Bukefalos 28 år!

Aggressiv häst i hagen...

Wildhoney

Trådstartare
Jag har ett 14-årigt sto (som jag haft i nio år) som för det mesta är snäll och inte bråkar mycket vid hämtning i hagen. Oftast går hon bara iväg några steg, skickar lite sura blickar men så fort man kommit fram vid huvudet är hon som vanligt...det vill säga väldigt neutral liksom.

Men vissa dagar, som idag, blir hon som förbytt. Hon står med öronen klistrade bakåt, blänger, hotar, går iväg, vänder rumpan till. Det jobbiga är att hon kan stå och kika på mig med öronen framåt och se skiiitglad ut, tills jag kommer nästan hela vägen fram - då bara vänder det. Jag har blivit utjagad ur hagen ett par gånger och fått springa undan när hon kommit i full fart. Jag litar inte på att hon inte kommer att attackera eller sparka på riktigt.

Jag är inte så dominant som person och det känner hon väl av. När hon beter sig så här står jag kvar och närmar mig försiktigt, försöker att verka oberörd av hennes beteende och försöker utstråla självsäkerhet. Men när hon väl attackerar, vilket jag inte behöver provocera henne för, så flyttar jag på mig. Hon vet ju på grund av tidigare gånger att det funkar att bli av med mig så...

Jag vet inte varför hon gör så här, anar att det har o göra med att hon helt enkelt inte har lust de dagarna. Hästar kan ju också ha sämre dagar.

Kanske ska lägga till att hon vid longering och löslongering också visar lite liknander tendenser. Gör utfall mot mig och sådär men det händer bara vid galopp, men då brukar jag gå på henne för att visa att ger hon sig på mig, så ger jag mig på henne...hrm...

SÅ - detta blev ett långt inlägg, men är det någon som har några idéer om VARFÖR hon gör så här och HUR jag borde bete mig för att hon ska sluta? Har det med ledarskap att göra, utmanar hon mig...eller är det något annat dolt? Blir så ledsen när hon håller på så här :confused: :(
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Jag kan väl egentligen inte bidra med något konkret, men mitt sto har också gjort utfall mot en f.d. medryttare i hagen. Min häst är av den smått schizofrena kombinationen osäker och dominant, som mycket väl vet vilka miner och beteenden hon kan ta till för att hålla folk på avstånd, medan medryttaren tvärtom visade sig vara osäker, och den kombinationen slog väl helfel. Hästen har inte gett sig på någon annan, så jag har nöjt mig med att konstatera att hon helt enkelt behöver få rätten att "välja" människor som har med henne att göra. Kan de inte vara både dominanta och trygga har de en negativ inverkan på min häst.

Men spontana undringar efter att ha läst ditt inlägg:
Har din häst betett sig så här under alla de nio åren du haft henne?
Hur beter hon sig mot andra personer, är hon aggressiv även mot dem?

Med tanke på din andra tråd låter det ju dock klart som ett ledarskapsproblem som tar sig olika uttryck på mark och rygg, men det är ju inte heller omöjligt att hästen har ont eller problem med hormonerna. Är hon kollad på klinik, har det tagits prover på henne? Om ja, har du någon erkänt bra tränare som är inne på hantering/markarbete i din närhet? En häst som attackerar skulle jag ta på allvar och absolut inte ta mig an själv.

Lycka till!
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Tack för svar! Jag känner igen det du skriver - osäker och dominant. Min häst är såå feg när man lämnar tryggheten - dvs stallet, hästflocken osv men på hemmaplan är hon rätt tuff. Däremot har hon skärpt sig med uteritter, vad gäller min andra tråd. Det släppte liksom rätt plötsligt och sen dess har hon varit jättehärlig i skogen. Antagligen för att jag stod på mig och sa ifrån och slutade vika mig för vad hon ville, dvs jag lät henne inte stanna och jag slutade hoppa av.

Under de nio år jag haft henne har det gått upp och ner. Jag fick henne som väldigt ung och var väl egentligen inte redo för en så pass svår häst, men jag har lärt mig av mina misstag och vad jag inte ska göra. Förutom det här med utfallen - jag blir liksom rädd, det känner hon av. Jag vet faktiskt inte hur hon beter sig mot andra...det har liksom varit jag som tagit hand om henne, andra har väl på sin höjd släppt in och ut i hage, men nu går hon på lösdrift. Men ja, vi känner ju varandra väldigt väl och hon vet ju mina svagheter.

Utfallen är inte något som händer jätteofta, det går i perioder och det kan gå många månader mellan tillfällen men när det väl händer blir jag ju väldigt konfunderad. Och tror inte hon har ont någonstans, i övrigt är hon snäll och jättehärlig att hantera. Är du schysst mot henne är hon schysst tillbaka, liksom.

Det är ju bara så svårt att läsa henne. Först ser hon skitglad ut över att se mig för att sedan vända om och attackera. Jag tycker också att det är stor skillnad när jag kommer ridklädd mot när jag kommer "vanligt klädd" eller om jag har med grimma t.ex. När det vankas ridning verkar hon bli grinigare.

Tilläggas bör väl att hon är en riktigt matglad latmask som nog helst gått i förtidspension om hon fått :p Har jag med mig en morot som jag kan visa brukar hon ge med sig, men tycker inte det ska behövas...:crazy:
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Din häst låter verkligen som min på så många punkter. Jag fick henne också i en period då jag inte alls var redo för en sådan komplex häst, och även jag hade problem en period med att hon absolut inte gick att rida ut själv på. Antingen var hon rädd för allt och inget, eller så parkerade hon lugnt efter vägen och ställde sig och vilade. Skitkul för en då 17-årig tjej som precis fått sin första häst. Men även det lade sig när jag svalde stoltheten, tog hjälp och tuffade till mig.

Hur som helst. Jag vidhåller att jag tycker att du borde kolla upp henne, även om hon inte har ont är det ju möjligt att hon kan ha någon form av hormonrubbning. Kan du helt räkna bort de sakerna ur bilden tycker jag dock att det låter som ett typiskt fall av dominant och lat, men också väldigt intelligent häst som vet hur hon ska få sin vilja igenom enklast möjligt. Lite som en ponny som vänder och springer iväg, med skillnaden att hon inser att utfall = mycket mindre ansträngning för henne eftersom du förklarligt blir rädd, särskilt när hon även är osäker av sig. Då får hon hålla sitt avstånd och kan känna sig trygg. Förmodligen också därav att hon är snäll så länge du är, som du säger, snäll mot henne och inte kräver något: Hon uppfattar dig inte som dominant och hon känner att hon får ha sakerna under sin kontroll.

Var bor du?
Jag tycker att du ska höra dig för om det finns någon "expert" på hantering i krokarna som kan se hästen - en duktig person kan avgöra hästens "sätt" även om densamme inte ser utfallen ifråga - och hjälpa dig med övningar från marken på regelbunden basis. Du behöver lära dig hur du ska ta henne i de här situationerna och således indirekt bli en mer säker/dominant person, och hon behöver lära sig att anfall inte är ett acceptabelt uttryck för osäkerhet. Det är både svårt och potentiellt farligt att försöka ta sig ur en sådan här ond cirkel på egen hand, särskilt som du säger att du inte är säker på om hon faktiskt skulle kunna gå hela vägen med utfallen eller inte.

Och just det, undvik att lös/longera tills du fått hjälp. Det är trots allt en dominerande handling du utför, och är du osäker på henne redan i hagen skulle jag inte lita på att hon inte skulle kunna gå hela vägen bara för att du plötsligt har henne i lina.

Hoppas att det ordnar sig för dig, hästägande ska ju inte behöva innefatta oro för att hästen ska jaga ut en ur hagen...
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Mjo...jag är dock fattig student - har verkligen inte råd att lägga pengar på undersökningar och sånt såvida det inte är akut. Och eftersom det enda som är "fel" med henne är de här utfallen som sker rätt sällan (i hagen iaf, sker ju oftare vid löslongering) så känns det inte så aktuellt att lägga pengar på det. I så fall känns det hellre som att jag investerar de pengarna på att få hjälp av någon duktig tränare som kan hjälpa mig...dock är jag inte så insatt i vad det finns för folk häromkring som kan sånt, bor i Halmstad.

När jag läser det du skriver och reflekterar lite över allt blir jag dock mer övertygad om att det främst handlar om dominans och ledarskap och från hennes sida är nog lathet det drivande som får henne att uttrycka sig aggressivt. Hon verkar inte psykiskt behöva mycket rörelse, hon är som tjuren Ferdinand typ...har nog aldrig sett henne leka med en annan häst, hon vill bara stå och äta och sova. Bara det faktum att hon vid löslongering är jääätteeesnäälll och lyssnar bra, tills det handlar om galopp...lite slö trav går bra, men galopp är det värre med. Det är dock inte alltid hon gör utfall, ibland bryr hon sig inte alls och går som en klocka...men rätt ofta är hon PMS:ig :p

Idag gav jag ju upp efter en stund i hagen, jag blev bara så less och kände att om jag fick in henne skulle jag ändå bara vara ledsen så allt skulle bli fel. Var ett tag sen hon betedde sig så här. Det värsta är att hon stod liksom på avstånd idag (efter att jag slutat gå efter henne) och halvsov och kikade på mig...helt kolugn. Men så fort jag rörde mig åkte öronen bakåt och så blängde hon på mig. Vid ett tillfälle kom hon fram till mig, nosade på min utsträckta hand (hela tiden med öronen bakåt), så jag pressade henne inte mer, ville att hon skulle känna att det inte alltid är arbete och att jag ska fånga in henne när jag kommer i hagen. Är väl inte där problemet ligger dock, men som sagt...blev så less så tog the easy way out idag. Får se hur hon beter sig imorgon! Men ja...det känns som att hon försöker skrämma mig för att få sin vilja igenom, det vill säga att jag ska låta henne få vara kvar i hagen...vad mycket text det blev, tack för tipsen förresten :)
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Få henne att komma till dig.
Hon ska bli glad av att se dig.

Löslongera inte o beröm henne mkt mkt mer, så ska du se.

vi är smartare än hästar o ska det till lite fjäsk så är det värt det.

ston ska man ha MED sig- inte MOT sig.
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Få henne att komma till dig.
Hon ska bli glad av att se dig.

Löslongera inte o beröm henne mkt mkt mer, så ska du se.

vi är smartare än hästar o ska det till lite fjäsk så är det värt det.

ston ska man ha MED sig- inte MOT sig.
Jo, jag tänker så också - jag vill ju att vi ska ha roligt tillsammans och att hon förknippar mig med något positivt. Och oftast så gör hon det, som sagt detta är inget everyday problem men när det väl händer känns det inte alls kul.

Så ingen löslongering - kan jag longera vanligt och leka lekar med henne i grimskaft osv, eller är det bara ridning som gäller? För känns ju spontant som att vi borde arbeta från marken först och främst.

Är på väg ut genom dörren i princip för att åka till stallet nu. Har med mig en morot som fjäsk för säkerhets skull, förhoppningsvis är damen lite gladare idag!
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Hästen anser inte att det är LEK! Utmaning mer.

Gå med den o behandla henne med respekt. klia lite o rid den o låt den sen vara häst med sina kompisar.

Gissa vad hon säger till unghästar som vill "leka". Hon biter dem i röven...
hon har inte lust/ tålamod annat än med sina egna avkommor.

andra hästar fattar när hon har en viss kroppsställning eller viftar på ena örat. Om människan ignorerar detta får man ta till med hårdhandskarna. Se jäkligt sur ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Hästen anser inte att det är LEK! Utmaning mer.

Gå med den o behandla henne med respekt. klia lite o rid den o låt den sen vara häst med sina kompisar.

Gissa vad hon säger till unghästar som vill "leka". Hon biter dem i röven...
hon har inte lust/ tålamod annat än med sina egna avkommor.

andra hästar fattar när hon har en viss kroppsställning eller viftar på ena örat. Om människan ignorerar detta får man ta till med hårdhandskarna. Se jäkligt sur ut.
Jo jag menade ju lek i form av utmaningar, små övningar etc...stanna på kommando, backa, flytta rumpan när jag ber henne osv...det är sånt vi brukar göra, och det verkar hon tycka är avslappnande. Avslutar gärna ett ridpass med lite såna enkla övningar och berömmer alltid rikligt när hon gör rätt, ignorerar när hon gör fel...gör bara om då.

Om det är något hon får vara så är det häst - hon går på lösdrift med flera hästkompisar och rids inte hårt och jag försöker tänka på saker ur hennes synvinkel. Klart, jag uppfattar ju inte de små, små signalerna som en annan häst gör. Frågan nu är väl dock mest huvudsakligen: hur ska jag hantera henne när detta händer (alltså själva surandet i hagen med utfall)? Ska jag bara låta henne vara och återkomma dagen efter och acceptera att hon har en dålig dag, eller finns det något knep som jag kan ta till som gör att hon slutar vara förbannad och låter mig komma in i hennes space?

Idag var hon för övrigt trevlig på alla sätt och vis, kom till mig i hagen (jag gick till hennes kompisar och visade henne inget intresse) och nästan kröp in i grimman själv. Så som sagt - hon varierar mycket i humör från dag till dag, och det är ju inget konstigt med det - who doesn't.
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Det är just det DU kallar för lek som ston sällan gillar.
Klappa henne efter ridpasset o sen räcker det!".

Inte "träna"/ nöta på saker som hon redan kan.

Du behöver inte hålla på bara för att.. tja visa att du bestä'mmer.
Då ska du ska se att det blir skillnad.
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Det är just det DU kallar för lek som ston sällan gillar.
Klappa henne efter ridpasset o sen räcker det!".

Inte "träna"/ nöta på saker som hon redan kan.

Du behöver inte hålla på bara för att.. tja visa att du bestä'mmer.
Då ska du ska se att det blir skillnad.
Fast jag håller ju inte på "för att". Det låter på dig som att jag har att välja mellan att rida eller låta henne vara. Jag gillar att arbeta från marken också. Vi brukar ha trevligt tillsammans då. Och bara för att hon KAN något så betyder ju inte det att man från det inte kan bygga vidare och utveckla det och lära henne något nytt. Jag vill ha en häst som jag kan rida ett hopp-pass med men även löshoppa. Och det är vid just löslongering/löshoppning m.m som hon ibland gör lite utfall (utanför hagen då). Jag har svårt att tro att det något som bara ÄR så och måste vara så på grund av att hon är sto...

Känns nästan som det gick lite OT från själva huvudfrågan, där jag egentligen efterfrågar tips på hur man hanterar en häst som beter sig som hon gör vid haghämtning ibland samt idéer om varför hon gör så. Och jag frågat generellt, inte the ultimate solution...utan tips :)
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Jag håller lite med axel.
Ge hästen en chans att välja lite, vill du gosa lite med mig idag? nähä... då går jag och gör något annat..
Sen ska hon ju inte få jaga ut dej, det är ju inte okej.

Jag tänker lite på brunst också, mitt sto brunstar mer eller mindre jämt (ska få medel mot det av vet.)
Och då har hon dagar som hon bara ska gosa och nästan sitta i knät :o
Andra dagar är hon en jävla pissmärr.
Och man kan ju se till vad våra djur vill utan att de får bestämma helt, det är det som kallas vänskap :)
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Idag var hon för övrigt trevlig på alla sätt och vis, kom till mig i hagen (jag gick till hennes kompisar och visade henne inget intresse) och nästan kröp in i grimman själv. Så som sagt - hon varierar mycket i humör från dag till dag, och det är ju inget konstigt med det - who doesn't.

Haaha det där är typiskt ston.
När man ska prata med den så får man ett arsla i ansiktet.
Men när man pratar med hagkompisen, ja då är de såååå sööta och ääälskar att bli kliade :cool: :angel:
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Jag håller lite med axel.
Ge hästen en chans att välja lite, vill du gosa lite med mig idag? nähä... då går jag och gör något annat..
Sen ska hon ju inte få jaga ut dej, det är ju inte okej.

Jag tänker lite på brunst också, mitt sto brunstar mer eller mindre jämt (ska få medel mot det av vet.)
Och då har hon dagar som hon bara ska gosa och nästan sitta i knät :o
Andra dagar är hon en jävla pissmärr.
Och man kan ju se till vad våra djur vill utan att de får bestämma helt, det är det som kallas vänskap :)

Jo, jag tvingar ju inte på henne mig...kanske låter så :o Jag är rätt chill och sätter sällan press på henne. Tror inte det har med brunst att göra utan med ledarskap, brunst kan väl kanske förvärra det lite förvisso så det tar sig uttryck mer extremt.

Jag kan inte minnas att hon någonsin betett sig så i hagen på sommaren utan det är höst, vinter och vår. På sommaren är hon vääärldeeens mysigaste, när jag kommer in i hagen vänder hon röven till mig och typ jagar mig med den - för hon ääälskaaar att bli kliad på rumpan, hon har sommareksem. Så hon blir så glad när jag kommer och står gärna och myser och blir kliad. Men ja, det finns ju en anledning för att hon blir så lugn och mysig då, utnyttjaren :rofl:
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Haaha det där är typiskt ston.
När man ska prata med den så får man ett arsla i ansiktet.
Men när man pratar med hagkompisen, ja då är de såååå sööta och ääälskar att bli kliade :cool: :angel:

Haha, jo och nu såg hon också att de dessutom fick varsin morotslant...och inte ska de ha maten som HON borde få :eek: Ston, de spelar bara hard to get, helt övertygad...;)
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

:D
Fast jag håller ju inte på "för att". Det låter på dig som att jag har att välja mellan att rida eller låta henne vara. Jag gillar att arbeta från marken också. Vi brukar ha trevligt tillsammans då. Och bara för att hon KAN något så betyder ju inte det att man från det inte kan bygga vidare och utveckla det och lära henne något nytt. Jag vill ha en häst som jag kan rida ett hopp-pass med men även löshoppa. Och det är vid just löslongering/löshoppning m.m som hon ibland gör lite utfall (utanför hagen då). Jag har svårt att tro att det något som bara ÄR så och måste vara så på grund av att hon är sto...

Känns nästan som det gick lite OT från själva huvudfrågan, där jag egentligen efterfrågar tips på hur man hanterar en häst som beter sig som hon gör vid haghämtning ibland samt idéer om varför hon gör så. Och jag frågat generellt, inte the ultimate solution...utan tips :)
Är det arbete att flytta hästen hit o dit? Efter att den redan varit duktig:confused:
Jag ser det mer som straffkommendering o troligen din häst också- kärringar:D Med en valack kan det funka...

du ser ju vad hon tycker- när hon kan välja. -Dra dit pepparn växer!
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

:DÄr det arbete att flytta hästen hit o dit? Efter att den redan varit duktig:confused:
Jag ser det mer som straffkommendering o troligen din häst också- kärringar:D Med en valack kan det funka...

du ser ju vad hon tycker- när hon kan välja. -Dra dit pepparn växer!
Arbete behöver väl inte innebära svåra saker? Att hästen flyttar sig för skänklar och lyssnar framåt och bakåt både från mark och från rygg tycker jag är viktigt och något att jobba på. Och jag tror verkligen inte hon ser det som straff, varför skulle hon? Jag rider och berömmer henne under tiden, är noga med att eftergift och beröm, skrittar av och varvar under tiden ner med lätta övningar - jag har känt min häst i nio år och vet hur hon beter sig när hon är trött på läget - hon beter sig inte så under tiden jag gör detta :) Beröm/bestraffning är något som ska komma direkt efter det som hästen gjort bra/fel om det ska göra nytta - hästen går ju inte direkt och tänker efter att "detta är säkert bestraffning för att jag var dålig idag". Visst jag förstår var du kommer från, men jag håller inte med dig :P

Och när min häst kan välja ber hon mig inte alltid att dra dit pepparn växer, som sagt är det inte något som händer OFTA, utan på utvalda mindre bra dagar och vid de tillfällena blir jag lite lost, när det händer i hagen...:) Som sagt - alla kan väl ha dåliga dagar, sto som valack? Hon har för övrigt aldrig attackerat mig fullt ut, när hon i paddocken vid longering etc gör sina små utfall så brukar jag ge igen med samma medicin. Hon viker då undan och gör inte mer av saken. Annars utöver det följer hon efter mig som en hund när vi umgås i paddock.

Så som sagt - jag vill ha tips på vad jag kan göra när det väl inträffar också och inte bara vad jag kan göra alla andra timmar på dygnet.
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Ja ja. JAG skulle inte känna mig så nöjd MED MIG SJÄLV om min häst betedde sig så EN gång.

Som man ropar i skogen får man svar.....
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Ja ja. JAG skulle inte känna mig så nöjd MED MIG SJÄLV om min häst betedde sig så EN gång.

Som man ropar i skogen får man svar.....
:) Nej, det förstår jag. Jag är inte heller glad på mig själv när det händer, det är då jag vill veta hur jag ska göra för att avväpna situationen så att säga. Vi funkar bra ihop alla andra timmar på dygnet men det är just de där situationerna som lämnar mig lite rådvill. Och jag är ledsen om du tog illa upp över att jag inte höll med dig om dina tips? Och som man ropar i skogen....hm, ja. Jag ser det dock som min rättighet att själv välja vilka tips jag tar till mig och vilka jag inte riktigt tror hjälper mig i detta läge. Alla har vi olika syn på hästhantering och hur man ska göra och det finns inte alltid självklara rätt och fel - man väljer ju det man själv tror på. Men tack för ditt engagemang i alla fall :)
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Var en gång medryttare på ett äldre fuxsto som vissa dagar vintertid absolut inte ville bli hämtad i hagen alls utav mig. Men vi lyckades faktist lista ut varför. De dagar hon inte ville bli hämtad hade hon dagen innan inte fått gå in i sin box innan ridning. Damen i fråga pinkade gärna inte ute när det var kallt och ville då inte bli riden utan att få pinka i boxen först. Jag och ägaren var ju "ryttare" medan stallägaren kunde gå och hämta henne för stallägaren var ju inte ryttare och då fick man gå direkt in i boxen :).

min äldsta häst jag har nu, också sto, hade perioder då hon inte ville bli hämtad i hagen av mig om jag var ridklädd och det var ofta efter en lite mer träningsintensiv vecka hon var väl helt enkelt lite trött eller uttråkad kanske. Då fick hon helt enkelt vara ledig i 3-4 dagar.

Ett annat sto, fullblod, gick inte att fånga om man hade bil med transport framkörd på stallplan. hon var inte svårlastad alls när man väl fick tag i henne men stod transporten framkörd ja då blev det livat i hagen. Lösningen var helt enkelt ta in henne i boxen innan man körde fram släpet ;). Fult att luras kanske men ibland är transportering nödvändigt

Jag tycker också att det är stor skillnad när jag kommer ridklädd mot när jag kommer "vanligt klädd" eller om jag har med grimma t.ex. När det vankas ridning verkar hon bli grinigare.

För att luras kan man dra på sig ett på träningsbyxor över ridbyxorna men kanske du skulle fundera på vad du har gjort dagarna innan en "grinig" dag. Behöver inte vara själva ridningen utan det kan faktiskt vara någonting annat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 860
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 526
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 389
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp