Bukefalos 28 år!

Affärsplan blogg

vinkelina

Trådstartare
som många andra bloggar jag och har nu ett sådant läsunderlag att jag fått förfrågan om annons/betalda inlägg

Så nu vill jag starta ett företag runt bloggen för att slippa trassel

Och då skall de skrivas affärsplan. Vilket visade sig svårare än tänkt. Fick inte så bra hjälp från "starta-eget-hjälp-företaget" heller.

Bloggen är en vardagsblogg om mig,mammalivet och mina hobbies.

Står still i huvudet
 
Sidospår - hur har du gjort för att öka antalet läsare och hur många behövs för att få betalda annonser?

Dela dela dela är väl hemligheten. Och skriva sådant som läsarna är intresserade av. Nu är de lokala företag jag jobbat med så då kanske de krävs mindre. Når ut till ca 2000pers/dag
 
som många andra bloggar jag och har nu ett sådant läsunderlag att jag fått förfrågan om annons/betalda inlägg

Så nu vill jag starta ett företag runt bloggen för att slippa trassel

Och då skall de skrivas affärsplan. Vilket visade sig svårare än tänkt. Fick inte så bra hjälp från "starta-eget-hjälp-företaget" heller.

Bloggen är en vardagsblogg om mig,mammalivet och mina hobbies.

Står still i huvudet
Är det annorlunda i Finland mot Sverige?

I Sverige behöver du i princip bara fylla i en blankett och registrera företaget? Visst är det bra med en affärsplan men den är inget du måste ha för att kunna ha företag.
 
Jag hittade en jättebra revisor innan jag startade mitt företag. Hon förklarade allt för mig och fixade sen rubbet, eftersom jag är URUSEL på allt sånt. En revisor kostar iofs en del, men första träffen brukar vara gratis. En slags känna-dig-för-träff.
 
som många andra bloggar jag och har nu ett sådant läsunderlag att jag fått förfrågan om annons/betalda inlägg

Så nu vill jag starta ett företag runt bloggen för att slippa trassel

Och då skall de skrivas affärsplan. Vilket visade sig svårare än tänkt. Fick inte så bra hjälp från "starta-eget-hjälp-företaget" heller.

Bloggen är en vardagsblogg om mig,mammalivet och mina hobbies.

Står still i huvudet
Vad ska du använda affärsplanen till?
Dvs behöver företagen som ska annonsera den?
Eller vill du skriva den för din egen skull?
Det kanske skiljer sig från Sverige men för att starta tex enskild firma behövs ingen affärsplan i Sverige. Eller jag behövde inte det i alla fall.
 
Är det annorlunda i Finland mot Sverige?

I Sverige behöver du i princip bara fylla i en blankett och registrera företaget? Visst är det bra med en affärsplan men den är inget du måste ha för att kunna ha företag.

I princip kan man nog bara fylla i och starta. Men de jag pratat med säger att de är smartare att göra de ordentligt från början. Lättare att visa att man är seriös osv
 
I princip kan man nog bara fylla i och starta. Men de jag pratat med säger att de är smartare att göra de ordentligt från början. Lättare att visa att man är seriös osv
Alltså - jag argumenterar inte mot dig. Men jag bara undrar vad du ska ha den till? Eftersom du verkar ha bekymmer om utformningen.

Vem ska du visa affärsplanen för - en bank? Banken är antagligen gladare om du kan visa seriositet - men dina kunder är antagligen bara intresserade av att få valuta för sina pengar?

Jag antar att du redan har tankar runt hur du ska driva bloggen. Räcker inte det? En kund ser ju din produkt - bloggen - och kan av det bedöma om det är värt pengarna att annonsera.
 
Affärsplanen är ju i första hand för din egen skull, i alla fall om du inte planerar att dra in medfinansiärer av något slag i ditt projekt. På Nyföretagarcentrums hemsida finns en bra mall. Där skriver du under olika rubriker, och hoppar över de som inte är relevanta för dig. Där finns dessutom bra budgetmallar.
Om bloggen är ett fritidsprojekt där det inte är viktigt för dig att det rullar in pengar utan det som blir är bra och det som inte blir kan kvitta kan jag inte se att det är så viktigt med affärsplanen. Om det däremot är det affärsmässiga som tilltalar dig kan en affärsplan vara ett bra sätt att bli mer genomtänkt och få en helhetskänsla i det du gör. Dessutom kan det vara intressant att gå tillbaka till affärsplanen efter några år och se om det blev som du tänkte.
 
Affärsplanen är ju i första hand för din egen skull, i alla fall om du inte planerar att dra in medfinansiärer av något slag i ditt projekt. På Nyföretagarcentrums hemsida finns en bra mall. Där skriver du under olika rubriker, och hoppar över de som inte är relevanta för dig. Där finns dessutom bra budgetmallar.
Om bloggen är ett fritidsprojekt där det inte är viktigt för dig att det rullar in pengar utan det som blir är bra och det som inte blir kan kvitta kan jag inte se att det är så viktigt med affärsplanen. Om det däremot är det affärsmässiga som tilltalar dig kan en affärsplan vara ett bra sätt att bli mer genomtänkt och få en helhetskänsla i det du gör. Dessutom kan det vara intressant att gå tillbaka till affärsplanen efter några år och se om det blev som du tänkte.

Något sådant jag är ute efter. När jag kollade upp hur man registrerar ett företag sa de att de alltid rekommenderar att man gör upp en
affärsplan (även om de inte är nödvändigt) för att man aldrig vet om man behöver en senare. Bättre att ha och inte behöva en behöva och inte ha
 
Något sådant jag är ute efter. När jag kollade upp hur man registrerar ett företag sa de att de alltid rekommenderar att man gör upp en
affärsplan (även om de inte är nödvändigt) för att man aldrig vet om man behöver en senare. Bättre att ha och inte behöva en behöva och inte ha

Alltså, jag gick en starta-eget-kurs för evigheter sedan när jag skulle starta mitt företag och då skulle vi också göra en affärsplan. Och det var tydligen en bra idé, för många av deltagarna på kursen hade verkligen noll koll på precis allting. :)

Vissa trodde att allt de tjänade vad vinst - hade inte ens tänkt på att investeringar, lager, lokal och liknande kostade någonting. Skatt och sociala avgifter verkade de inte heller vara bekanta med. Seriöst trodde flera stycken att om de sålde varor/tjänster för 25 000:- i månaden så var det vad de kunde ta ut i månaden ur sitt företag.

Vissa - mess män - verkade främst intresserade av att starta ett företag för att kunna göra avdrag för dyra saker som de vill köpa.

Så JA för många finns det ett stort behov av att verkligen tänka igenom sin affärsidé och se om det verkligen är sannolikt att företaget går runt.

Men för dig som har en blogg som är mer som en hobby som kanske genererar lite pengar så finns det ingen anledning. Om du inte tänker göra stora investeringar och försöka försörja dig på bloggen.
 
Om du ska göra en affärsplan: försök helt enkelt räkna på vad du rimligen kan tänkas tjäna. Alltså inkomster minus utgifter = vinst. Vad är troligt att det bli? Hur mycket skatt och sociala avgifter blir det? Vad blir över till dig att leva på? Hur mycket måste du dra in i månaden för att kunna klara dig? Vad kan du hitta på för att öka omsättningen? Vad har du för starka sidor att satsa på, brister att jobba med? Hur kan du marknadsföra dig? osv
 
1. Spridning
2. Spons/samarbeten

Vad har du för läsare, hur når du dom på olika plattformar?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 599
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 573
Senast: Calmiche
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 106
Senast: MayGrace
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 758
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp