Bukefalos 28 år!

Äter sitt eget bajs!

Kicki_83

Trådstartare
Våran vovve äter sitt egna frusna bajs när han är ute och rastar sej i sin hage.

Vad beror det på?

Har försökt söka på ämnen men inte hittat några trådar...
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Vissa hundar - oftast unghundar eller hundar som får för lite aktivering - börjar äta bajs!

Det finns vissa tankar om att det kan finnas en brist av zink och/eller kalcium, men jag har aldrig sett någon forskning på detta...

Det finns dock några enkla åtgärder för att få stopp på beteenden:
För det första se till att städa bort allt bajs omgående! Om hunden står i rastgård på dagarna så städa bort ALLT bajs minst en gång/dag.

För det andra tillsätt annanasjuice i hundens mat under några veckor. Juicen gör att bajset smakar mindre tilltalande och brukar fungera på många hundar.

Aktivera hunden mer mentalt - träna mer lydnad, uppletande, belastande miljöträning osv. Detta för att hunden skall vara nöjd med sin vila på dagarna!

/Swat
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Vi har inte kunnat aktiverat honom riktigt eftersom han har brutit benet i Jan. Men nu är han friskförklarad så nu kan man aktivera honom mera.

Jo vi mockar men inte alltid lätt att hitta alla högar i denna snön men vovve lyckas.

Men nu ska han aktiveras mera när benet är friskförklarat sen ska vi nog införskaffa lite annans juice så det smakar illa för honom :)
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Jag har hört att det finns två anledningar till att hundar äter sitt eget bajs och det är som tidigare sagt: understimulerad eller kalcium/zink brist.
Om det är kalciumbrist så kan man testa att erbjuda hunden banan ist för bajset. Banan innehåller mycket kalcium. Tex. belöna hunden med banan när den låter bli bajset. Kan funka :)
Hoppas det löser sig!
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Fast mental aktivering kan du ju även hålla på med när hunden är konvalecent!;)
Träna kontakt, positioner vid lydnaden, enklare näs-uppgifter, platsliggning/platssittning med störningar osv.

För att hitta alla bajshöga i rastgården så använd en kratta och kratta igenom hela gården NOGA på helgen i dagsljus!
Sedan vet du ju ungefär hur många gången hunden normalt bajsar/dag och så letar du efter så många högar varje kväll när du tar in hunden.
Att undvika att hunden "frestas" att äta bajs är ju det absolut enklaste sättet att få slut på beteendet!

/Swat
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Jo mentalt har han aktiverats hela tiden men det har liksom inte riktigt räckt.
Men vi ska se nu när han får börja röra på sej mera också om han kanske lugnar ner sej.
Sen har inte han en hundgård utan en rastgård. Vi har stägslat in så han kan gå ut direkt från ytterdörren till sin rasthage.
Och nu är det mycket snö i den så inte så lätt att hitta alla bajsknöpar som han släppt.

Men ska testa mer aktivering...annanas....å banan...
Han är bara ett år också så han ska väl testa allt :p
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Jag hade fått för mej att det var vid kalium brist som man ska äta bananer:confused:
Jag själv äter bananer för just den bristen...

* Jenny *
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

vilken himla tur att jag hade rätt! Annars hade jag satt i mej bananer helt i onödan... Så goda är dom inte:crazy:

* Jenny *
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Det ända jag hittat som stöder teorin att koprofagi skulle vara nyttigt för hundar är när de äter bytesdjurens magar/svföring pga att det innehåller enzymer som är bra för hundarna.
Kattavföring brukar innehålla osmälta rester, mums för hunden.

De flesta anser dock att det är rent ofog från hundens sida.
Anannas o även mango anses tillföra ett enzym som gör hundar mindre sugna på sin egen o andra hundars avföring.
Det fungerar på en del, tyvärr inte på alla.
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Det finns många TEORIER men jag har inte sett någon som är bekräftad genom forskning.

Det man kanske ska komma ihåg är att det är ett till viss del naturligt beteende eftersom ffa tiken städar efter sina valpar. Hos oss är vanligtvis någon tik som visat upp det här beteendet och ofta i samband med löp eller snarare under den period som hon skulle haft valpar samt om det kommit in en ny valp i flocken.
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Min tik har också ätit sin skit :d
För hennes del är det ett inlärt beteende från flocken hos uppfödaren. Mamma tik städade efter valparna och vår tik hämtade vi vid sju månader. I början hade vi kapptävling till skiten men det var ju helt fel väg att gå :crazy:
Vi städar alltid gården noga och jämt efter hos skitit så tar vi bort det, beteendet har förvunnit lite gran men låter man högen ligga kvar så äts den upp så småningom.

I början åt hon allt skit när vi var ute och gick men idag nosar hon bara på andra hundars skit. Kattskit äter hon fortfarande om hon får tillfälle.

Mycket skitprat :D men fytusan vad det är äckligt
 
Sv: Äter sitt eget bajs!

Jaså...våran äter inge skit när vi är ute. Då verkar det vara :eek: med andras skit.

Men om vi missat en knöp i hans lilla hage då e det :d istället...

Här ska inhandlas bananer och annanas Juice :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp