Aggressiv hankanin!

Sv: Aggressiv hankanin!

Var försiktig med huvudklappningarna bara. Vissa kaniner älskar det, andra hatar det. Om kaninen redan innan är opålitlig skulle jag kanske testa, men väldigt försiktigt. Nära både tänder och klor.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Jag tog in honom i mitt rum igår och han var nyfiken och gick omkring och nosade på allt. Och som de flesta kaniner brukar göra när det blir lite "läskigt" så skuttade han tillbaka till "startpunkten" (=mig) igen (han hoppade dock inte upp i knät) innan han började utforska rummet igen :D Han hoppade upp i min soffa också och grävde och då blev jag livrädd att han skulle kissa som han brukar göra när han gräver ute :p Så då tyckte jag att hans vistelse inomhus var över. Kanske provar ett nytt ställe idag :)

Och jag provade även huvudklappningarna och han sa inte ifrån iallafall! :) Det funkade även i buren efteråt.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Vad roligt! Det låter och verkar som om det går åt rätt håll :)
Kom ihåg att det antagligen kommer ta tiiid, så förlora inte hoppet ifall han skulle ha en dålig dag någon gång.
Gott å höra att du är mån om din kanin och ger honom kärlek trots att han är lite svår just nu! Det kommer lön asig i längden, det är jag övertygad om! ^^
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Det hoppas jag med! Jag har väl förhoppningsvis en massa år på mig att få honom "tam" :D

Tog in honom i garaget idag också. Och jag satte mig med honom i knät och klappade på huvet och då satt han faktiskt kvar ett bra tag innan han började utforska stället! :) Fast sen när jag råkade tappa en äppelbit i hans bur så attackerade han äpplet... Och det är inte glada framhopp han gör, utan han morrar och har öronen bakåt och letar som en tok efter det nya föremålet... :grin: Men så länge det inte är någon händer han hugger tag i så får man väl vara glad ;)
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Jag har funderat över en sak angående hans beteende i buren. Eftersom han blir arg och "springer åt" allt som tappas eller rör sig i buren, borde man inte kunna vänja av honom vid det genom att böka runt onödigt mycket med händer, gnagkvistar och mockaspaden när han är där? Så han fattar att det inte är något att bli arg på tänkte jag :idea:
 
Sv: Aggressiv hankanin!

När jag läste denhär tråden måste jag bara skriva lite :laugh:

Min honkanin på drygt ett år är precis lika din hane!
Ibland kan jag få klappa henne på huvudet medan jag håller i en morot som hon får gnaga på. Men klappa henne på ryggen, ta upp henne eller att ta ut hennes matskål eller något annat från hennes bur är nästan omöjligt! Jag har lärt mig att ha snabba reflexer ;) jag provade att böka runt mycket i hennes bur med en pinne, då attackerade hon den men sen knorrade hon bara lite, blev sur och gick in i sitt hus och gav mig arga blickar... men sedan, vid matdags kunde jag klappa henne lite på ryggen.. så det verkade funka lite iallafall..:crazy:
Jag kan inte ta ut henne i betesburen för då kan jag inte få ut henne därifrån så hon får endast motioneras i sele eller i stora hagen...
Tack för tråden, ska prova lite mer av sakerna ni beskrev på min lilla Vanilla...:cool:

/mimmi och Nilla
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Ja, det är lite tråkigt att de är så sura... Fattar inte vad jag kan ha gjort för att han ska ha blivit såhär?! Eller om det helt enkelt är hans sätt att vara... :grin: Men jag ger inte upp! Även fast han började sprattla som en tok igår och rev mig på hakan! Och då tappade jag greppet så han "hoppramlade" ner på backen! :eek: Men han verkade inte skada sig som tur var. Sen så gav han mig två rivsår på magen idag och sprattlade så han blev helt slut och la sig på en gång jag släppte ner honom haha :D Ska ut och böka lite i buren snart igen... ;)
 
Sv: Aggressiv hankanin!

jaa, jag ska öva idag efter skolan :D men om hon biter mig biter jag tillbaka! GR!:angel:
 
Sv: Aggressiv hankanin!

KL*

Är det någon som vet om kaniner kan ha någon psykisk störning, vara efterbliven eller ha damp? För min är verkligen helt crazy! :eek: Han får jordens utbrott på hans pappa när han är på andra sidan nätet i uteburen Han springer efter och morrar och krafsar på nätet och försöker även bitas... Och då är galningen ändå kastrerad i påskas!! Så hans hormoner (eller vad det nu är) bode väl ha försvunnit vid det här laget... :cool:
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Har han redan fått agg mot pappan innan kastreringen är det inte alltid det försvinner efter.
Det blir som ett inlärt beteende, tyvärr.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Ajdå :/ Nu kommer jag inte att tycka om mig själv på ett tag eftersom jag var så blåögd och trodde att lillskiten inte skulle anfalla sin pappa (som är väääärldens mysigaste btw! :D)... :grin:

Mamman är också trevligare nu :) Under dräktigheten och lite efter var hon lite tjurigare. Nu är det bara min knäppgök som är sur och anfaller... En av de andra brorsorna var så förr men jag tror han har blivit bättre nu.


Men kan det vara så att han är lite efter? Han var minst i kullen och öppnade ögonen sist och fick också pälsen sist, han var "rosa" rätt så länge...
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Nu måste jag uppdatera lite... Och tyvärr är han precis likadan! Han får verkligen utbrott på allt som rör sig i hans bur - som idag när jag höll ner en påse med kaningodis så var han där på en hundradels sekund och morrade och krafsade och bet i påsen. Alltså aggressivt, inte glatt som att "jag vill ha godis!" Och så jag då, som inte är så bra på att agera rätt, tog min hand och höll ner honom i backen för att sedan ta upp honom och hålla honom framför mig och säga att så får man inte göra. Jag har gjort såhär några gånger nu på slutet men det hjälper inte! Han är lika sur varenda morgon och varenda kväll likförbannat :mad:

Det brukar annars funka att hålla matburken framför honom samtidigt som man ger mat men det det är ju inte alltid jag har matburken med mig...

Kan ingen ge mig ett dundertips eller komma hit och banka lite vett i skallen på honom så han blir normal? :p
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Nu återupplivar jag tråden igen :D

Min lilla skitunge har faktiskt blivit bättre beteendemässigt! Han dampar inte loss så fort en hand kommer ner i buren! :bow: Sen att han rymmer var 5:e minut i uteburen får jag väl leva med... :angel:

Men däremot är hans ena bror (som ägs av min farmor & farfar :p Jag har fött upp kaninerna själv. De har världens snällaste och goaste pappa medan mamman kan vara lite småtjurig ibland) väldigt aggressiv i hans bur... Men när man väl får upp honom i famnen så är han hur mysig som helst och slickar en och så. Det är bara i hans bur som han väldigt starkt ser på som sitt revir... Och han är kastrerad sedan ett halvår tillbaka. Hans andra bror bor bredvid honom så de kan se varandra genom nätet... Det kanske kan vara därför han är så sur?

Och en till grej: alla de här tre kaninerna är bröder och kastrerade men är ändå väldigt aggressiva mot andra hankaniner, även om de också är kastrerade... De beter sig som brunstiga, unga älgtjurar typ :eek: Eller nåt åt det hållet....
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Mina kastrerade hankaniner avskyr varandra, hermelinkillen är dessutom agressiv mot ala andra kaniner men en riktig mysgris när det kommer till matte :love:

Så det kan väl helt enkelt vara så att de inte tycker om varandra, det är inte ovanligt -även om de är kastrerade.
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Hmf... Tråkigt :P

Men skönt att de här tre herrarna inte är de enda aggressiva hankaninerna då ;) Fast ändå lite konstigt att tre av fyra hanar i samma kull blev överenergiska/aggressiva/dampiga :eek: ;)
 
Sv: Aggressiv hankanin!

Hmf... Tråkigt :P

Men skönt att de här tre herrarna inte är de enda aggressiva hankaninerna då ;) Fast ändå lite konstigt att tre av fyra hanar i samma kull blev överenergiska/aggressiva/dampiga :eek: ;)

Kanske hänger på generna då ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 169
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: Blyger
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 274
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp