Bukefalos 28 år!

"Aggressiv" häst...

O

overtyre

Jag har ett ganska, eller rättare sagt väldigt stort problem med min häst.

Jag har haft henne i ett år och hon har alltid varit väldigt väluppfostrad och stått still i gången och så. Dock har hon nog alltid ogillat de andra hästarna lite, men nu har det gått överstyr.

Tidigare stod hon i ett annat stall (på samma anläggning), men då var hon inte alls så som hon är nu. Hästarna som står i stallet tycker hon inte alls om, tidigare stod hon dock med två hästar hon gillade, och så fort de går förbi eller om hon går förbi dem så försöker hon hugga efter dem. Oavsett om någon annan (läs t. ex jag) står i vägen. Likadant är det i boxen.Och när man går in till henne så visar hon tydligt att hon vill vara i fred. Som om hon blir "pysslad med" för mycket, och ändå håller jag nästan på mindre med henne nu än tidigare. En annan sak som kan vara en av orsakerna till att hon blivit en sådan olycklig häst kan vara att det numera är stojigare och stimmigare i stallet. För jag har märkt det att när jag tar hand om henne på kvällen och det bara är hon och jag där, med undantag av de andra hästarna, så verkar hon mycket lugnare och så. Men, hon kan fortfarande bli sur på de andra hästarna, även om de så bara rör sig och pillar lite i halmen. Jag vet inte om det spelar in att hon inte går i hagen tillsammans med dem, och därmed inte har någon uppgjord rangordning.

Att hon har ont kan också spela in, då hon har gått omkull två gånger på samma sida, och sedan dess har hon inte velat lyfta sitt högra bakben.

En annan sak som kan vara orsaken är att jag på sistone varit väldigt stressad och hon är oerhört känslig för sådant.

Dock vill jag veta hur jag ska göra och agera när hon blir sur på de andra hästarna, både när hon står i gången och när hon är i sin box. Det är faktiskt inte så kul att bli biten i kinden och armen (:crazy: ), så nu tycker jag att det är nog och är i desperat behov av hjälp. Jag förstår att det kan vara så att hon har ont, eller att hon är understimulerad, men det ska jag försöka lösa. Och nästa vecka så åker hon till en klinik för utredning. Och givetvis är det ju bristande ledarskap och förtroende, men det ska jag jobba på. Ni får gärna ge tips på övningar. Först och främst vill jag alltså ha hjälp med vad jag ska göra innan jag blir halvt ihjälbiten, men ni får hemskt gärna spekulera i anledningen/arna då det kan vara bra att få andra synvinklar på det hela.

Oerhört tacksam för svar! :bow: :bow:
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Hej!!Tråkigt att du har problem med din häst:( .Jag är inget proffs och känner ju inte din häst men jag tycker det verkar som du redan
känner lite vad som blivit fel.Dels att hon kanske har ont efter att hon gått omkull(har du kollat med vetrinär?) sedan uppskattade hon tydligen inte flytten,verkar som hon är i behov av ett stort lugn.Det är svårt eftersom jag antar att du inte kan flytta tillbaka henne igen.Är du stressad är det naturligtvis inte heller bra för henne men jag förstår att även om du vet vad bekymret är och tycker synd om henne så kan hon ju som sagt inte få bita halvt ihjäl dig.Att försöka skapa en lugn atmosfär för henne och dig när ni är tillsammans vore kanske bra en tid att du tex är där när det är folktomt och lugnt då du tycker att hon själv är lugnare.Går det kan man ju också sätta upp en vägg mellan boxarna så hon inte behöver se och ha så mycket bekymmer om de andra hästarna.Jag hoppas att det ordnar sig för er så du får njuta av att ha häst och hon får njuta av sitt liv!!!MVH K.Bella
 
Sv: "Aggressiv" häst...

jag förstår att hon inte trivs Mandy,hon verkar vara en enmanshäst och gillar inte så mycket saker runt omkring sig.

det du skulle kunna testa är att ge henne ngt för hormonerna..kommer inte på namnet på det just nu men ska leta upp det.

sen släppa ihop henne med ngn i hagen så hon får aktivera sig lite.
 
Sv: "Aggressiv" häst...

pallas_athena skrev:
sen släppa ihop henne med ngn i hagen så hon får aktivera sig lite.

Ja, det vore nog väldigt bra. Men, problemet är att hon inte har någon att gå med, eftersom alla hästar hon gått ute med har skadat sig, och då vill ju ingen släppa ut sin häst tillsammans med henne. :crazy:
Och själv vill hon absolut inte vara. Då springer hon bara runt som en toka, men man kanske ska låta henne springa då tills hon lugnar ner sig?

Hon har tidigare gått med Holly, men efter att de båda skadade sig i hagen så får hon inte längre gå ute med Mandy.:cry: Anledningen till att iaf Holly skadades var för att Mandy drev bort henne från ingången hela tiden, det såg nästan ut som när hingstar vallar stona tillbaka till flocken, men nu var det ju tvärtom. Nästan som om hon ville komma in först, och ha bort Holly. Fast, de kan ju ha varit hungriga och så eftersom de skulle få kvällsmat direkt när de kom in till stallet. Jag får väl försöka övertala Charlotta...
 
Sv: "Aggressiv" häst...

har du testat släppa dom i dom större hagarna där man kör in till stallet. lägg ut tre rätt stora mat högar så det inte blir ngt bråk och låt dom gå där en stund. ju större hage desto bättre,då blir inte holly pressad heller.

Mandy är en väldigt svår häst och jag tror inte hon trivs på det stället alls,hon är en häst som behöver gå ute mycke i stora hagar och ha det lugnt runt omkring sig. och i det ridhuset och runtomkring är det allt annat än lugnt..

så med andra ord ja kan ta henne :angel: ;)
 
Sv: "Aggressiv" häst...

pallas_athena skrev:
har du testat släppa dom i dom större hagarna där man kör in till stallet. lägg ut tre rätt stora mat högar så det inte blir ngt bråk och låt dom gå där en stund. ju större hage desto bättre,då blir inte holly pressad heller.

Det är där vi har släppt dem. I den "stora" gräshagen då. I de små blir det ju för trångt! :eek: ;)
pallas_athena skrev:
Mandy är en väldigt svår häst och jag tror inte hon trivs på det stället alls,hon är en häst som behöver gå ute mycke i stora hagar och ha det lugnt runt omkring sig. och i det ridhuset och runtomkring är det allt annat än lugnt..

Ja. Jag tror nog att hon är så himla känslig så allt behöver vara så bra som möjligt, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Holly tar ju mycket lättare på saker och ting...
pallas_athena skrev:
så med andra ord ja kan ta henne :angel: ;)
Vi behåller nog henne själva! :devil: Och så flyttar vi henne till en gård med ridhus, paddock och stoooora hagar! :idea: :D

Förresten; Har du kollat upp vad det där "pulvret" hette?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Aggressiv" häst...

Ja, vi var ute med henne till en veterinär som klämde och kände, och han sa att vi skulle sätta igång henne och se om det blev bättre om en månad. Annars fick vi åka tillbaka.

Tack så mycket.:)
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Nu hitta ja namnet :)
en tillridning till mig hade det för han va såå hingstig.
Munkpeppar heter det,finns att köpa lite här och där :)
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Hoppas att ni får ordning på henne iallafall, har tyvärr inga andra tips än dom som redan står här.:confused:
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Vill bara lägga in ett kort inlägg..

En häst blir bara aggressiv av en anledning - missnöje. Vad det sen är för typ av missnöje är den stora frågan. Smärta, oro, dåliga förhållanden med hästarna, rädsla, dåliga omgivningar, magproblem, hovproblem, trötthet etc etc. Därför ska man aldrig ta lätt på aggressivt beteende från en häst. Det ligger ALLTID någonting bakom det.

Att hästen gått omkull är inte alls bra. En del hästar gör vääldigt lätt illa sig när de går omkull - bla min egen - och det kan leda till stora problem om man inte gör någonting snabbt. Jag föreslår att du tar ut en kiropraktor/ryggveterinär som både kan skelett OCH mjukdelar (muskler, ligament etc). Ta INTE ut någon veterinär, de kan inte mer om rygger än vilken hästsvensson som helst. :crazy: Tro mig, jag har en häst med ryggproblem.

Hoppas att det löser sig och jag hoppas verkligen att du tar ut någon vettig person att kolla hästen din. För hennes skull.
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Asså d finns säkert delade meningar om det här med hästpratare . Jag trodde inte så mkt på det innan jag läste boken "Hästar Berättar" av Tamara Batazar . Den var jättebra och jag tror faktiskt på det numera . Jag har ingen aning om vad det kan kosta men om det kans hjälpa dej och framförallt din häst så skulle iaf jag vara villig att prova det;) .
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Okej. Men vem skulle man kunna åka till? Jag har haft ute en equiterapeut, och hon sa att om högerbenet inte går att lyfta om en vecka så ska vi åka till klinik för att kolla henne. Och det har jag tänkt att göra på torsdag, då jag bokat tid hos SL. Vi har redan varit ute hos en veterinär som sa att jag skulle sätta igång henne, och blev det inte bättre då så skulle jag åka tillbaka.

Menar du att jag ska åka till en sådan klinik där de har samarbete mellan hästmassör, veterinär och diverse andra "kunniga"? Eller ska jag ta ut en massör och equiterapeut samtidigt? Hur ska jag annars göra?:confused: Och hur vet man vilka som verkligen är bra då?
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Du kan ta ut en person, inte behöver du åka till klinik.

Nu bor du nere i skåne och jag uppe i sthlm så jag känner tyvärr inte till folket därnere. Men gör såhär..

Ta reda på nr till olika kiropraktorer/equiterapeuter/massörer/ryggveterinärer... gärna via rekomendationer.
Ring och fråga VAD de gör. Om de jobbar både med skelett och mjukdelar och om de använder ex. laser. Ju mer kunniga de verkar desto bättre är det såklart, men försök att hitta ngn som har en bred kunskap.

När det gäller skelett så kan man aldrig "slå tillbaka" en kota eller liknande. Hästar har inte diskar mellan kotorna som människor och om en kota skulle förskjutas så dör hästen omedelbart. Mao är det inte ngt fel på ryggradens kotor. De skelettdelar som kan förskjutas är ex. vis ben, höfter etc. Ryggproblem handlar om att muskler och ligament ligger fel/tänjts ut/skadats eller framförallt blir spända. Eg alla problem har minst en spänd muskel. Därför är det detta som du måste inrikta dig på när du letar efter en person som ska se igenom din häst. Se sen till att de känner igenom hela hästen - från nacke (ibland tom huvudet) ända bak till insidan av låren. Fråga och ta reda på vad personen sen bygger sin fakta på när h*n säger sig ha hittat problemet/en. Försök att förstå sambanden.

Lycka till! :bow:
 
Sv: "Aggressiv" häst...

det där kan gå riktigt fel i fel händer,jag tycker overtyre gör rätt som har kontakt och återbesök hos en veterinär klinik.
är lite rädd att alternativ behandlingar är oftast ngt som mest tröstar ägaren och tar bort skadan temporärt i många fall.

min tränares unghäst är idag avlivad endast tre år gammal pga av broskbildningar mellan nackkotpelaren pga av kiropraktor som vart där och rotat .....
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Nu blir jag mycket konfunderad. Jag tolkar dina inlägg som att du menar följande:

Overtyre ska leta upp en person som kan undersöka hennes häst. För att hitta en sådan person ska Overtyre på egen hand kritiskt granska vad vederbörande bygger sina fakta på.

Behandlaren ska vara väl insatt i skelett och mjukdelar, därför råder du henne att INTE ta ut någon veterinär eller åka till klinik, eftersom veterinärer - enligt din egen erfarenhet - inte kan mer om ryggar än vilken hästsvensson som helst.

Vad i hela friden menar du med dessa råd?!


Bland det första en veterinär får lära sig på utbildningen är att på vetenskapliga grunder inhämta fakta och nå slutsatser. Ingen hästsvensson kan göra detta på egen hand utan dessa grundläggande kunskaper. Men ändå menar du att Overtyre själv kritiskt ska granska fakta innan hon låter någon behandla sin häst. Vilka fakta ska hon inhämta som överträffar en veterinärs kunnande?

Hur lite veterinärer kan om ryggar vet jag inte. Men jag vet att de flesta hästsvenssons skulle ha oerhörda problem med att tillgodogöra sig delkursen klinisk anatomi och konsultationskunskap som omfattar sju högskolepoäng och har följande upplägg:

"Med tillämpning på djurslagen häst och hund (katt i mindre omfattning) behandlas följande:
- fördjupade studier av sällskapsdjurens topografiska anatomi och rörelseapparatens anatomi med inriktning på tillämpad organ- och strukturanatomi,
- normalradiologi och bilddiagnostiska metoder,
- illustration av fysiologiska och patologiska processer med hjälp av diagnostisk undersökningsmetodik, t ex radiologi, ultraljud, rörelseanalys och hältutredning,
- djurägarkommunikation, anamnesupptagning, klinisk undersökningsteknik och journalskrivning, samt
- klinisk undersökning."


Under sju av 220 veckor fördjupar sig veterinärer i dessa frågor. De återkommer också i andra delkurser. Vad tror du att de gör under resten av tiden? Fikar? Tränar sig i att blunda för ryggproblem?

Ännu en delkurs har följande innehåll:

"Ledtrådarna fram till diagnos hos ett sjukt djur är många. Att tolka anamnes, kliniska symptom och analyssvar är viktiga delar i den medicinska diagnostiken. Förändringar i analyserade parametrar avspeglar ofta patologiska skeenden hos ett sjukt djur. Att utifrån anamnes och symptombild välja relevanta hematologiska, klinisk kemiska respektive endokrinologiska analyser och tolka dem rätt är en central del i denna kurs."

Och ändå ska Overtyre själv göra en sådan bedömning, anser du?

Om du misstänkte diskbråck hos dig själv skulle du då konsultera en läkare eller skulle du gå till en naprapat, eftersom det är så många läkare som felbehandlar?

Och om det nu vore så lätt att bli medicinare att vilken svensson som som helst kan sätta sig in i och granska fakta förstår jag inte varför människor i allmänhet vänder sig till dessa läkare överhuvudtaget? Det måste ju dessutom vara lättare när det handlar om människor eftersom man vanligtvis kan få ett utlåtande från patienten själv.

Så frågan är nu: ska Overtyre för hästens bästa lyssna på dig eller en veterinär?

Tar du personligen ansvar för Overtyres häst om hon följer ditt råd och inte vänder sig till en veterinär?

Om du inte har för avsikt att ta konsekvenserna av dina råd, och om du inte är veterinär eller läkare själv, tycker jag att du ska fundera över ditt råd en gång till.

Visst har även de som läser här ett ansvar för vad de tar till sig, men det får väl ändå vara någon måtta med vilka råd man ger en annan människa här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Aggressiv" häst...

Och vem är du att ge ett sådant råd:mad:

Självklart ska hon väl låta veterinären kolla hästen i första hand, vilket hon också har gjort. Hur sjutton kan du skriva så dumt. Ok att det finns andra bra alternativa behandlingar men det kan man kanske ta efter att veterinären har sagt sitt. Man kan t.o.m diskutera en ev. alternativ behandling med sin veterinär, dom är faktiskt inte helt obildade även om du verkar tro det.

Till trådskaparen vill jag bara säga att jag hoppas att du kommer tillrätta med problemen runt din häst. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp