skulle stanna i en dag till och en dag till lades fram som om det skulle vara ödesdigert att ta hem henne, och det var inte förrän när jag väl var där för att hämta henne som jag fick reda på att det var magont hon hade haft (precis som de misstänkt också, trots att de inte sagt ett ord om det till mig). Det var inte heller förrän jag skulle hämta henne som jag fick reda på att hon hade mått bra redan sent på samma kväll jag lämnat henne. Alltså hade de målat upp en felaktig bild av hur viktigt det var att ha kvar henne där i två hela dagar.

Istället för att säga att "det kan vara en autoimmun sjukdom som reumatism" och måla en bild av att hunden fortfarande mår dåligt i två dagar till när den egentligen mår bra så hade de ju kunnat säga "det är antagligen magont, men kan också vara något värre, som en autoimmun sjukdom" och skicka hem hunden dagen efter när den faktiskt mått bra sen kvällen innan och ingenting pekar på att det skulle vara något värre.

Jag säger inte alls att alla veterinärer är så, jag säger inte ens att veterinärerna på den kliniken alltid är så. Jag har varit där förut och varit nöjd, men den här gången tycker jag de skrämde upp mig och ville ha kvar hunden i onödan.
 
Jag tycker det är ganska trist attityd av lekmän att självklart tycka att det ena och det andra som veterinärer gör är i onödan på ett sorts medvetet illvilligt vis. Hur många har själva en tillräcklig kunskap för att veta om något är i onödan eller inte? I efterhand kan man ju se att det var i onödan, men med de kort som veterinärer har på hand tror jag att de gör allt för att djuren ska må så bra som möjligt och självklart säkrar de hellre lite i överkant.
 
Vi har haft återkommande besök hos veterinären sedan vår samojed 3,5år var 4 månader gammal. Återkommande öroninflammtioner, ögoninflammationer, svamp på tassar, förlust av pigment. Och förra veckan var vi där för att han hade fått sår på nosryggen, öronsnibbarna och utslag/blåsor vid pung samt förhud.
Vi fick då en salva utskrivet som vi skulle smörja och tvätta med klorhexidinspray, samt stronghold mot skabb.
Vi gav skabbmedlet och vi tvättade och smörjde. Allt försvann! Vi hade ett planerat återbesök idag och igår såg jag att det har kommit ytterligare symtom. Han har nu fått en grå/blå hinna över ögat och fått brunt klegg i ena örat.

Veterinärbesöket idag alltså:
Ögat hittar dem inget fel på trots att dem ser att det inte ser normalt ut, dem kollar trycket i ögat och kollar så det inte är någon näthinneavlossning vilket det inte såg ut som enligt veterinären. Sedan kollar dem örat och tar odling. Vilket påvisar en start på jästsvampinfektion. Utslagen såg fina ut men hon reagerade på att han hade några små sår vid läpparna vilket han får i samband med pigmentförlusten. Pigmentförändringarna kommer och går också. Han har varit på tidigare allergiutredning som veterinären gav upp då pigmentförlusten fortsatte trots allergifritt foder. Det FÖRSTA veterinären säger när vi kommer in i rummet är '' Oj här är en kille med ont i benet'' Vi förklarar att han inte alls har ont i benet utan att han haltar pga en steloperation i handleden för 3 månader sedan. TROTS detta så fick jag smärtstillande tabletter utskrivna på recept. Varför lyssnar hon inte på vad jag säger? Starka sådana också.

Hon tror att det skulle kunna vara autoimmun sjukdom eller att det är diabetes ( trots att blodproverna visade ett normalt blodsockervärde? )

Receptet innehöll alltså:
Kutan lösning - för örat
Maxidex - för ögat
Isathalmic - för ögat
Stronghold - '' ifall de är skabb''
Samt Canidryl tabletter för ''smärta'' som inte finns..
Detta kalas gick alltså på 3400kr och medicinerna 800kr. Det känns som att veterinären mjölkar pengar då de aldrig finner en lösning men bara skriver ut preparat på preparat för att göra någon slags uteslutningsmetod, är trött på detta och kommer heller inte ge honom några smärtstillande.

Någon som varit med om liknande?
Jag kan tycka att det låter som att din veterinär iaf inte klarar av att reda ut det.
Ni behöver nog kolla någon annan veterinär.
Att droppa Maxidex i ett öga som är grått (ev hornhinneskada) låter inte bra, man borde verkligen veta vad som är fel innan man börjar behandla.
En eliminationsdiet är (som nämnts tidigare) ganska avancerat och man behöver definitivt stöd från en veterinär som är riktigt bra på sånt.
Sedan kan hunden också ha en atopi (omvärldsallergi, som pollen, kvalster osv) och då kommer eliminationsdieten inte hjälpa (alls eller bara delvis). Ett pricktest KAN ge svar/antydning på vad hunden inte tål, men det är inte 100% säkert svar. Att allergistäda hemma(slänga ut mattor, skaffa allergiöverdrag till säng/täcke/kuddar, bara våttorka golven, bada hunden ev en gång/vecka med klådstillande och återfuktande schampo OCH förvara ev torrfoder i frysen vilket inaktiverar de kvalster som kan finnas där) tycker jag ger ett mycket tydligare svar.
/en som har vovve med både foderallergi, atopi(som inte visade något på pricktest) och div problem med ögonen..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp