Bukefalos 28 år!

Ärr efter gaffelbandsskada

H

hoppeflikkan

Hej!
Min häst, d-ponny sto på tolv år, har haft en gaffelbandsskada på vänster fram på insidan i antagligen snart ett år. I slutet av föra sommaren/början på hösten, blev hon lite förändrad. Lite slöare, stannade på hinder. Jag trodde att det berodde på att pälssätnningen började, de stallades in och att ridskolan som hon är med på tre gånger i veckan startade.
Hon började halta för åtta månader sen men vet upptäckte inte skadan förrän ett bra tag efteråt. Hon hade en liten förändring på insidan av vänster fram men vet tyckte att det var så lite att det inte var lönt att kolla så hon fick vila i två veckor. Efter ett tag blev hon halt igen och behandlades då för kotledsinflmmation. Men då hon blev halt igen krävde jag att de skulle kolla vänster benet och då hittades en gaffelbandsskada.

Ingen behandling, bara vila i först mindre hage och sedan vanlig. Skrittade på asfalt och fick efter ca fem månader börja sätta igång henne. När jag travat på ett tag blev hon halt igen och fick då vila ett tag och skulle sen börja om. Nu har det gått fram och tillbaka under sommaren, när jag börjar trava och kommit igång i ett par minuter blir hon "halt". Hon går lite konstigt men verkar inte ha ont. Ringde vet och beställde tid men när det blev dags var hon inte halt och benet var väldigt fint så han tyckte inte att det var lönt (dock inte samma veterinär som inte tyckte att det var lönt att kolla vänsterbenet vid första besöket) att jag kom, utan sa åt mig att fortsätta framåt och komma tillbaka om ett par veckor, hur det än var.

Hade ut en massör och sadelutprovare förra veckan (har ridit barbacka sen april då jag inte har haft en sadel som passat).
Massören tryckte på en akupunkturisk punkt eller vad det nu hette och sa att den visade på att hältan var på tillbakagående och att jag skulle skritta en vecka till. Hade dessutom spänningar i nacken, ryggen, triceps, högerbogen och höger höft.

När jag känner på benet är det oftast bra, ibland är det till och med nästan likadant som det andra. Men vissa dagar, spec när det är varmt, är det som en liten "svullnad" precis nedanför griffelbandets slut. Blir bättre efter ridning.
Har börjat använda Back on track på henne nu. Benet har inte varit anmärkningsvärt varmt sedan jag beställde tid förra gången hos vet.


Nu blev det verkligen långt, men jag skulle uppskatta det så mycket om någon tog sig tid att hjälpa mig!



*Är det vanligt att de får som ett ärr efter en sådan skada, som förändras lite (handlar om millimeter) dag till dag?

*Kan hennes knackiga gång bero på det som massören hittade, mer än på skadan? Den går över när man ridit en stund.

*Hur har era hästar med gaffelbandsskada som gått upp och ner kunnat fortsätta sin "karriär"? Har de kommit tillbaka helt?

*Någon med erfarenhet av BoB på denna sortens skada?

*Är en sån här skada ärftlig? Vill betäcka henne nästa sommar men vet inte om det går?

*Vad gör jag för FEL när det kommer tillbaka så här? :(


Nu låter jag väl som en okunnig med alla mina frågor men vill bara vara säker!
Otroligt tacksam för svar!
Kram Frida
 
Sv: Ärr efter gaffelbandsskada

Alltså, jag tycker det låter som du fått ganska bristfällig hjälp och vaga instruktioner från de veterinärer du anlitat. Har du varit på klinik med henne nu sen hon började vara oren igen?

eftersom det låter som om skadan gick oupptäckt ganska länge, så har ju skadan på gaffelbandet blivit grövre än om den behandlats tidigare. Hästens mönster som du beskriver, dvs att den blir halt hela tiden återkommande så fort du ridit ett tag, säger mig att skadan INTE är utläkt över huvud taget, och hennes vilo intervaller har varit för korta. Du behöver omgående åka in till klinik igen och göra en ny genomgång för att fastställa graden av skada på gaffelbandet, denna skada rent generellt kräver LÅNG konvalecens och det är väldigt viktigt att det följs, då skadan annars kan vara mkt svår att över huvud taget läka ut. Hur pass väl skadan läker är hårt knuten till både hästens ålder och vart på gaffelbandet skadan sitter.

så in till klinik BUMS och kräv att de går igenom hästen och ställer en ordentlig diagnos med ett ordentligt direktiv till dig hur hästen skall behandlas som konvalecent. för varje dag du rider på skadan,eller väntar med att kolla, blir det svårare och svårare att få bukt med den.

en gaffelbandsskada orsakas av ett trauma, alternativt övertänjning, dvs överansträngning, den är inte ärftlig. Men hästen behöver komma under behandling omgående. Hästen behöver både gås igenom via vanlig hältutredning men även ultraljud vid detta laget för att fastställa skadans omfattning. Ibland även röntken ovanpå det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ärr efter gaffelbandsskada

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
Bristfällig hjälp har jag inte fått, det tycker jag inte. När jag var där sista gången visade ultraljudet att det var bra, men inte hade stabiliserat upp sig riktigt än så hon behövde röra på sig. Följde vets ordination men tog det ännu lugnare.
Men eftersom att vila är det som läker ut det och hon har vilat nu och verkar bra så kanske det faktiskt är bra...? Eller vad tror du? Det är självklart inte så att jag drar mig för att åka till veterinären, behöver hon det så åker jag, allt ´för att hon ska bli frisk. Men det känns onödigt när hon inte verkar må dåligt.
 
Sv: Ärr efter gaffelbandsskada

Eftersom hästen haft hälta som återkommit nu under sommaren som du skriver, så skulle jag inte chansa och rida vidare, utan jag skulle åka in för en ny bedömning via ultraljud, på gaffelbandet. Om veterinären säger att det inte är lönt för att hon inte uppvisar hälta, så är det skitsnack enligt mig, det är en säkerhets aspekt och ganska standard att göra en utvärdering av statusen innan man rider igång hästen igen. Just för att det är så känsligt med gaffelband, om skadan gått upp igen, varje gång den går upp blir det mer och mer svårläkt.

sen vet jag inte om du fått ordination för hur du ska sätta igång henne? med gaffelband så är det viktigt att de får gå på hårt och fast underlag, de ska absolut inte motioneras i djupa eller ojämna och ostadiga underlag på mycket länge under ingångsättningen.

kort och gott: åk in och få en bedömning inklusive ultraljud på gaffelbandet igen. att det ska vara svullnad som kommer och går, är INTE standard, utan det tyder på att det pågår ngn process där fortfarande,som inte är utläkt.
 
Sv: Ärr efter gaffelbandsskada

Vi ska beställa tid nu innan jag börjar sätta igång henne. Känns bäst att veta att allt är okej innan jag kör igång.
Men den veterinären jag har nu litar jag på, han kollar igenom hästarna grundligt (har praktiserat där, så vet hur han gör med alla andra också) och tar det seriöst.
Tack för att du tog dig tid :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 510
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp