Bukefalos 28 år!

Äter allt hon kommer åt - vad göra?

MiniLi

Trådstartare
Vår valp, 7 månader ridgeback, är väldigt matglad. Hon får RC maxi junior två gånger/dag, totalt 10 dl.
Vi tränar även ganska mycket så det slinker ner en hel del godis i olika former, allt från frolic till korv.
Utöver detta så äter hon allt hon kan komma åt. Hästbajs, goda saker i naturen, sitt eget bajs, kattmat, blockljus osv..
Känns lite "hetsätande".

Hemma ser vi till att hon inte kan komma åt något, men när man är ute är det svårare. Visst, ständigt kopplad är ett alternativ men det är skönt att kunna ha henne lös tex i stallet..

Är det verkligen normalt?
Kan det vara så att hon är hungrig och behöver mer foder?
Eller handlar det om att vi måste lära henne att man inte får äta allt man kommer över?
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Vissa unghundar "testar" allt med munnen!

Att lära in ett "spotta ut" kommando är ofta bra, då allt faktikst inte hör hemma i en hundmage.

Mina enda tips är att undvika att ha henne lös där det finns stor risk för ätande, att ge henne lite annanas-juice i sin egen mat - då det brukar försämra smaken på det egna bajset - och sedan plocka ut allt du hinner ur munnen på henne innan hon svalt!

När mina föräldrars numera 8 åriga labbe var ung minns jag att min pappa ofta suckade "Jag har oftare handen i hundens mun/hals än jag har hansdkarna på mej på promenaden!"

Tack och lov växer de flesta hundar ur detta med lite hårt arbete från oss två-benta och med ökad ålder!

/Swat
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

min hund gjorde samma sak och veterinären sa åt mig att mata henne med morötter, det är tomma kalorier och mättar magen.

Det gick ju så långt på min att hon kräktes minst en gång per dag pga allt som hon vräkte i sig och var tvungen att ha munkorg på.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Är hon hungrig så är morötter utmärkt, det tar ett tag för dem att tugga dem i sig också;)

Men annars så är det klassiska ordet "släpp", "loss", eller "spott ut". Jag har 2 matvrak och "släpp" är definitivt ett av orden jag använder mest i vardagen...
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Instämmer.
En del saker dom sätter i sig kan ju vara direkt dödliga, vet bl a en RR som dött av att äta hästbajs som var toppat med avmaskningsmedel.

Själv har jag spontant uppfunnit kommando som usch, blä etc med totaläckelröst.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

delvis kl

Vi brukar stoppa i henne morötter ibland - det gillar hon!
Tror ni det är en ide att börja med ett tredje mål där vi bara ger morötter? Eller funkar det lika bra att lägga på morötter till den vanliga maten?

Fundering..
Hästar lugnar sig ju oftare med maten om de får fri tillgång - gäller samma för hund?
Fri tillgång på morötter?
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Du kan även ge fri tillgång på popcorn. Poppade utan salt och inte med smörsmak.
Ger bra utfyllnad i magen.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Ah okej!
(undrar om jag kommer kunna hålla mig borta från hundmatskålen.. jag älskar popcorn :D)
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Du kan även ge fri tillgång på popcorn. Poppade utan salt och inte med smörsmak.
Ger bra utfyllnad i magen.

Inte för att jag vet men popcorn ges inte till mindre barn av en viss orsak. Är det hundra procent säkert att det är ok att ge till hundar?
Jag kan tänka mig att det lätt fastnar (finns ju vissa hårda och torra skal på insidan av popcornen) eller ett att en kärna lägger sig lite fel i halsen.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Det funkar att ge i vanliga maten (rivna eller skurna) eller som ett eget mål alt hela.

Min hund behöver visserligen ingen bukfylla men han brukar få för sysselsättningen ibland, och då är den hel.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Fast just popcorn som bukfylla har ju redan diskuterats i flera trådar...
Både dess näringsinnehåll, dess effekter på mage/tarm/tandkött osv.

Rivna morötter borde vara ett bättre alternativ...

/Swat
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Hur är hon i magen annars och är avföringen ok?

Är det ett "hetsätande" trots att hon får tillräckligt med mat undrar jag om hon kanske kan ha en störning mage/tarmar - typ "magkatarr". Min första hund hade en hel del problem med magen och det påverkade i högsta grad hans ätbeteende.

Rivna morötter och vitkål funkar som bukfylla annars, det får min glupska golden ofta till sina proteiner. Att ge ben (riktiga ben som märgben, revben från nöt osv) ibland att tugga på kan minska hetsen lite också, att få tugga en längre stund ger också mättnadskänsla.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Utan att ha full koll så tycker jag 10 dl låter lite. Vet min flatt han åt 12 dl om dagen vis samma ålder o dom är ju lite mindre.

Tror att ätandet bara är okynnes. Vissa raser är bara sånna att dom åter all. Min åt allt den kom över eller hade ätit allt om den fått. Men ett nej samt spotta så lärde han sej att inte äta allt o nu äter han sällan något ute.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Det är enligt "doseringsanvisning".
Hon ska nog inte ha så mycket mer, viss risk för att hon lägger på sig för mycket då.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Just nu är hon inte okej i magen, på grund av en "hetsätar-incident". Lite kladdig och framförallt väldigt igång. bajsar sjukt mycket.
Men har börjat ge magstabiliserande.

Innan den incidenten var hon helt normal i magen.

Tuggben har vi alltid hemma.:)
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

En till eventuell anledning till hennes ätande av allt kan vara för att hon helt enkelt inte fick ordentligt med mat hos uppfödaren.

Av dina bilder att döma så var det ju så, det kan alltså vara en ovana hon lagt till med. Hundar som får gå hungriga lär sig ju ganska snart att hitta alternativ så att säga och det låter som att det är så med din.

Jag har ju en som är helt otroligt matglad - måste äta ur långpanna för att inte kväva sig när han kastar i sig maten.
Han har dock aldrig ätit saker ute så han är inte konstant hungrig utan bara jäkligt glupsk.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Så kan det ha varit. Hon har ju snabbt lagt på sig sen hon kom hit så det tyder väl på att hon fick i sig mindre mat innan..
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Fast man kan inte jämföra hundmat i dl, stor skillnad på hur mycket Doggy man behöver ge jämfört med något högprestationsfoder.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Ja det vet jag men jag gav även Royal till min flatte o han hade blivit mager om det var så att jag gett honom 10 dl av det.

Till TS Om avföringen har blivit dålig på senare tid så skulle jag även prova med att avmaska.
 
Sv: Äter allt hon kommer åt - vad göra?

Till TS Om avföringen har blivit dålig på senare tid så skulle jag även prova med att avmaska.

Kan mask medföra att de börjar hetsäta?

Och även om din flatte behövde mer mat än "tabellhunden" så gäller inte det vår hund. Hon har inga problem med att lägga på sig och vi vill inte ha henne fet.
Hon var smal när hon kom till oss men har bara på en månad lagt på sig väldigt mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp