Bukefalos 28 år!

Äventyr i skogen - kreativa tips!

gadriel

Trådstartare
Om ett par veckor kommer min mamma, som är dagmamma, och hennes kollega hit för 4:e året i rad för att ha sommaravslutning.

Jag brukar göra olika stationer vid djuren samt lite frågor så att både barnen och de vuxna blir aktiverade men i år tänkte jag göra lite annorlunda, ett äventyr i skogen! Barnen är mellan 2 och 10 år samt föräldrarna. Tänkte att dom ska gå i en enda grupp och samarbeta.


Exempelvis ska gruppen leta guldklimpar för att använda till nästa utmaning där de ska lägga klimparna i ngn typ av vågskål för att få en nyckel som leder till en ny utmaning. Lite som fångarna på fortet om ni förstår.

Så nu behöver jag kreativa idéer så att barnen och de vuxna får ett roligt äventyr.

De grejer jag hitills tänkt ut att jag kan använda är:

- Balansera på en spång över bäcken (givetvis med pirayor i ;) )
- Två rep mellan träd som man ska gå på
- Två slanor mellan två träd, en att gå på och en att hålla sig i
- Repstege, typ klättra upp i ett träd och hämta ner ngt
- Svinga sig i lian över kvicksand
- Leta guldklimpar i bäcken
- SKjuta med blåsrör på något farligt (kanske en krokodil eller en tiger? )
- Hitta flaskpost i bäcken
- Leta en nyckel någonstans
- Gammal träkista som kan vara skattkista
- En stor träbur med en jättestor "gosetiger" i (som kanske ska räddas för att få skatten? )


Miljön är alltså en skogshage med vissa blöta delar som kan vara gyttja, det finns en lång bäck genom hela hagen, en äng, lite dungar, lite träd och lite hygge med nedfallna träd.
 
Sv: Äventyr i skogen - kreativa tips!

Vissa banor kan nog vara lite svåra om det är små barn med så har du tänkt på alternativ vägar isådana fall. Annars låter det ju verkligen roligt. :)
 
Sv: Äventyr i skogen - kreativa tips!

Vissa banor kan nog vara lite svåra om det är små barn med så har du tänkt på alternativ vägar isådana fall. Annars låter det ju verkligen roligt. :)

Gruppen ska lösa uppgifterna tillsammans så då kan dom välja själva hur delaktiga de små ska vara på vissa uppgifter och de vuxna kan ju hjälpa barnen också. :)

har kommit på några grejer till nu. Det får bli nyklar som de ska samla för att kunan öppna tigerburen och där i ska kartan till skatten finnas.
 

Liknande trådar

Småbarn Äldsta barnet fyller fem nästa vecka och har önskat sig ett Robin Hood-kalas med "en jättesvår skattjakt i skogen". Det ska ingå...
Svar
19
· Visningar
3 640
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp