Aggressiv hankanin!

M

maalin_

Jag har en liten djävul till kanin på lite drygt ett år (född 28:e maj -08). Pappan är min egna kanin, världens goaste och snällaste! :love: Mamman är mina grannars kanin, kan vara lite tjurig ibland, men också gosig när hon själv vill.

Förra sommaren fick de två ungar och jag behöll en, Fred. I början var han lite sprallig men kunde gärna sitta i famnen och gosa också. Men nu har han förvandlats till ett monster! :eek: I påskas lät jag kastrera honom eftersom han skvätte kopiösa mängder kiss HELA TIDEN och var även lite sur när man gav honom mat, "sprang åt" en och så. Men på senare tid har det bara blivit värre! Han attackerar verkligen när man ger mat eller har handen (eller något över huvud taget) i buren! Han morrar så fort man rör honom och försöker ibland även attackera och hugga mot handen när man klappar. Så nu har jag fått börja med "skyddshandskar" när jag hanterar honom... Det är mest i buren han håller på såhär, men idag när han hade varit ute och skuttat i uteburen och jag skulle ta in honom såg jag på honom att han var grinig så jag tog på mig handskarna och han försökte hugga mot mig men jag tog honom ändå och kollade strängt på honom och sa att sådär får man minsann inte göra... Jag ska väl ta en sväng ut och skutta igen snart men det känns skitjobbigt när han är så fruktansvärt sur hela tiden..!

Jag mår verkligen jättedåligt över det här! :( Jag kan inte komma på något som jag har gjort fel med under hans uppväxt som har gjort att han har blivit såhär! Jag trodde det skulle bli bättre efter kastreringen men mer fel kan man nog inte ha... Sen är han hemskt sur på pappa sin också och hugger honom genom nätet i uteburen när han får chansen! Han verkar uppenbarligen inte fatta att han är kastrerad, för han satte på min andra kastrerade hane (och hade snoppen ute) när jag lät dom träffas en gång! Och då hade lilla monstret ändå varit kastrerad i ungefär en månad...

Hoppas någon orkar läsa igenom allt och kan hjälpa mig och ge några tips på vad jag kan göra! Jag mottager allt med öppna armar! :bow: Nu ska jag samla mod och gå ut och förgylla (snarare förstöra enligt honom) hans dag igen och skutta med honom i koppel.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Kan även passa på att säga att hans enda syster är lite sprallig men mysig. Attackerar inte eller något sånt. Bor i en barnfamilj.

Hans ena bror (Peak) är lite lika som han själv i buren, attackerar och är sur. Men i famnen är han gosig. Har dock bitits i famnen några gånger.

Andra brorsan (Lacoste) blir mer och mer som pappan, alltså mysig och gosig och snäll. Har dock bitits några gånger. (Bor tillsammans med Peak, i skilda burar, hos min farmor & farfar)

Och tredje brorsan bits inte. Han är mer åt det skygga (fast ändå är han lågt ifrån skygg) och springer ibland iväg när man ska ta honom, fast ibland kommer han fram och nosar. (Ägs av mina grannar)
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Att han satte på den andra trots att han varit kastrerad i en månad är inte konstigt.
Efter en månad finns fortfarande hormonerna kvar.

Ang hela hans beteende så kan det vara någon typ av tonårsbeteende.
Hormonerna har väl antagligen inte gått ur helt.
Eller så kan det tyvärr vara så att det är ärftligt.
Även om pappan är ursnäll, så kan det beteendet komma ifrån mamman.
Men ibland kan det även bli så trots supersnälla föräldrar.

Har själv haft 2 kaniner som var sådär.
Bägge var runt 6 månader när jag tog hand om dem.
I början var båda hur snälla som helst, men efter ett tag förändrades de.
Det sprattlades, morrades och bets.
Den ena var helt hopplös och precis lika ostabil vid 2 års ålder.
Hade tänkt avliva henne, men en tjej ville ha henne och var väl medveten om beteendet.
Den andra var länge sådär jobbig, men vid ungefär 1.2 års ålder förändrades hon.
För några veckor sedan flyttade hon till en barnfamilj och sköter sig ypperligt!
Dessa två kaniner var helt obesläktade.

Jag skulle avvakta lite till om jag vore du, för att se ifall det ger med sig.
Om inte, så skulle jag tyvärr överväga en avlivning.
En konstant aggressiv kanin mår inte bra.

Men jag hoppas för bådas skull att det löser sig till det bättre.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Jag håller med Ninni, det kan vara övergående. Ge honom ett tag till om du orkar, sen skulle nog även jag överväga avlivning tyvärr.

Men först och främst- se till att han är så långt bort från andra hanar som möjligt! Och låt de absolut inte hälsa. Vissa hanar kan bli sura bara av lukten från andra.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Ja, jag vill verkligen inte ta till avlivning i första taget..! För man tycker ju såklart om dem ändå, även fast de kan vara ett "pain in the ass" ibland...

Oj, det där med andra hanar hade jag ingen aning om..! Han bor ju granne med pappa sin (ca 20 cm mellanrum mellan näten), fast dom kan inte nosa på varandra. Men känner han inte sig ensam då då, om jag skulle flytta hans bur? Och hur långt ska jag flytta den isåfall?

Nej, hälsa ska dom inte få göra mer! Dena ena hade rymt ur sin bur, så det var inte planerat. Tycker det är jobbigt att se hur sur han blir och hugger efter min andra hane :/
 
Sv: Aggressiv hankanin!

De flesta hanar ser andra hanar mer som konkurrens än sällskap.
Flytta honom i alla fall så långt att han inte kan se eller känna lukten (sågott det är möjligt) av den/de andra hanarna. Och försök se till att du själv inte luktar hane heller när du håller på med den som är sur.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Tack för eran hjälp! :)

Ska ut och hoppa med dom nu och så ska jag även flytta om med burarna. Annars kan man ju hoppas att det är tonåren också så att det går över...
 
Sv: Aggressiv hankanin!

När han är sur i buren och anfaller handen när man ska ta upp honom, ska jag då bara visa mig orädd och ta honom ändå utan åtgärder eller ska jag "trycka ner" honom på backen och visa att det är jag som bestämmer? :confused:
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Jag skulle plockat upp utan att göra något annat.
Att trycka ner honom kan snarare göra honom mer osäker.
Så ignorera hans beteende och plocka upp honom.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Då ska jag göra så i fortsättningen! Tack :)

Men om jag bara vill klappa honom i buren då? Ska jag bara köra på och göra det även fast han anfaller?
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Svårt att säga.
Har du testat att muta honom med något gott och klappa samtidigt?
Har du gjort det så kan jag tyvärr inte komma med något tips gällande det.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Nej det har jag faktiskt inte :o Kanske är på tiden nu då!
 
Sv: Aggressiv hankanin!

När det gäller att klappa honom i buren etc skulle jag köra på oändligt tålamod. Ta en stol, kanske en bok och sätt dig utanför buren. Låt honom själv komma fram och hälsa och sitt där och låt honom få förtroende för dig.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

De senaste dagarna har han faktiskt inte gjort några utfall :laugh: Jag har märkt att om han får tugga på något så kan man klappa honom och hålla på greja i buren hur mycket man vill, då är han lugn. Men när han inte har något i munnen så blir han surare...

Och så fort det slutar regna ska jag tillbringa dagarna med honom i hans bur :D
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Tellington Touch :)

Här hittade jag hur man gör med kaniner :D
Försök först få honom lite lugn, sätt dig ner någonstans i ett rätt litet 'rum' elle rnåt så han inte rymmer eller springer iväg. Du kan locka honom med något och när han kommer emot dig kan du låta honom lukta på en mjuk pensel, låt honom attackera, lukta eller ja, vad han nu vill göra med den :p
Efter ett tag kan du börja närma dig hans rygg, stryk den över hans rygg. Men endast om han tillåter det, springer han iväg så låt honom göra det, det kan ta lååång tid så du måste ha tålamod ;)
När du väl kan stryka med pensel på hans rygg och han är avslappnad kan du börja med följande :laugh: , hoppas du är bättre på engelska än vad jag är xD
Detta hittade jag på en Tellington Touch sida :D
http://www.ttouch.com/forums/showthread.php?t=76

Have the rabbit on a secure nonskid surface like a towelcovered
table, your lap, a mat or rug. Get yourself comfortable
and relaxed near the rabbit.
1. Put your non-working hand on the rabbit to establish a connection
and help contain the rabbit so he/she doesn't hop or
jump away.
2. Put the thumb of your working hand on the rabbit's body.
With the other four fingers slightly curved, push the skin in a
clockwise circle and a quarter, using a gentle, light pressure.
3. Remember to move the rabbit's skin with your finger pads,
not just slide your fingers over the hair coat. Pause, slide yourhand to a new spot and repeat.
4. Vary the size of the circle depending on how much "give"
there is in the skin at any given point.
5. Try circles on the body, neck, and forehead. Make one or
two finger circles on the lips of rabbits who nip or chew a lot.
6. Finish your session with small circles on the ears and long
strokes from base to tip of each ear. The rabbit (and caregiver)
should now feel relaxed and refreshed.
This simple technique, with a short learning curve, can help
with many health and behavioral issues. Though never a substitute
for veterinary care, TTouch is used by many veterinarians,
vet techs, shelter workers and pet caretakers to improve
mental, physical, and emotional balance.

Så gjorde Djurpsykologen som jag såg på ett programma, hoppas det går bra för dig också! :)
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Jag skulle klappa honom bara på huvudet (pannan), små korta klappar med fingertopparna (typ som när kaniner slickar på varandra).

Min hona var också helt överjävlig när hon var ung, det tog lite tid och i början accepterade hon just bara att man klappade på huvudet annars började hon morra och gjorde utfall. Nu är hon världens mysigaste perfekta kanin, kommer springande som en hund när man kommer hem och hoppar upp i sängen för att mysa :love:

Jag har också en liten hane som avskyr mina andra kaniner, verkar inte vilja ha kaninsällskap för fem öre (har provat allt känns det som) kankse är din liknande? Ge honom tid, ha massor med tålamod och ta det steg för steg. Ibland kan det hjälpa att till exempel förflytta kaninen till en mindre välkänd miljö, tvsoffan tillexempel? Då är du den enda han känner igen och han kommer antagligen ty sig till dig. Låt honom sitta med dig ett tag och klappa lite då och då på honom.

Lycka till!
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Oj, får nog be min pojkvän översätta det där :D Orkar inte fatta något nu mitt i natten :angel: Men det ska jag helt klart prova :)

Jag provade massera öronen på honom i dag när jag hade honom i famnen (dock stod jag upp så jag gjorde bara i några sekunder) men han tyckte nog inte om det verkade det som :p Han bara ryckte till så som han brukar göra när han blir otålig så jag tänkte släppa ner honom igen men då började han TOKSPRATTLA! Men jag höll fast och väntade till han lugnat sig innan han fick komma ner. Och på en gång när han kom ner på marken så fläkte han ut sig i gräset, typ helt utmattad efter "kriget" med mig :D
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Huvudklappningen kan jag också köra med :) Fast när han är i uteburen så får man ju klappa honom på hela kroppen (fast på baken är han mer reserverad, har alltid varit) och ibland går det i vamliga buren också, om man börjar på huvet. Och om man har en godbit med sig :p

Ah, jag ska prova det med! :idea: Fast inte i soffan då, för han är en utekanin och jag är allergisk (fast jag inte vill inse det :p men kaniner tål jag faktiskt!) Men jag kan ju ta honom till ett annat okänt ställe :)

Toppen, tack allihopa! :bow:
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 289
Senast: Blyger
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 264
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp