Bukefalos 28 år!

Äter du hästkött?

Sv: Äter du hästkött?

Att äta mer hästkött är lite fånigt argument eftersom det är faktiskt inte så vi kommer åt slakttransporterna. Vi kan väl för tusan inte ÄTA oss ur en missär. Sen kan juhästägare ta sitt ansvar mer och inte sälja till undermånliga priser och många kontrollerar heller inte vart hästen tar vägen. Det är stort mörkerantal av hästar som förvinner från Sverige och ut ur landet...vart tar dom vägen ?

Det lustiga i det hela är att Sverige importerar hästkött från Belgien och från Italien..hur går det i hop ?
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött. Dels för att jag inte gillar det och dels för att jag rent psykiskt inte klarar av det. Har haft hästar omkring mer än halva livet och min relation till detta underbara djur gör att jag skulle må dåligt.

Men jag respekterar dom som gör det, vi är alla olika och tycker olika och tur är väl det.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag har jättesvårt att äta häst och kanin av den anledningen att det är djur som står mig nära(: Skulle heller inte äta hund eller katt om det kom upp på tapeten.
Fick jag en relation till en gris eller en ko så skulle jag sluta äta det med:angel: (håller mig borta från kor och grisar för vegeterian orkar jag inte vara:o)
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter hästkött på smörgåsen någon gång mellanåt, men jag kan nt äta hästkött i mat alltså större bitar.
Anledningen är att jag nt tycker det är gott och min familj köper det nt
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag tycker inte det är gott, annars ser jag inget fel i att använda köttet.
 
Sv: Äter du hästkött?

Att äta mer hästkött är lite fånigt argument eftersom det är faktiskt inte så vi kommer åt slakttransporterna. Vi kan väl för tusan inte ÄTA oss ur en missär. Sen kan juhästägare ta sitt ansvar mer och inte sälja till undermånliga priser och många kontrollerar heller inte vart hästen tar vägen. Det är stort mörkerantal av hästar som förvinner från Sverige och ut ur landet...vart tar dom vägen ?

Det lustiga i det hela är att Sverige importerar hästkött från Belgien och från Italien..hur går det i hop ?

Jag håller med dig ”att äta hästkött för att komma åt slakttransporter till Italien” är riktigt fånigt. Det går inte att stoppa det lidande många hästar utsätts för med att äta hästkött….

Hästkött är ett magert och nyttigt kött – men jag äter inte hästkött ändå! Däremot betalar jag extra för att köpa eko och kravmärkt nöt/gris/lamm och fågelkött.

Anledning att inte äta hästkött är flera. Jag ser häst som sällskapsdjur ett renodlat sällskaps/sport djur. Jag har en relation till de hästar jag äger och det blir för mig moraliskt stötande att äta kött från en kompis. Jag skulle inte ens funderar på att äta min hund eller mina katter…..

Jag äter inte andras hästar heller, av anledningen att kontrollen av hästkött (vilken häst som är duglig mänsklig föda eller inte) inte fungerar…… Det byts pass mellan djur och det är enkelt att slakta häst utan att veterinär kontrollerar….. Behandlande veterinärer på kliniker skriver inte i passen vad hästar är behandlade med – med påföljd att besiktningsveterinär på slakteri inte heller kan ta ställning till om hästen är lämplig människoföda eller inte. Hästen kan vara behandlad med allt möjligt utan att det står i passet för besiktningsveterinären att ta ställning till!!!

Sverige både importerar och exporterar till Belgien, Frankrike och Italien. Jag undrar också hur det går ihop?
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag skippar hästkött av samma anledning som dig.
Två ponnier som legat mig väldigt varmt om hjärtat avlivades när jag var ung och jag visste inte om de blev mat eller inte men efter det avstår jag häskött, jag ville inte riskera att äta upp mina kompisar.
Nej tack till häst, hund, katt och människokött ;)
 
Sv: Äter du hästkött?

Egentligen är det inget som helst fel med att äta hästkött. Det är ju liksom naturligt. Men det skulle kännas fel för mig... Det är lite skumt eftersom vi äter ko, gris och kyckling.
Jag har ju liksom andra band till hästar än till kor, grisar och kycklingar. En relation.
Om jag inte visste om att det var hästkött skulle jag säkert kunna äta det. Men inte medvetet.
Förresten har jag aldrig sett att de har hästkött. Var finns sånt?
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött av anledningen att det är helt och hållet mot mina principer. Men jag har ingenting emot andra som äter hästkött.
 
Sv: Äter du hästkött?

fifan för hästskött, smakar så starkt och salt :S aldrig gillat.
en fråga: är det häst på hamburgare? tkr det är väldigt svängande svar man får om det?
 
Sv: Äter du hästkött?

har väldigt svårt att tro att någon av humburgerkedjorna skulle använda hästkött i sina hamburgare. max har iaf i flera år stoltserat med att det använder svenskt nötkött.
 
Sv: Äter du hästkött?

Att äta mer hästkött är lite fånigt argument eftersom det är faktiskt inte så vi kommer åt slakttransporterna. Vi kan väl för tusan inte ÄTA oss ur en missär. Sen kan juhästägare ta sitt ansvar mer och inte sälja till undermånliga priser och många kontrollerar heller inte vart hästen tar vägen. Det är stort mörkerantal av hästar som förvinner från Sverige och ut ur landet...vart tar dom vägen ?

Det lustiga i det hela är att Sverige importerar hästkött från Belgien och från Italien..hur går det i hop?
Om hästarna slaktas eller avlivas i Sverige istället för att säljas/skänkas bort för lite och ingenting så går de inte på export heller. :idea: Det lönar sig inte att köpa slakthästar för 10' i Sverige utan då köps de någon annanstans istället. Det går inga tomma hästbussar ner till kontinenten...

Jag ser inget lustigt i att vi skänker bort/säljer billigt hästar som sedan hamnar på export för att i slaktat tillstånd komma tillbaka till Sverige, men vi är ju alla olika. :crazy: Efterfrågan på billigt kött är större än tillgången och så länge det lönar sig att sälja svenska hästar till de stora EU-slakterierna och de sedan tjänar på att exportera tillbaka köttet igen till svenska konsumenter kommer hanteringen att fortsätta. :mad:

Självklart så försvinner inte problemet med slakttransporterna inom EU för att vi börjar äta mer hästkött i Sverige, men om folk gav :devil: i att skänka bort/sälja billigt och istället såg till att avliva eller slakta hästar med lågt eller inget marknadsvärde skulle iaf det vara färre svenska hästar som riskerade att hamna där. Om folk öht kunde fatta att de bidrar till lidandet genom att köpa billigt, importerat kött istället för närproducerat, svenskt kött så skulle mycket vara vunnet. Väljer man dessutom något av de mindre slakterierna istället för exvis Scan så förkortar man även slakttransporterna inom landet + bidrar till att även mindre producenter kan överleva. :cool:
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag hittade överraskande nog hästfilé för 89 kr/kg i en mindre Konsumbutik för någon vecka sedan. Dock tänkte jag inte på om det var svenskt kött eller inte.
 
Sv: Äter du hästkött?

Att äta mer hästkött är lite fånigt argument eftersom det är faktiskt inte så vi kommer åt slakttransporterna. Vi kan väl för tusan inte ÄTA oss ur en missär. Sen kan juhästägare ta sitt ansvar mer och inte sälja till undermånliga priser och många kontrollerar heller inte vart hästen tar vägen.

:bow::bow:
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte något kött så därav inte heller hästkött. Men om jag nu nödvändigtvis skulle äta kött så skulle jag hellre äta kött från en häst jag haft själv - då vet jag ju att den har haft det bra och jag stödjer inget jag föraktar. Så om en gård slaktar en häst pga skada och tar till vara köttet så tycker jag det är helt okej.
 
Sv: Äter du hästkött?

Därav varför alla vegetarianer måste få B12 tilskott .
Även om du inte vet om att du har den bristen så lär du ha den.

Jag har varit vegetarian i 13 år och jag har ingen B12 brist. Under denna tid har jag ätit tillskott (ej animaliskt) under kanske 1 år sammantaget.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej, jag äter inte hästkött! det hade kännts fel, som att käka en vän! jag har liksom inte en kompisrelation med en ko eller gris!
 
Sv: Äter du hästkött?

Om hästarna slaktas eller avlivas i Sverige istället för att säljas/skänkas bort för lite och ingenting så går de inte på export heller. :idea: Det lönar sig inte att köpa slakthästar för 10' i Sverige utan då köps de någon annanstans istället. Det går inga tomma hästbussar ner till kontinenten...


:bow: :bow: Och ökar efterfrågan så ökar ju kilopriset, vilket gör det ytterligare mer lönsamt och så är hjulet i gång!

Kicki :laugh:
 
Sv: Äter du hästkött?

Äter nt kött överhuvudtaget men om jag skulle gjort det så hade jag absolut inte ätit hästkött för den delen heller.
Har ingen vidare lust att äta min bästa vän :eek:
Lika lite som folk skulle vilja äta upp sin katt/hund vill jag äta upp min häst..
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött, men jag kan inte säga att jag bryr mig nämnvärt om andra gör det. Det är ju upp till dem, och som flera andra påpekat är det ju bättre om hästarna slaktas i Sverige och slipper åka slakttransport genom hela Europa.
 

Liknande trådar

Mat Vi är några barndomskamrater som ska ses i GBG för att gå ut och äta och prata ikapp oss om vad som hänt i livet sen sist sas. Bodde i...
Svar
6
· Visningar
431
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 671
Senast: Stergo
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp